• Pia700

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Jag tror det är så att flera fått ersättning utan att ha haft någon kontakt med landstinget. Dvs man har enbart gjort privata försök (till exempel ivf) eftersom man inte får någon hjälp av landstinget pga ålder.
    Dock så ska väl den  privata vårdgivaren ha rekommenderat äggdonation. 
    Jag befinner mig i det läget men har inte fått beviljat ersättning ännu. 

• Pia700

Någon som vet vad det kommer innebära för kvinnor som passerat landstingets åldersgräns? Idag kan man få ersättning från Fk utan tidigare behandling hos landstinget. Finns flera exempel på det. 

De nya direktiven säger väl att ett utlåtande från landstinget ska finnas med?

Hur ska det gå till om man är 41 år och landstinget inte vill ta i dig ens med tång? 

• Pia700

Jo men med de nya reglerna verkar det som om du bara får ersättning om du har rätt till vården i Sverige. Som 43åring får du ingen vård i Sverige och därför ingen ersättning från fk. Vi äldre som inte köat i landstinget är förlorare med den nya regeln.

• Pia700

FK har tidigare inte haft åldersregler som landstingen men nu blir det så.

• Pia700

Ingen blir gladare än jag om det stämmer men jag hoppas inte för mycket. Fick besked igår att vi får ersättning för vårt försök i Finland i maj(ropar inte hej förrän pengarna syns på kontot). Dock skulle jag inte räkna med ersättning igen eftersom jag ska ha rätt till vården i mitt landsting enligt nya lagen. Jag har inte rätt till vården pga ålder. Detta är vad fk sa till mig i går :(

• Pia700

Nej hon sa inte specifikt någon ålder men att det behövs utlåtande från landstinget att man har rätt till vården. I Stockholm ska kvinnan vara under 40 år(rätta om jag har fel) vid behandling. Problemet är väl för de kvinnor som fyllt 40 år innan man söker vård. Inte de som köar innan dess.

Som sagt, är du +40 så är du hänvisad till privata alternativ. Du är inte välkommen till landstingets ivf och ingen bedömning/utlåtande.

• Pia700

Grattis tuvalina! Jag fick också svart på vitt idag!  61000kr återbetalas för äd. 

• Pia700

Myra och Lillan15: Vad har era landsting sagt? Står ni i kö eller har ni gjort utredning hos den offentliga vården? Då kan ni hänvisa till det.

• Pia700
    Lillan15 skrev 2013-11-04 22:56:58 följande:
    Vi fick bara 1 försök hos landstinget. Sedan har vi gjort IVF privat. Har just fyllt 40, suck. Men i min journal står det att de rekommenderar oss ÄD pga dålig äggkvalité, få ägg vid ÄP. Har journaler här hemma.
    Då tror jag inte det är några problem! Skicka med det. 

• Pia700

Jag hoppas verkligen att vi som är för gamla för landstinget fortfarande kan få ersättning med de nya reglerna. Jag fyllde 43 i somras och fick ersättning för ÄD i Finland utan någon som helst utredning eller kö hos landstinget.
    Däremot sa försäkringskassan att jag antagligen inte får ersättning för nästa försök eftersom de nu kräver att jag ska ha rätt till offentligt finansierad vård. Det har jag inte.
    Som sagt, hoppas det inte stämmer. 

• Pia700

Jag o min sambo hade bara varit folkbokförda på samma adress i 9 månader. FK ifrågasatte inte det och vi fick ersättning.  

• Pia700

Myra det du har råkat ut för är vad jag varnade för tidigare i den här tråden. Jag fick ersättning för behandling jag gjorde som 42-åring. Detta var strax innan de nya reglerna. Nämnde för handläggaren att vi ska göra nytt försök eftersom ÄD inte lyckades. Då sa hon att det är nog ingen idé för enligt de nya reglerna ska patienten ha rätt till vården i Sverige. Det var flera kommentarer här om att jag nog har fel (och tro mig jag skulle gärna ha fel i detta fall). Nu verkar det ändå som att FK bedömer så som jag sa.
    Hoppas, hoppas att det går bra för dig och att du får ersättning i alla fall.
    Skickade nyligen n mina papper för vårt andra försök men jag räknar med ett nej.

• Pia700

Myra då har du ju stått i kö hos landstinget i alla fall. Det borde hjälpa! Har du inte kommit fram i kön? Själv var jag för gammal att ens ställa mig i kö när vi började våra försök. 

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?