• NinaCamilla

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Blingbling: Nu blev jag orolig. Jag skickade min ansökan i efterhand den 7 oktober och har inte fått något tillbaka att de har mottagit ansökan. Jag hade alla original kvitton på brevet. Alla andra 3 ggr har det gått bra. Måste ringa nog dit. Vet ni om man kan skicka rek. Brev dit?

• NinaCamilla

Myra: vår del gjorde det check via Folkbokföring och såg att inte samma adress. Om ni får avslag, kan ni ta hyreskontrakt som ett bevis att ni har bort längre tid tillsammans. Så gjorde vi och uttalande från släkten etc. Det går att ordlös efteråt men konstig är att samma check görs inte vid IVF. Socialstyrelsens rekommendation är att måste vara minst 2 år sambo innan.

• NinaCamilla

Myra: FK gör check vid ansökningstillfälle via folkbokföringen att ni har haft 2 år samma adress. Så fick vi veta varför vi fick avslag att vi var inte ett seriöst par enligt socialstyrelsens rekommendationer. Där står att man måste vara bosatta i samma adress minst 2 år. Jag tror nog att de har det som rutin att kolla upp det. Men ni har ju hyrespapper och sånt att bevisa att ni är ett seriöst par. Då tar det dock längre tid via förvaltningsrätten.

Jag hörde till FK. De har MYCKET kö där och ligger efter. Ingen ska oroa sig men nya lagen har verkligen gjort att de har mycket att göra där.   

• NinaCamilla

Myra: Jag skulle vänta med att skicka dessa till dem i början. Om de frågar, samla all information om er t.ex. jag har posten eftersänds till min sambo, min sambos systers telefonnummer bifogades om att vi har varit i ett par längre tid samt min kompis som bodde med sin man på min lgh under en tid. Vi hade andra handskontrakt. Det räckte för FK. Men min tips att gör det senare om det efterfrågas, inte krångla till onödan.

Blingbling: Vilken blankett är det att man kan ansöka resor etc? Tanken slog mig att jag skulle kunna göra det för min laproskopi i Grekland. Förra lagen var ju så att om man ansökte förhand, fick man betalt av resor och tydlig. Jag tycker själv att mediciner borde definitivt vara en post om de betalar, samt en liten kompensation för resor. Annars blir det klassfråga vem har råd att åka och söka vård utomlands. Jag kämpar också mot att få eftervård här i Sverige vissa grejer som görs i Grekland. Jag blir ganska bra med EU-lagar - kanske borde bli en jurist   

• NinaCamilla

I min erfarenhet är att när man loggar in på FK hemsida, syns inte ansökningar där. Jag ringde en vecka sedan till FK utlandsavdelning och frågade om min ansökan. De bad och bönade mig att vänta 2 veckor till. De brukar skicka ett brev att de har mottagit ansökan men den här gången har jag inte fått det heller. Skickade ansökan 1,5 mån sen. Hoppas bara att original kvitton har inte kommit bort. De har mycket nu men om någon annan orkar ringa dit, skriv gärna vad är status nu. De har 90 dgr på sig.

• NinaCamilla

Fertinova är privat men tillhör till allmännavården i Finland om FK frågar. Finska personer kan välja fritt Fertinova och får ersättning på finska FK. De betalar bara mellanskillnaden.

• NinaCamilla

Jag skickade ansökan om vård i utomlands i början av oktober och vet att de har mottagit ansökan men lär inte få veta något innan nästa år.

• NinaCamilla

Myra: Jag sökte ersättning på endo-operation i Grekland men har inte fått något svar än. Jag vet att de har mottagit min ansökan men eftersom Landstinget ska vara inblandad på ärendet, lär det blir efter julen och i början av januari när jag får veta. Jag verkligen hoppas på det. Landstinget måste höra av sig till FK som kan gör en rätt bedömning.

Problemet är att man inte ser något i mina sidor. Endast har jag sett en utbetalningshistorik men ingenting annat. Det finns en avdelning som sitter i Visby och ta hand om ansökningar manuellt. Då måste man ringa till FK och be dem koppla vidare till rätt avdelning. Jag skickade meddelande via hemsidan och bad dem skicka den vidare till rätt avdelning. Annars brukar de skicka en besked att ansökan har kommit in och de har 90 dagar på sig att hantera detta. Nu fick jag ingen.

• NinaCamilla

Är det någon som vet om FK kollar nu hur många gratis försök har man gjort i Landstinget? Jag pratade med en dam i FK i oktober och då sa hon att FK ersätter oavsett hur många gånger har man gjort IVF/ÄD i Sverige. Då spelade inte ingen roll att min egen landsting har 3 försök gratis.

Det verkar så att FK skickar nu förfrågan till Landstinget varje gång? De gjorde inte det innan nya regler den 1 okt 13. När jag fick mina ÄD ersatt i FInland, skickade jag själv alla mina journalkopior och Landstinget var inte involverad alls.

Har någon fått besked åt ersättning enligt den nya lagen om EU-patientrörlighet? Jag börjar bli orolig att de har strävare regler nu.  

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?