• M  och  M

Vår-/sommarskor till 1-åring, vilka & vilken storlek?

Min dotter fyller 1 år om en månad i början april, hon går inte utan stöd än och hennes fötter är ungefär 10,7cm nu. Nu funderar jag på det här med skor framöver till henne. Några lättare ofodrade "kängor" till vårskor, stövlar för regniga dagar & sandaler med remmar har jag funderat på för att klara vår och sommar. Vad har ni andra med barn i samma ålder tänkt? Eller hur har ni som haft barn å den här ålder den här årstiden tidigare tänkt?

Och storlek, hur tänker man där? Vilken storlek ska jag satsa på till respektive sko? Behöver man större till t.ex. stövlar för att evetuellt få plats med en tjoackare strumpa eller ska jag köra samma storlek på alla olika skor oavsett? Om hon har nästan 11cm  på öfterrna är det då storlek 20 jag ska satsa på till hennes skor?

• Svar på tråden Vår-/sommarskor till 1-åring, vilka & vilken storlek?
  • Woodgrove

Storlek väljer du alltid efter skons innermått (som ska vara 1-1,5 cm längre än foten) I vissa märken kanske det är  storlek 19 medan i ett annat är det storlek 21. När det är mindre än 5 mm kvar är det dags att köpa nya skor. 

Kavats lära-gå-skor är perfekta för en 1-åring. Jag rekommenderar dem varmt.  

I morgon ska vi köpa nya skor till vår dotter (hon blir 4 i sommar) och vi har köpt samma typer av skor varje vår till henne så listan såg ungefär likadan ut när hon var 1 år som nu.

*Fodrade kängor (ej vinterskor, vår/höst-känga)
    *Promenadskor
    *Sandaler  
    *Gummistövlar (självklart med ullstrumpor till)

Förra sommaren fick hon även ett par ballerinaskor och ett par förhatliga Crocs. Men en 1-åring klarar sig utan problem med "bara" de andra skorna. Sommaren när dottern fyllde ett köpte vi även ett par sådana här www.toffelhjalten.se/ som hon fick ha och gå runt i på uteplatsen så att hon slapp skor. Även bra att ha i vagnen som skydd för solen om det är för varmt att ha skor.  

• Woodgrove

kul att kunna vara till hjälp!

Ett till tips är att om du bor i närheten av Kumla så åk till Kavats fabrik och köp skor där. Vi åker dit i morgon (bor i Sthlm, 20 mil enkel väg) för att köpa skor. Det är mkt billigare och oftast sparar vi pengar trots att vi måste betala mkt i bensin. 

• M  och  M

Bor rätt mkt längre upp i norr så det blir nog lite väl mkt bensinpengar för vår del i så fall Jag kommer nog fynda de mesta på Tradera tror jag bestämt, har inget emot begagnat. Idag fyndade jag ett par Tretorn gummistövlar för kring 100-lappen, helt okej

Lycka till med ert sko-shoppande!

• Farfalla

Då kommer jag med ett ännu bättre tips! ;)

Köp lavats på ellos nu så har du 50%rabatt! (det gjorde vi till vår 13månaders ;) )

Kavat har på sin hemsida strl tabell om vilken strl du bör ta beroende på modell oxå! 

• M  och  M
    Farfalla skrev 2011-03-11 22:40:48 följande:
    Då kommer jag med ett ännu bättre tips! ;)

Köp lavats på ellos nu så har du 50%rabatt! (det gjorde vi till vår 13månaders ;) )

Kavat har på sin hemsida strl tabell om vilken strl du bör ta beroende på modell oxå! 
    Ja jag såg det, toppengrej! Dock fyndade jag ännu billigare på Tradera. De är ju dock användna men det gör inte mig något
  • Flickan och kråkan

Här kör vi på tunna mjuka "gymnastiksko"-varianten. Barn som lär sig gå ska ju helst gå barfota för att stärka anklar etc. så tunna mjuka utan en massa stöd är min rekommendation .

• M  och  M
    Flickan och kråkan skrev 2011-03-14 13:18:55 följande:
    Här kör vi på tunna mjuka "gymnastiksko"-varianten. Barn som lär sig gå ska ju helst gå barfota för att stärka anklar etc. så tunna mjuka utan en massa stöd är min rekommendation .
    Jag tänker ute till våren/sommaren. Hemma inne går hon barfota eller halksockar/mockasiner
  • Flickan och kråkan
    M och M skrev 2011-03-14 13:23:21 följande:
    Jag tänker ute till våren/sommaren. Hemma inne går hon barfota eller halksockar/mockasiner
    Ja, det var ju det jag tänkte med. Tunna mjuka skor av typen "gymnastiksko" har vi kört i den ålder när det varit vårväder. Har klämt och känt mycket för att hitta mjuka och följsamma skor. När de precis har börjat gå så sliter de ju inte en massa så en en mjuk sko helt enkelt .
  • M  och  M
    Flickan och kråkan skrev 2011-03-14 13:27:18 följande:
    Ja, det var ju det jag tänkte med. Tunna mjuka skor av typen "gymnastiksko" har vi kört i den ålder när det varit vårväder. Har klämt och känt mycket för att hitta mjuka och följsamma skor. När de precis har börjat gå så sliter de ju inte en massa så en en mjuk sko helt enkelt .
    Okej du tänkte så
  • Alexi
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-03-14 13:27:17 följande:
    M och M: har barnet ca 11 cm fot nu,så ta till ca 2 cm + i växtmån,så de räcker i sommar.
    Max 1,5 cm på sommarskor, på vintern 2 cm för flera/tjockare strumpor har jag hört.
  • Guld gossarnas Super Mamma

Alltid köpr med +2 cm i alla sorters skor faktiskt och så är det ju en lång period att använda skorna då från april,fötter hinner växa fort och mkt på tiden innan sommaren är över.  

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Alexi
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-03-14 14:12:04 följande:
    Alltid köpr med +2 cm i alla sorters skor faktiskt och så är det ju en lång period att använda skorna då från april,fötter hinner växa fort och mkt på tiden innan sommaren är över.  
    Fast jag köper hellre ett par skor till i slutet av sommaren är låter mitt barn gå i för stora skor. Känns ju jätteviktigt att de är lagom när de är små och springer runt. Jag vill inte själv gå i för stora skor så varför ska mitt barn?

när vi köpte gummistövlar tyckte säljaren att just på sådana ska det vara max 1 cm för det är lätt att få skavsår så det följde vi också.
Svar på tråden Vår-/sommarskor till 1-åring, vilka & vilken storlek?