• Blingbling

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Jag har fått komplettera två ggr med min ansökan och den trevliga tjejen på FK som jag pratat med ett par ggr nu har sagt till mig att de skickar inte ut något till landstinget förrän FK anser sig ha alla papper som behövs för att läkarna på landstinget ska kunna göra ett utlåtande. De har extremt hög belastning på FK just nu med anledning av den här nya lagen och tjejen jag pratade med sa att de försöker hålla de 90 dgr i handläggningstid som är sagt, men de på FK kan inte påverka den tid som landstingen tar i anspråk för att ge besked. Det kan variera mycket melan landstingen. Sedan kan det ju bli så att landstingen säger nej, men då har också FK sina egna läkare som de kan koppla in för bedömning och det kan ske när nu de "internationella glasögonen" behöver användas då den nya lagen kräver en bedömning ur ett internationellt perspektiv - inte vad inskränkta svenska läkare tycker och tror. Jag har inte fått besked än och det lär dröja ett tag då jag skickade in den sista kompletteringen strax före jul.

• Blingbling

För en månad sedan när jag pratade med FK-tjejen i Visby (hon som handlägger mitt ärende) just om varför man inte kan se info om sitt ärende på Mina Sidor. Hon sa att just det som handlar om vård i utlandet handläggs manuellt (det enda som handläggs på det sättet), det är alltså fysiska papper som ligger på ett skrivbord, och därför registreras det inte på Mina Sidor. På Mina Sidor syns bara de ärenden som handläggs digitalt. Skulle de på Gotland själva och manuellt mata in all information på alla ärenden, ja då hade nog handläggningstiden ökat ännu mer... Men jag håller med er om att det är tråkigt att man inte kan få den infon själv, utan att man tvingas sitta en timme i kö... De har förresten manuell hantering i Visby för att de har mycket kontakt med utlandet och landstingen i Sverige och då funkar inte det att köra digital hantering, det var förklaringen som jag fick från Visby

• Blingbling
    Myra skrev 2014-01-12 10:12:48 följande:
    Ok, det kan jag förstå. Men dom borde kunna ändå lägga in att ansökan är mottagen, hos landstinget, under behandling, behöver kompletteras mm, godkänd mm.  Det viktigaste är att vi får hjälp och svar någon gång i allafall. Förstår att FK har skit mycket att göra. Är ändå glad att det finns ekonomisk hjälp att få och förhoppningsvis har en chans att få ett barn. 

Håller med dig i allt du skriver
  • Blingbling

Lillan15: Jag har pratat med FK för någon dryg månad sedan och de har MASSOR att göra där med tanke på den nya lagen som började gälla 1 okt. Jag skickade in min ansökan den 10:e oktober, men har ännu inte fått svar. De 90 dagarna handläggningstid är något som FK helst ska klara, men det är ok enligt reglerna om de inte hinner detta, de får jobba så många dagar extra de behöver med ärendet. Fick höra från FK att det är tiden hos landstinget som ska bedöma ansökan som den mesta delen av tiden går åt. Såå...det är bara att ha tålamod och lugnt vänta

• Blingbling

Intressant NinaCamilla, är det ett nytt beslut? Har du länk till sidan där infon står som du hittat?

• Blingbling

Myra: Har du kollat så att inte dina synpunkter har försvunnit på posten, vilket ju hände mig ett par ggr när jag skickade in ansökan till FK i höstas.

• Blingbling

Visst är det så att om man får ett nej från landstinget på grund av ålder, så är det ingen idé att överklaga till förvaltningsrätten, eller hur? Sedan undrar jag om jag fått allt om bakfoten när jag har hört att det kan ta 1-1,5 år att få svar på överklagande från förvaltningsrätten...eller stämmer det?

• Blingbling
    Myra skrev 2014-03-10 15:18:56 följande:
    Jag har försökt ringa henne flera gånger men inte fått tag på henne. Tack för att du påminde mig. Ska genast testa o ringa igen.

• Blingbling

Tack NinaCamilla för din info och pepp! Jag har ju för tillfället fått besked från FK att de funderar på att avslå min ansökan eftersom landstinget inte vill betala. Frågan är bara om det är bra att dra iväg alla synpunkter man har redan nu (diskriminering etc.) till FK innan de fattar beslut, eller om det är bättre att spara på "det krutet" tills överklagan till förvaltningsrätten. Känns som man måste ge järnet redan nu...eller?

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?