• Viktoria2012

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej alla fina starka, sitter här med vår IVF utomlands ansökan. Jag är 39 och har fått reda på att Huddinge inte kommer att hinna hjälpa mig med IVF med donerad sperma (är lesbisk) innan jag fyller 40 i juli. Har stått i kö sen oktober. Jag är nu orolig eftersom vi antagligen måste flytta till Göteborg på grund av jobb om ca 1 månad, alltså under den tid som ansökan är inne. Där är maxåldern 39 för IVF! Förstår ej varför Mira fick information att det är landstingen som betalar, så har det väl ej varit innan? De kommer ju väl adrig vilja hjälpa en då?

Känner mig orolig att den nya lagen används för att hindra ersättning. Stämmer det eller är jag bara paranoid? Tror ni jag har en chans?

• Viktoria2012

Hea, ville bara säga att jag också haft problem med att få ett lämplighetsintyg. FK hävdar vi behöver det men Huddiinge är de enda som gör det och de tar ej emot oss eftersom vi ligger långt bak i kön. Fick en privat psykolog som sa hon kunde försöka men mycket dyrt.Vi skickar nu utan.

• Viktoria2012

Tack för alla svar. Jag fick ångest och kunde inte skriva på ansökan på nån dag, men nu jädrar anamma. Intressant med lämplighetsintyget. FK nämnde det när jag ringde, jag ringde sen runt som ett jehu och försökte hitta nån. En privat psykolog skulle ta 3000 för det.

Vi har också en situation där min partner fått ett barn under tiden vi har varit gifta. Dock räknas det ej som mitt barn. Intressant om FK nekar mig föräldrapenning för att jag inte är juridisk förälder men nekar mig IVF då min fru har ett barn.

Jag blir mycket ledsen över att det blivit svårare efter den nya lagen. Landstingen har ju redan betett sig illa med godtyckliga åldersgränser, diskriminering av samkönade par (Umeå tog mer betalt av lesbiska, belv stämda) osv osv.

Tack för text förslag. Jag klipper och klistrar. Hobbyadvokat kallar jag mig.

Varmt, till er alla.

• Viktoria2012

Jag ville också säga att vi har inte fått ett öre från landstinget för min partners barn, utan finansierat det själva. Tycker det är dåligt att de inte ger er stöd i efterhand för ert första barn, Hea. Det här lämplighetsintyget gör mig vansinnig.

Mira, jag hoppades på vårdgarantin, men de hävdar att den ej gäller donerad sperma (eller ÄD antar jag.)  Annars hade vi "hunnit" få hjälp. Känns så konstigt att det alltid är smådetaljer som gör att de säger nej, som att det inte finns någon enkel väg. Tur man har lärt sig att kämpa (två kvinnor med fertilitetsproblem!)

Ok, kraft, kraft att fortsätta. Lycka till, alla.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?