• BollanB

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Ja, det är helt koko!
    Om jag förstått det hela rätt så anses man inte ens ha något fertilitetsproblem över huvud taget när man är singel. Man får väl inte ens en utredning, eller?

• BollanB

Den handläggaren jag talade med lät positiv när det gällde frågan om anonyma donatorer. Hon menade på att om landets lagstiftning inte möjliggör öppna donatorer då kan inte FK göra så mycket åt det. Men jag antar om ett land erbjuder både öppna och anonyma så får man inte ersättning om man väljer anonym.

• BollanB

Har inte varit särskilt hoppfull när det gäller ersättning pga att vi inte har ngn klockren diagnos eller rekommendation.
    Men idag fick jag per telefon önskemål om mer komplettering och då avseende bankutdrag och originalfaktura. Det lät som att vi kunde få ersättning ......Vågade inte fråga något om det medicinska. Kanske, kanske går det vägen.....

• BollanB

Grattis till er båda, Skrutten04 och Längtar74! Det ger hopp även för mig, har skickat in ytterligare komplettering nu....

• BollanB

Läs tilläggskommentaren som TS skrivit. Vet inte om det stämmer. Jag fyllde 43 i somras och har sökt för behandling efter det. Handläggaren hade inga synpunkter vid telefonsamtal. Vi får se, beslut borde komma inom kort.

• BollanB

Hemliga damen:
    Vad skönt att få igen pengarna!

Har du någon specifik diagnos/orsak för barnlöshet och någon läkare i Sverige som så att säga ordinerat äggdonation?
    Undrar för att vet hur mina chanser ser ut....

• BollanB

Vi har fått bifall på vår ansökan, alla tre behandlingarna ersätts! Solig

• BollanB

Tack!

Tips till er som gjort ÄD med anonym donator:

Frågan om ÄD med anonym donator är likvärdig med ÄD i Sverige med öppen donator är ännu ej avgjord. Så tillsvidare ersätter FK för ÄD med anonym donator.

I framtiden kan det möjligen se annorlunda ut, så det kan vara smart att ansöka så snart som möjligt.

• BollanB

Grattis Mettebus! Visst känns det härligt, jag tyckte att det verkligen rättfärdigar vår strävan.

• BollanB

Dustpuppy: Tack för att du öppnade min ögon för denna möjlighet när du startade den här tråden!

Vinterprinsessa: Jag vill minnas att jag läst nån gång i denna tråden att man fått avslag för syskonförsök....kolla gärna med FK och skriv här sedan.

• BollanB

För oss var handläggningstiden ca 6 månader, krävdes en del kompletteringar, så tilll viss del kanske det skall skyllas på mig....

• BollanB

Fy så trist att ni får avslag nu!

Inser också att vi var mycket lyckosamma som fick bifall i början av mars, i sista momangen verkar det som.... 

• BollanB

Calimero:
    Jag var i kontakt med ett antal kliniker i Finland för plan B. Behövde dock inte sjösätta den planen men jag vill minnas att Fertinova hade generösa åldersgränser och kort kötid. 

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?