• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Lillan15
    Pia700 skrev 2013-11-04 20:23:47 följande:
    Myra och Lillan15: Vad har era landsting sagt? Står ni i kö eller har ni gjort utredning hos den offentliga vården? Då kan ni hänvisa till det.
    Vi fick bara 1 försök hos landstinget. Sedan har vi gjort IVF privat. Har just fyllt 40, suck. Men i min journal står det att de rekommenderar oss ÄD pga dålig äggkvalité, få ägg vid ÄP. Har journaler här hemma.
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-04 22:14:57 följande:
    Dina tidigare behandlingar att FK kan läsa att ni är rekommenderat att gå vidare med ÄD. Sthlms landstinget har 40 år åldersgräns baserad på ekonomiska ramar. FK har inte samma princip utan beslutet är individuell. Ni har goda chanser att få ersättning från FK. I maj gjorde jag mitt 3. ÄD och var 41 år. Jag fick pengar tillbaka.
    vad skönt att höra. Det är ju så mycket pengar och vi har redan betalat 2 IVF själva. 
    Vilka regler har FK? vart kan man hitta dom? Vore kul att läsa men misstänker att ÄD är en sval grej hos FK.
    Har du gjort 3ÄD?

• Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-04 22:14:57 följande:
    Dina tidigare behandlingar att FK kan läsa att ni är rekommenderat att gå vidare med ÄD. Sthlms landstinget har 40 år åldersgräns baserad på ekonomiska ramar. FK har inte samma princip utan beslutet är individuell. Ni har goda chanser att få ersättning från FK. I maj gjorde jag mitt 3. ÄD och var 41 år. Jag fick pengar tillbaka.
    Glömde fråga hur din ÄD gick?
  • Myra
    Lillan15 skrev 2013-11-04 22:56:58 följande:
    Vi fick bara 1 försök hos landstinget. Sedan har vi gjort IVF privat. Har just fyllt 40, suck. Men i min journal står det att de rekommenderar oss ÄD pga dålig äggkvalité, få ägg vid ÄP. Har journaler här hemma.
    Då ska jag också begära mina journaler och hoppa dom skrivit ner det också. 

• NinaCamilla

Myra: Tyvärr ingen plus på Stickan och inget barn än men vi kämpar vidare. Jag har endo och fick åka till Aten för att söka hjälp och få en operation. Nästa ÄD blir där och då får vi ingenting från FK men litar på dem mer än kliniker i Finland. Jag måste ha mer stöd just nu.

• NinaCamilla

myra: Googla på Socialstyrelsens rekommendationer och assisterad befruktning. Du borde komma fram till en PDF-fil för allmänna regler som gäller för familjeförhållande, ålder, öppen donation etc.  Vi har gjort 3 ET  och 1 FET totalt utan att lyckas.  

• Dustpuppy

Myra: FK går på Socialstyrelsens riktlinjer (jag letar). I korthet:

Vården ska vara medicinskt motiverad, dvs din läkare ska tycka att ÄD är rätt behandling för dig (FKs antal försök och ålder är betydligt högre än vad landstingen brukar sätta). Jag har läst om folk som varit minst 43-44 och fått ersättning, och egentligen handlar det om när en kvinnas fertilitet anses vara över pga åldern (närmare 50 än 40). Du och din partner får inte ha gemensamma barn, men från tidigare förhållande är OK. För donationer krävs öppen donator (Finland, Island för ÄD, spermadonationer har jag inte koll på länder med öppen donation), men vanlig IVF kan du få ersättning för även i andra EU/EES-länder.

Personalen på FKs utlandsavdelning är väldigt trevliga att prata med och är numera hyfsat insatta i ÄD utomlands, de hjälper gärna till med de frågor man har om blanketter och ett par av dem som jag pratat med har varit lite upprörda (å patienternas vägnar) över att informationen till patienterna är så svår att hitta när det gäller vård i EU/EES. Det är svårt att ta reda på vad som gäller eller att man ens har möjligheten, och det gäller all vård, inte bara ÄD. Landstingen är dåliga på att informera om att vården finns även utanför Sverige.

/Dustpuppy

• Jam08

Funderar lite över vård i utlandet som är "medicinskt motiverad" vad menas, hur är tex ivf medicinskt motiverad utomlands när man kan göra det i Sv? Vi fick tex nej fr den klinik vi gått på i Sv, efter många misslyckade försök, och går nu på cfc i Köpenhamn. De kör ju typ samma sak men erbjuder priming tex. Skulle vi kunna söka ersättning för IVF i Dk? Hur skulle vi annars kunna motivera att vi vänder oss utomlands ist för Sv?

• Pia700
    Lillan15 skrev 2013-11-04 22:56:58 följande:
    Då tror jag inte det är några problem! Skicka med det. 

• Pia700

Jag hoppas verkligen att vi som är för gamla för landstinget fortfarande kan få ersättning med de nya reglerna. Jag fyllde 43 i somras och fick ersättning för ÄD i Finland utan någon som helst utredning eller kö hos landstinget.
    Däremot sa försäkringskassan att jag antagligen inte får ersättning för nästa försök eftersom de nu kräver att jag ska ha rätt till offentligt finansierad vård. Det har jag inte.
    Som sagt, hoppas det inte stämmer. 

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?