• Karisma1963

Viljan att finna varandra igen och igen ...?

Hej
    Vi har varit gifta i 16 år och har två barn 9 och 11 år. Sedan ett par år hamnade vår relation snettt på grund av att vi båda gått upp i arbetena för mycket och annat som hänt med familjerna m.m.  Vi pratade inte, var inte ömma och kärleksfulla, tappade förtroende och sex blev sporadiskt. För två veckor sedan kom allt fram. Nu står en av oss med viljan att driva vår relation frammåt och en av oss vet inte alls om man vill eller orkar. Vi ska gå i familjeterapi snart - men hur ska man kunna se att man kan hitta tillbaka om inte känslorna finns där nu. Jag vet att man ska kunna flytta berg med vilja, och jag är kluven i min vilja att jobba mig tillbaka i relationen. Jag är också rädd att jag måste försaka mycket av ,mig själv och att det finns ett nersida. Jag vet inte vad nersidan är, men kan kanske vara beredd att betala för att hitta tillbaka till kärleken. Min fru säger att om jag bara vill så kan jag.. men vad betalar jag för pris ? Är det värt det? Ja kanske - för både mig och barnens skull - men jag kan inte varken se detta pris eller hur jag ska hitta viljan! Hur kan familjeterapi hjälpa mig öppna upp och våga satsa på en redan död relation.? Jag läser att många i min sits hittat tillbaka men jag ser inte mig själv kunna göra det. Hjälp mig förstå, tack!  MVH/Förviljad

• Svar på tråden Viljan att finna varandra igen och igen ...?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    En relation handlar om känslor och hur man skall få kärleken att leva trots vardag och påfrestningar. Detta är inte så lätt och många har problem att vårda kärleken. Ibland kommer man så långt ifrån varandra att kärleken dör. Då har man verkligen tappat den känslomässiga kontakten med varandra. Man kan inte tvinga tillbaka känslor men man kan ta sig tid att tillsammans ta reda på vad som påverkat känslorna negativt. Det ni kan göra tillsammans med er terapeut är att undersöka vad som hänt med er relation och era känslor för varandra utan anklagelser. Man kan säga att det kan bli väldigt betydelsefullt hur respektfullt ni behandlar varandra nu och hur ni kan visa förståelse för vad ni hamnat i. Ingen av er har med avsikt drivit er relation till den här punkten. Det kan finnas ett hopp för relationen om man tillsammans förstår vad som hänt. Ibland kan det dock vara så att det är för sent. Men då kan det kännas skönt att man har gjort vad man kunnat. Det är som du säger svårt att öppna upp när man tagit ett steg tillbaka men ibland får man våga ta den risken för att vinna något. Du skall inte behöva förlora dig själv, det är ingen bra lösning. Att vara sig själv och bli accepterad för det är en bra utgångspunkt.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (Samma situation)

Hej
    Jag är i samma situation - men jag känner faktiskt att jag nu vill hitta tillbaka till min man - av flera olika orsaker. Jag vill absolut inget hellre än att jag kan hitta känslorna igen - men jag vet inte vad vi ska göra för att nå tillbaka! Jag känner en förtvivlan över att sakna känslorna för min man - men har den senaste tiden börjat kunna se honom från det manliga hållet och inte bara en partner i vardagslivet. Jag försöker se honom som MAN och alla de positiva sakerna som vi en gång hade - och det glimtar lite i ömhet och andra känslor. Vad tror experterna om vad man ska göra från bådas håll???? Jag vill och försöker,kämpar och önskar och genom att ändra mitt sätt att se honom - så känner jag en ökad känsla av gemenskap tillsammans. Vad har det för betydelse??? Kan vi? Min man är förstående för var jag är men samtidigt måste jag få möjlighet att se honom som MAN vilket jag inte gjort eller åtrått pålänge. Nu kan jag börja ha tanken på MANNEN och inte vad vi hade tidigare..  Vad är tricket?

• Karisma1963

Tack för svar.
    Jag känner mig mer positiv. Ja, jag har nog nu tagit beslutet att öppna upp, för att försöka. Jag känner att i den nya relation som vi skapar - så behöver jag inte "betala ett pris" utan kanske hitta tillbaka i små steg tillsammans. Vår nuvarande relation sliter på oss - och vi måste nog komma vidare med hur vi ska kunna skapa en ny relation (vilka våra krav och önskemål ) som finns ... tillsammans. Ja, jag ska nog våga och jag har också ändrat mitt sätt att se på min fru. Jag kan känna inom mig att det kanske kan gå - och det kanske inte kan gå - men att det nog är värt att prova. Om det skulle gå, så känner jag att det skulle vara värt jobbet och inte tvärt om. Det driver mig nu...

Svar på tråden Viljan att finna varandra igen och igen ...?