NinaCamilla skrev 2014-01-24 10:13:41 följande:
Hysteroskopi är mindre ingrepp än lapraskopi. I hysteroskopi man titta inuti i livmoder och ta bort myom och polyper och kollar att allting är OK. Det görs oftast när man inte ha några fel eller sjukdomar men vill kolla att allting är bra. I Grekland görs också ett litet snitt i livmoder för att embryo skulle fästa sig bättre. Laproskopi görs när man har endometrios och då opererar man bort chockladcystor och avlägsnar äggstocken om det är inflammerad. I mitt fall har jag endometrios som är diagnostiserad i Sverige. Peny i Serum sa att jag måste göra en operation till innan vi kan fortsätta med ÄD-spåret. Jag gjorde både lapraskopi och hysteroskopi, borttagen äggstock, chockladcystor och skar av mellanvägg i livmoder. Vi har gjort 3 ET och 1 FET utan plus så att det var verkligen behövt. Du kan alltid ta kontakt med Peny i Serum och ansöka förhandsbesked till hysteroskopi från FK om du behöver. Eftersom jag har endo, tror jag att ansökan gick genom bättre än för andra. Kanske är det någon i Aten-tråden som har gjort hysto i Grekland och fått pengarna tillbaka från FK. Hysto kostar 1500 EUR och laproskopi 4000 EUR via Peny.
Tack för info! Då är det hysto som eventuellt skulle vara aktuellt för mig. Har inga konstaterade fel på livmodern, utan de hänvisar barnlösheten till mitt låga amh. Hänger i Aten-tråden också då jag funderar på att besöka Dr.D, om inte annat för att kunna utesluta immunproblematik innan vi går över till ÄD. Vet du något om hur lätt/svårt det är att få till hysto här hemma, eller är det kanske som med allt annat att man ändå inte riktigt kan lita på resultaten?