• Blingbling

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Myra skrev 2013-11-12 21:32:08 följande:
    Ja det är jätte tråkigt att det tar tid. Men man kan inte göra så mycket åt den. Har man fått med så mycket uppgifter som möjligt så blir det lättare för dom och det borde gå snabbare. 

• Blingbling

Måste bara berätta att jag sökt förhandsbesked från FK, som jag skickade in den 10 oktober. Sedan kom det en vecka senare ett brev från FK att de ville ha in kompletterande uppgifter (svenska journalkopior och en individuell behandlingsplan). Jag skrev ett lååååångt och förklarande brev, skickade med länkar och utskrifter om vilken typ av behandling jag behöver och söker för (just nu ej IVF eller liknande). Detta skickade jag i ett stort kuvert och i tid för att de skulle ha brevet hos sig före den 4 november som de önskade.

Nu fick jag ett brev från FK att de avslagit min ansökan eftersom jag inte inkommit med de begärda handlingarna och informationen.

Fick slå dem en signal nu för att kolla ifall det här tjocka brevet jag skickade har kommit bort i posthanteringen. 
    Det hade det gjort, de hade inte fått in några dokument från mig. Det som jag också fick höra är att det är ganska vanligt att brev som man skickar till FK kommer bort.... Då vet jag i varje fall att allt som jag skickar till dem ska jag ringa och dubbelkolla så att det verkligen kommit fram.

Ett tips till er andra också, så ni inte hamnar i samma sits som mig. Nu får jag börja skriva ut alla dokument igen - typ börja om från början...        

• Blingbling

Myra: Jag måste alltså komplettera med alla grejer jag skickade då FK ville ha komplettering. Jag behöver alltså inte skicka in hela ansökan med blankett och personligt brev igen - vilket är väldigt tur i sig

Damen på FK idag svarade mig att jag nu skulle skicka in alla papper och grejer som de bad mig komplettera med efter det att de fått in min ansökan, alltså journalkopior och behandlingsplan som jag inte skickade med i första vändan. När de får in de begärda sakerna så "öppnas ärendet" igen (det är nu stängt på grund av avslaget).

Jag skrev i kompletteringen ut en massa information om mitt vårdställe, vilken läkare som ska göra behandlingen, vad själva behandlingen går ut på etc. Det blev säkert ca 20-25 papper. Nu får jag leta upp allt detta på nätet igen och fixa nya kopior för att FK ska få allt till sig och för att jag då ska kunna få en rättvis bedömning.

Kompletteringen skickar man till samma adress i Visby som man skickar den ordinarie ansökan.

Vi har ju lite samma problem du och jag med att det inte går att få en individuell behandlingsplan i förväg.

NinaCamilla skrev 2013-11-14 09:20:30 följande:
    Myra: En tips är att du skriver data från deras hemsida hur äggdonation går till och skriver ett öppet brev, då borde det lösa sig.  Så har jag gjort. 
    Jag har löst det precis som NinaCamilla tipsar om, plocka information från vårdgivarens hemsida, samt en massa information om den vården jag ska göra som jag hittade på olika nätsidor som jag skrev ut och skickade med. Sedan skickade jag också med ännu ett långt och väldigt utförligt personligt brev till dem och förklarade (ännu en gång) behandlingen som jag ska göra och vad den innebär.

Så om du vet vad det är för behandling du ska göra, få med så mycket information om det som möjligt i det du skickar - om du nu inte får info från Finland. Det är ju heller inte alltid som man orkar vänta menar jag...

Det är förhandsbesked jag har sökt för och om man gör som NinaCamilla och jag gjort så tror jag också det borde lösa sig.

Jag pratade med en dam på FK i september och hon förklarade för mig att om man vill så kan man ju också söka förhandsbesked - men i efterhand. Då har man ju kvitto på behandlingen och kan skicka in den, vilket gör att det kanske underlättar proceduren en hel del. Men å andra sidan får man ju inte besked på om man får pengar eller ej ändå förrän efter 90 dagar. Så det är väl lite mer en chansning kan man säga.

Oj vilket långt inlägg det blev - sorry...              

• Blingbling

NinaCamilla: Vet inte om du ska vara orolig, men jag hade ringt och kollat med dem för säkerhets skull. Var själv fundersam eftersom jag aldrig fick meddelande om ifall de fått min ansökan som jag skickade in den 10/10, men det hade de insåg jag när det dök upp brev från dem gällande komplettering. Det är just den här grejen med att om man som du gjort skickat in kvitton som gör att man blir så rädd, blir ju löjligt jobbigt om man får börja jaga kopior på kvittot från olika håll och vissa kvitton går ju inte ens att få tag på (taxi och liknande tänker jag på). Går tydligen att kolla via mina sidor på FKs hemsida om brevet man skickat kommit in till dem, men jag är gammalmodig och vill helst prata med en person

• Blingbling

Jodå, jag har sparat det brevet jag skrev som komplettering, så det är bara att skriva ut. Det som är krångligt är att jag satt och googlade jättelänge på en massa bra sidor med info som jag hittade, men jag skrev ut dem rakt från nätet och de är därför inte sparade någonstans. Så jag får väl börja leta sidor igen och hoppas jag hittar alla.

Att ta kopior på kvitton är smart, det är så som jag brukar göra när jag ska skicka viktiga saker eftersom man i varje fall har något att visa upp om posten skulle klanta till det. Vet inte om det är godkänt och räcker inför FK, men vad annat ska man göra med sådant som är helt omöjligt att återskapa ett original på...  

På den vården som jag söker för så har jag tagit med själva behandlingen och medicinerna. Jag försökte även ta med resor, boende och mat...men där var det stopp. Tycker själv det är märkligt eftersom det i lagtexten faktiskt står att man ska få vård i utlandet och då ska utgifterna man har vara lika stora som de utgifter man skulle haft om man fått vården på hemmaplan. Hade man fått vård på hemmaplan så hade ju ingen av dessa poster blivit alls så stora och därför tycker i varje fall jag att man skulle få ersättning för allt detta också. Så tolkar jag lagen och det skrev jag också i min ansökan, men det var nej på den grejen. Får se om jag orkar ta tag i det där igen, men jag vet ju också att man i efterhand kan söka pengar för ytterligare utgifter som man haft (finns blankett för detta på samma ställe som de andra blanketterna på FK hemsida) i samband med vården i ett annat land. Så det får väl bli en senare fråga.

Japp, det är fler än vi här inne som kastat oss på FK för att få ersättning, så det lär nog ta ett tag tills man får besked på sin ansökan...   

• Blingbling

Ok, här är den blanketten jag skrivit om tidigare, den där man fyller i hur mycket man lagt ut för resor, boende etc:http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e34d9aec-47b1-4ac0-bc7b-79d91edefe25/5424.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=e34d9aec-47b1-4ac0-bc7b-79d91edefe25&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Ser nu att det gäller förhandstillstånd (alltså på den vård som redan finns i Sverige, men som man kan få i utlandet också).

Jag tycker det är väldigt, väldigt märkligt att man får dessa ersättningar för vård som redan finns i Sverige, men att det verkar som man inte får dessa ersättningar med förhandsbesked (gällande vård som INTE finns här hemma). Borde i mina öron vara tvärtom istället. Finns inte vården i Sverige har man ju inget annat alternativ än att söka sig utomlands och då drar man ju på sig kostnader man annars inte skulle ha haft!

Jag har alltså sökt förhandstillstånd för vård i utlandet och skickade in blanketten den 10 oktober. Med denna blankett skickade jag också ett personligt brev där jag beskrev exakt vilken typ av undersökning och vård jag skulle få och vilka mediciner jag behöver under och efter denna behandling. Det är den totala summan som jag sökt. Sedan försökte jag också få med utlägg för resor, boende och mat eftersom jag läst den nya lagen för förhandsbesked där det står att man ska få vård inom EU, utan att det ska behöva kosta mer än vad det gjort om man fått vården på hemmaplan. 

När jag får tid ska jag läsa in mig på exakt vad som står i lagen om förhandstillstånd (den gamla lagen) för att se om det är någon skillnad i lagtexten där jämfört med den nya lagen.

Jag tycker i varje fall att det uttryckligen borde stå i den nya lagen att ersättning för resor, boende och mat INTE kan utgå, men det finns inte med någonstans - även om FK säger att ersättning för detta inte kan fås.

Jag har alltså ännu inte fått besked på min förhandsansökan (enligt nya lagen) eftersom de papper som jag skickade in som komplettering har kommit bort på posten...så allt blir väldigt försenat här.               

• Blingbling

Jag har lagt en ny komplettering på brevlådan idag. Den komplettering som FK begärde in kom ju bort på posten och efter det gick liksom luften ur mig lite.

Sedan har jag för ett par veckor sedan också skickat in ansökan om IVF-ersättning. När jag kollade mina sidor på FK så ser det ut som om även den har försvunnit på posten - fattar inte vad det är frågan om....har de inte någon koll på posthanteringen till FK eller vad är det frågan om?

Så nu lade jag även en ny sådan ansökan på posten idag och skrev att jag skickat in den för ett par veckor sedan men att det verkade som om de inte fått in den.

Lika bra att köra dubbla ansökningar och utskrifter på allt man skickar framöver känns det som och nu kommer jag också att hänga på telefonen i veckan för att verkligen vara lugn för att allt kommit in.

Lillan15
    : Ja jag blev uppmanad att skicka in kompletteringar, vilket jag också gjorde, men plötsligt fick jag ett brev från FK där det stod att jag fått avslag på min ansökan eftersom jag inte inkommit med begärda kompletterande handlingar.

Jag ringde upp dem och det hade inte inkommit något kompletterande brev. Fick också reda på att det händer ibland att brev inte kommer fram till dem/kommer bort.
    Så...ja jag tycker absolut du ska kolla med dem så att din ansökan dykt upp hos dem.    

• Blingbling
    NinaCamilla: Ok! Trodde faktiskt att allt stod på Mina Sidor, speciellt efter att en dam på FK-kassan sagt till mig att "du vet väl att du kan kolla ifall det inkommit dokument till oss via www.för.." Fick avbryta henne och säga att javisst, men nu ringer jag istället för att det inte ska bli något fel och så jag får besked. Det var då som jag fick veta att inte kompletteringen kommit in.... Så...nä, jag litar inte helt på Mina Sidor och ännu mindre nu när jag läste det som du skrev - tack för infon!

Myra: Jag har inte blivit erbjuden någon vård här i Sverige eftersom den vården jag söker för inte finns här hemma, så...ja det var ganska naturligt för mig att svara ingenting på den frågan.  

Lillan15: Japp, den där grejen känner jag till och det är SÅ jobbigt att inte komma fram! 
  • Blingbling

Myra: Jag fyllde inte i min killes namn någonstans, men damen på FK ringde upp mig och sa att hon måste ha med hans namn och pers.nr samt namnteckning på blanketten. Hon skickade kopia till mig och då hade hon strykit "barnets namn" överst på första sidan och där fick han skriva sitt namn och pers.nr. samt namnteckning på sista sidan längst ner. Så det är som Dustpuppy också hade som alternativ Jag kryssade också i "Jag vill bara ha förhandsbesked". För mig finns det ju ingen behandling att få i Sverige och det är just det som är grejen med förhandsbesked. Finns redan behandlingen att tillgå för en här hemma, då ska man ju köra på förhandstillstånd om alternativ - om man vill.

• Blingbling
    Myra skrev 2013-12-14 22:46:48 följande:
    Tack. Att fylla i ansökningar gör mig alltid osäker;) som sjukhus, har bra lokalsinne men på sjukhus är jag helt borta.

Så skönt att få iväg alla papper. Hoppas bara allt stämmer. Har gjort enan söknings kopia och dubblerat alla papper jag skickar med ifall det kommer bort.
    Ja, blanketter är inget kul alls....

Det är superbra att du gjort en backup på allt - då blir det inte lika jobbigt som det blev för mig när allt försvann...
    Lillan15 skrev 2013-12-14 23:24:14 följande:
    Hej!
    Har inte fått något från FK att jag måste komplettera. Skickade in ansökan 12/11. De har fått min ansökan i alla fall, ringt och kollat. I mo. sticker vi till Finland. ÄP och förhoppningsvis ET till veckan. Nervös. Men det är ju spännande på samma gång. Lycka till alla som är på G. Tomte 
    Jättebra att du fått besked om att ansökan kommit in och det är väl bara att gratulera till att du inte har behövt komplettera något mer

Håller tummarna för dig/er och  Finlandsresan!

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?