• leah2012

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Zwillinge86 skrev 2014-03-12 20:49:13 följande:
    Oroar mig också för att landstinget kommer hävda att utredningen /behandlingen inte är medicinskt motiverad eftersom de anser att jag ska satsa på ÄD. Lite moment 22 eftersom det är just pga landstingets gammeldagsa bedömning och trångsynthet som tvingar mig utomlands; självklart kommer inte de anse att immunologisk utredning är medicinskt motiverad eftersom de inte erbjuder detta själva! Hur tänkte man när man skrev den här kagen!?

Exakt mina funderingar! Klart de vill avslå.
  • leah2012
    Zwillinge86 skrev 2014-03-12 21:17:13 följande:

Helt galet, man kan ju tycka att landstinget precis som vi har en viss tid på sig att skicka in sina synpunkter annars får FK göra en egen bedömning. Jag har jobbat på socialtjänsten med myndighetsutövning och ansökningar samt nu inom skolan och varje gång jag ombetts att lämna ett utlåtande så har det varit en kort deadline. Förstår inte varför landstinget ska få obegränsad tidsfrist!
    Jo, i alla fall i min ansökan, när jag fick brevet från FK hade de skickat med sitt brev till landstinget och där stod att de måste svara innan ett visst datum.
  • leah2012

Blingbling: hmmm vad skumt! spännande att höra vad de säger.

Virvla: jag fick okcså uppfattningen att de likställer allt med IVF. Fick liknande svar trots att jag söker för immunbehandling. Något som inte finns i Sverige.

• leah2012
    Blingbling skrev 2014-04-07 16:03:36 följande:
    Nu har jag fått nej från Landstinget helt och hållet. Jag tycker bara att det är SÅ märkligt att landstinget säger nej till ersättning för att inte behandlingen jag vill ha ersättning för finns att tillgå i Sverige. Men vänta lite nu...var det inte just det som lagen om Patientrörlighet inom EU just innebär - att man kan få vård i annat EU-land om vården inte finns att tillgå i hemlandet...eller....??? Ok, dags att skriva ner den här meningen/frågan i mitt brev till FK, göra sista finputsningen på brevet och posta det snarast.
    Mycket märkligt. De har inte avslagit än alltså? Jag väntar fortfarande på besked efter att ha skickat mina synpunkter.
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?