varfördåför skrev 2011-03-11 17:18:46 följande:
Det är ju skilnad på taskiga saker och på taskiga saker. Garanterat finns det inlägg på fl som skulle falla under lagen för ärekränkning.
Säkerligen, men inget av de förolämpningar som ts använder som exempel i ts
Att ha åsikter om folks tankar i sig är kasnke inte olagligt på den nivån, men det kan lätt bli som man tillåter de små "övertrampen" mot andra personers integritet.
Man måste dra gränsen för vad som är tillåtet och inte, "slippery-slope" argumentet (Exmpel på slippery slope-argument: "om vi tillåter homosexuella att gifta sig måste vi snart tillåta pedofili")
och när jag tänker på det.. nej, jag anser inte att nätet är = med verklighet, det är lika verkligt som filmer då, de utspelar sig ju i verkligheten, men det är inte verklighet som utspelar sig. Jag anser att det är samma sak med nätet.
I en film är dialogen i förhand bestämd och skådespelarna (och publiken) är väl medvetna om att det som sägs inte är på riktigt.
I verkligheten (irl och på internet) är det tvärtom.
Men du kan ha en åsikt om hur du känner.
Det är inte
mina känslor som efterfrågas, utan her "de som skriver taskiga saker" känner när de gör det.
Och att spekulera i hur andra tänker och känner är nog inte helt meningslöst, hade vi inte den fantasin så skulle vi ju även sakna empati.. (vilket många trotts allt verkar göra)
När det handlar om att reda ut hur en grupp människor känner inför något, är det nog smartast att fråga de personer frågan gäller.
Att be utomstående spekulera i hur de
"kanske känner" bidrar nog mest till ökad förvirring i frågan