Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej tjejer! Vet ni hur det är med rätt till ersättning för syskonförsök med ÄD i Finland (har ÄD-dotter som vi fick med hjäp av Huddinge). Jag kommer nog att hinna fylla 43 isf. Är det kört då? Nån som vet mer än det som står i TS om ålder? Tack på förhand Och önskar er alla lycka till med era försök!!!

• villsågärna38
    Myra skrev 2013-12-27 09:49:57 följande:
    Jag vet inte så mycket men har för mig att socialstyrelsen har en åldersgräns på 45. Men tror att någon här i tråden fått ersättning för syskonförsök. Hur många gratis försök har du i ditt landsting? Tror att det att man har sina försök och det gäller IVF eller äggdonation på hemmaplan eller försök i annat land. Men då är det bara dom atalen man har i sitt landsting. Jag är lite osäker. Anledingingen man oftast söker i annat land är att man inte kan få den vården i sitt land pga kötiderna eller som i mitt fall passerat landstingets åldersgräns.  Men som sagt, vågar inte lova hundra att jag har rätt men det att det finns jätte många här inne som kan mycket bättre än mig. Är ganska ny på det här?.;)

Hej! Vi har inga gratisförsök kvar eftersom vi redan fått barn via ÄD (Huddinge). Trodde därför ända till igår att det var totalt kört med ersättning från FK men hörde av en tjej i Finlandstråden att de fått ersättning för syskonförsök också. Därför jag frågar lite mer här Vi kan få mer hjälp i Huddinge men bara om vi betalar och bidrar med egen korsdonator. Kram
  • villsågärna38
    Myra skrev 2013-12-27 11:04:02 följande:
    Också hört att andra fått ersättning vid syskonförsök.  Då tillhör du Stockholm och har 3 försök, hur många försök har ni gjort? Nu läste jag ditt första inlägg, du är över 40 precis som jag. Jag söker ersättning  för vård i annat land och vi kan få ersättning fast vi passerat 40. Men frågan är om FK räknar av för gratis försöken man gjort i Sverige. Jag är lite osäker. Vi har betalat för våra IVF försök. 

Vi har förbrukat alla våra försök. Tog flera år av beh innan vi fick vår dotter. Vi gjorde Äd tre ggr (3ET och 3FET) en gång med donator som Huddinge bidrog med och två ggr bidrog vi själva med korsdonator. När det gäller vård hos Landstinget får man ju dock aldrig fler ivfer el Äd försök gratis när man väl fått barn. Oavsett hur få el många försök man förbrukat. Vi har satt tillbaka vårt enda frysembryo också. Kostade 5000 kr nu då vi har barn. Sen vet jag inte vad som spelar roll för FK här. Jag kommer med största sannolikhet vara 43 innan vi ev kan börja i Finland om det blir aktuellt eftersom de har några mån väntetid. Tycker inte man blir klokare av att läsa på deras hemsida (FK). Så oklart om vad som gäller ang syskon.
  • villsågärna38

Hej igen Myra! Läste lite om dig nu. Tror nig ni har goda möjligheter att få ersättning för försök i Finland. Håller tummarna att det går vägen! Kram

• villsågärna38
    Myra skrev 2013-12-27 11:38:43 följande:
    Tack, hoppas verkligen vi lyckas med det här nu efter alla år av kamp och misslyckade behandlingar och IVF. 

Förstår!!! Känner så med dig. Vi hann också med flera ivfer (privat), missfall osv innan vi gick över till Äd. Såhär i efterhand hade det ju varit mkt bättre om mina ägg var kassa redan från början så vi hade sluppit ivferna men de såg ok ut sa man när vi började och blev sen sämre och sämre. Så förstår vad du menar med lång kamp och misslyckade behandlingar. Hoppas ni får bra hjälp nu och att 2014 blir ert år!! Kram
  • villsågärna38
    Zwillinge86 skrev 2014-06-04 15:40:22 följande:
    Friska upp mitt minne, hur lång tid efteråt kan man söka ersättning? Sen en annan fråga. Det ryktas om att mitt landsting ska utöka de subventionerade försöken från två till tre för att öka likvärdigheten nationellt (äntligen!) så då frågade jag vår läkare hur det påverkar oss som har genomfört en ivf och sedan blivit hänvisade till äd där vi sedan i måndags står i kö. Jag tänker att det borde innebära att vi berättas antingen ytterligare en ivf eller äd, men hen hävdade att "äd inte räknas på samma sätt" varför behandlingen vi nu köar för blir den sista för oss. Tycker detta låter lite fischy eftersom denna äd räknas som ett av de två försök som i dagsläget finansieras av mitt landsting så varför skulle inte en andra äd också göra det? Är det som hon säger förlorar vi ju ett bekostat försök! Vet ni om någon fått göra flera äd via landstinget?

Hej! Såg din fråga och hoppar in här I Stockholm får man ju tre försök och vi konverterade över våra ivfer till ÄD när det visade sig att jag fick så få ägg och som ej heller blev befruktade (fick vänta nästan ett år till eftersom det ju var ny kö för ÄD, gussarvatt det blev Likadant för er). Det krävdes alla tre försöken för att få vår dotter (dvs ET och fet från tre donatorer). Pga brist på donatorer bidrog dock landstinget bara med en donator, de övriga två fick vi bidra med själv (korsdonatorer). Om vi inte hade gjort det tror jag bara att vi hade fått ett försök, iaf som det såg ut på Huddinge då för några år sen. Vet ju inte hur det är i ditt landsting men kanske har de samma problem? Isf borde ni ju få fler försök om ni kan bidra med donator (vi fick tag i två underbara människor hör på FL som hjälpte oss efter att de läst om vår historia osv). Hade bara en person privat som ville hjälpa oss och som var i rätt ålder men hon blev inte godkänd som donator. Kram och lycka till!!
  • villsågärna38
    Zwillinge86 skrev 2014-06-04 20:51:24 följande:
    Tack för svar VillSåGärna! Vi ville ju gärna ha närstående donator då min syster erbjudit sig, men blev nekade att ställa oss i kön när vi framförde det önskemålet :S varken jag eller syrran vill dock att hon ska korsdonera. Men din förklaring låter ju rimlig så det kanske är just därför som vi bara får ett försök. Kan ju tycka att de borde bjudsa på ytterligare ivf då.. Ska dock fråga vad som gäller om vi bidrar med egen donator :)

Konstigt. Står du i kön nu eller nekade de dig helt? I Stockholm får man inte göra ÄD om det finns chanser med ivf, er ska räknas som obefintliga eller extremt små för att man ska få göra ÄD. Och om det är så de bedömt dig så gör ni ju inte nåt med fler ivfer eller? Jag vet de som har donerat till sina systrar i Stockholm. Konstigt att de inte godkänner er, borde ju bara vara bra att ni bidrar med donator. Min syster hann bli för gammal men med facit i hand är jag glad att det inte är någon närstående som donerat till oss. Tror att det är något som är betydligt mer komplicerat i praktiken än i teorin, både för mottagare, donator och för barnet. Men det är bara min åsikt Lycka till!! Kram
  • villsågärna38
    Zwillinge86 skrev 2014-06-05 00:17:33 följande:
    Vi fick ett nytt äd-samtal ungefär 8 månader efter att vi nekades. Och då lyfte vi inte tankarna kring min syster och då fick vi ställa oss i kö. Så från och med denna vecka tickar kötiden :) Vi har blivit spontant gravida två gånger sen vi hänvisades till äd så vi behöver inte äd för att lyckas men de gör befömningen att ivf:er inte ökar chanserna för oss då jag svarar så dåligt på stimuleringen. Hela systemet verkar ganska godtyckligt särskilt med olika regler i landet, men positivt att de ändå både överväger närstående donation och ibland hodkänner det i Sthlm. Här var det som att prata med en vägg fastän att jag anser att både vi och min syster resonerar väldigt sunt kring tänkbara problem. Är inte naiv utan förstår att det finns risk för känslomässiga "komplikationer" som man slipper när donatorn är okänd, men vi är ändå trygga i det beslutet. Så gör vi äd itomlands blir det antagligen med systerns ägg. Tack för dina svar och lyckönskningar :)

Men usch vilken dålig stil att låta er vänta 8 mån men tur ni står i kön nu iaf. Men konstigt att det är ok med närståendedonation här men inte där ni bor. Mkt godtyckligt kan man säga. Kan inte tänka att man blir nekad att ställa sig i kö här heller även om man skulle bli nekad närståendedonation. Kan du tänka dig att ta emot ägg ifrån någon okänd person om det blir aktuellt? Eller är det bara din syster som gäller? Om ni blir gravida själva så testa prednisolon och blodförtunnande. Kanske har din kropp svårt att behålla embryot? Eller så är det äggkvaliteten, ja svårt att veta. Eller spermierna? Det brukar ju av någon anledning inte göras lika mkt utredning där. Vi åt lchf förra året och i januari blev jag ju gravid på naturlig väg, för första gången på 9 år med maken som ju även haft problem med spermierna!! Och jag är 43, ja under kan ske med andra ord. Oavsett så håller jag iaf tummarna för er och hoppas att ni snart är gravida igen!! Stora kramar
  • villsågärna38
    Zwillinge86 skrev 2014-06-05 08:13:14 följande:
    Vi är absolut inte främmande för att ta emot ägg från en okänd donator, viktigast för oss är i slutändan att få barn. Ja läkarna här skyller min barnlöshet på dålig äggreserv, men jag får immunbehandling via Grekland då mitt immunförsvar bildar antikroppar mot mina hormoner. Och ska jag tro min akupuntör så beror problemet på låg yang i njurar och mjälte och där med "en kall livmoder". Spermierna och äggkvaliteten ser, enligt det man i dagsläget kunnat se, bra ut men det behöver ju som sagt inte betyda nåt..

Såg din presentation nu. Jättebra med Grekland tror jag. Klart det kan vara immunologi och det får man ju inte hjälp med i Sverige. Jag kom aldrig iväg till Grekland men fick prednisolon och innohep plus Trombyl av en privatläkare här och när jag började ta det i samband med äd började vi bli gravida igen och fick vår dotter Gjorde även akupunktur och drack örter osv. Stort lycka till med allt nu!! Kramar
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?