• JZ79

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Virvla: Vi tillhör Västra Götalands regionen och har två misslyckade ivf:er bakom oss. Vi kom aldrig så långt som ET då äggen aldrig befruktades. Vi är nu uppsatta i kö för äggdonation och vi har fått information om att det är 3 återföringar som ingår när man gör äggdonation.. Vet inte om vi får detta eftersom vi aldrig fick något embryo och våra ivf:er kanske inte räknas som försök?
    Vi har gjort alla behandlingar på Sahlgrenska.

Jag och min man funderar på att söka oss till Finland då det är ca 2 års väntetid för ÄD på Sahlgrenska. JAg fyller 35 i år och min man 37, borde väl inte vara några problem att få igenom ett förhandsbesked om att FK garanterar vi får tillbaka pengar? Ska kontakta Fertinova och boka en tid till första besöket och sen ta itu med ansökan till FK.

Tack för en bra tråd, lusläser allt inför eventuell utlandsbehandling..Glad
  • JZ79

En liten fråga..
    Om vi ansöker om ersättning på förhand så kontaktar FK landstinget för att kontrollera så vi har rätt till vården i Sverige? Finns det risk att åka ur den svenska kön då om landstinget får veta vi söker oss utomlands i väntan på vår tur på Sahlgrenska?

• JZ79

Tack för input tjejer. Får nog helt enkelt ringa FK. Vågar väl knappast ringa Sahlgrenska med risk för att de tar bort oss ur kön om de hör vi söker oss utomlands.. Förvånad Det är väl landstinget som betalar i slutänden även om vi får pengarna från fk, så om vi får pengar vill de inte ta kostnaden igen för oss om de redan betalat? Gör man privat ivf inom Sverige söker vi ju inte ersättning och det kostar då inte landstinget något..
    Jag återkommer om jag får tag på någon som kan svara på mina frågor imorgon.

• JZ79

Myra, va bra att du fick prata med personen på landstinget! Så det är ingen på reproduktionsmottagningen som sitter och kollar fk´s förfrågan?

Jag har nu haft kontakt med både FK och donationsverksamheten på SU och är inte mkt klokare i frågan om vi riskerar vår köplats om landstinget får veta vi gör behandling utomlands. FK trodde inte det skulle påverka, möjligtvis att om vi får ersättning för en behandling i Finland så har vi sedan bara 2 försök kvar på SU. Där ingår 3 återföringar nämligen så har de bekostat en utomlands så borde det ju vara två kvar.. FK kunde däremot inte säga säkert det var så eftersom alla landsting har olika regler.
    Försökte ringa SU, men bara upptaget på deras lilla telefontid. Mailade min fråga angående riskera att bli av med köplats eller få färre försök i Sverige om vi får ersättning för vård utomlands, ville även veta vem jag skulle prata med om de inte visste. Fick detta korta svar: "Så vitt jag vet så betalar inte landstinget för denna typ av behandling utomlands. Kan därför inte svara på detta.
    MVH
    Donationsverksamheten
    Reproduktionsmedicin"

Suck! Lika förvirrad nu om inte mer..de verkar inte ens veta där att det går att få ersättning för äd i tex Finland. Mailade tillbaka att jag vill veta vem som kan svara på detta, kanske boka telefontid med min läkare som vet? Får se vad svaret blir..

FK uppmanade mig iaf att söka förhandsbesked så fort vi varit på besöket i Finland. Då skulle vi även begära ersättning för besöket vi varit på.

• JZ79

Någon som haft problem med Fertinova-Helingfors fakturor på försäkringskassan? Vi har skickat in ansökan om ersättning för vårt första besök vi gjorde i Helsingfors. Skickade verkligen in ALLT jag kunde tänka mig de ville ha och lite till... Förra veckan kom ett brev från FK att de vill ha komplettering. De måste ha originalfakturan. Jag har skickat den enda faktura vi fått. Efter lite luskande ser jag nu att det står "kopio" på fakturan. Pratat med Fertinova idag och de säger att deras räkningar alltid ser ut så. Det står kopia på dom helt enkelt. Det fungerar inte alls för försäkringskassan. Suck. Vi har även ett intyg på att vi varit på kliniken just det datumet som fakturan gäller + kvitto på inbetalning, men det räcker inte. Senaste budet är att Fertinova nu ska skriva en förklaring att deras fakturor alltid ser ut så, att det står kopia  på alla deras fakturor och så ska de sätta dit en stämpel och intyga. Hoppas verkligen det funkar. Väntar nu på att få det på posten för att sen skicka vidare till FK..

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?