• Tilda76

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej på er! Erkänner, har inte läst igenom hela tråden, men hoppas på hjälp av er ändå ;). Vi har rent medicinskt behov av äggdonation och har remiss, är inskrivna, men det finns en regel om att man måste varit skriven på samma adress ett år. Sätter detta käppar i hjulet för att få ersättning från FK? Har just nu pågående ärende och mitt landsting har ännu inte ens svarat FK. 

• Tilda76

Hej igen, läser nu lite av det ni skrivit. Jag har en utskriven intervju med en på försäkringskassan från förra året som säger att de INTE bara ska gå på landstingens regler eller linje. Var har ni fått i det ifrån att de bara går på landstingens rekommendationer?

• Tilda76

Någon som vet om ens poäng äts upp om man får ersättning av FK? Dvs om man har 6 poäng och får ersättning för en ÄD i utlandet har man då tex bara 4 poäng kvar?
    Skåne : fick besked om att regionen inte hade tid att vara FK, när de skulle göra det var oklart. Skrev då ett långt mejl till patientnämnden och personen ansvarig på regionen. Fick kort därpå veta att pappren kommit bort i internposten (? Använder man inte mejl /it nu för tiden). Nu ska de vara inskickade. Dock är vi gränsfall då själva ET gjordes precis efter att reglerna ändrades i okt 2013 och FK ska gå på regionens /landstingets rek. Fast behandlingen började innan med mediciner. Vad regionens rek blir vet jag inte men tror de säger nej pga vi formellt inte hade varit skrivna på samma adress i 12 månader då ÄD gjordes.

Nu har vi dock kommit fram i kön MEN de säger att det är ytterligare 6 månaders väntetid !!trots att vi redan väntat mer än 1 år på att regeln om att vara skriven på samma adress skulle uppfyllas. Så nu borde vi ju kunna ansöka om förhandsbesked eftersom vårdgarantin inte uppfylls. Men frågan är då om våra poäng minskar...?

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?