• soldis

Jag vill ha tips till 3rättersmeny!

Jag vill bjuda maken på god trerätters på fredag men inspiration saknas. Det vi "alltid" kör med är 1. skaldjur till förrätt 2. Kött med rödvinssås. 3 tiramisou till dessert.
    Jag vill ha tips på något annat, gärna någon förrätt på svamp eller kött  och kanske kyckling/lamm utan rödvinssås och någon god dessert men inte "vanlig" glass. Min man är kock och brukar alltid stå för matlagningen men nu är det verkligen hans tur att bli bjuden!

• Svar på tråden Jag vill ha tips till 3rättersmeny!
  • Malgorzata

Ja, om din man är kock då är det kanske värt att överraska honom med någonting orientalisk. Jag rekommenderar valnötsgryta med saffransris som huvudrätt, blåbärkaka med vit choklad som efterrätt är väldigt gott. Förrätt brukar jag inte göra så ofta men jag brukar ofta göra buffè och sådana små tilltugg funkar bra som förrätt.

• Pia och Elna

Efterrätt tycker jag du ska göra en creme bruleé det är favoriten här hemma.

Gillar ni lamm så gör lammfilé med vitlökssås. Vitlökssåsen gör man genom att skala och hacka ca 1 dl vitlök och en charlottenlök. Stek det i smör tills de är mjuka men inte tar färg. Ha på kycklingfond och låt koka upp. Ha på grädde och låt koka upp mixa med stavmixer eller i matberedare. Koka ner lite, salta och peppra och red av såsen.

Svampförrätt kanske risotto skulle passa? Vill du ha kött kan man göra en falsk carpaccio med bresola. Gör en bädd av ruccola och lägg upp skivor med bresola över dessa hylar du parmesan och strör på rostade pinjenötter och sen ringar du på en bra olivolja och balsamvinäger.

• AgnesGN

Jag tipsar nu om sånt som jag tycker är sjukt gott. De har egentligen inget sammanhang så men...
    Förrätt är mozzarella och vitlöksbruschetta toppad med tomat och örter. Sjukt gott.
    Varmrätt är svårare dock. Jag är oxå en "kött och potatis" människa men gör gärna egen pepparsås istället för rödvinssås. Men kanske göra någon godare kycklinggryta, jag har ett recept på en som innhåller krossade tomater, vitt vin, lök, svamp och oliver. Sjukt gott oxå...
    Efterrätt är oxå klurigt. Men kanske en pavlova med färsk frukt? eller varför inte en cheesecake? Eller pannacotta?
    Ja, slut på ideer. Hoppas du hittar några bra recept att laga till din älskling. Meddela gärna sen vad det blev och hur det smakade så man kanske kan få recept och göra det själv... =)

• Pia och Elna

Små tilltugg fick mig att tänka på min favoritförrät. Vi brukar äta förrätt som man står sig lite på så kan vi sen lägga dottern och äta middag i lugn och ro. Då blir det plock som man kan nibbla lite på medans vi leker med henne. Det brukar bli någon salami, lite oliver, vitlöksbröd m.m.

• klumpfh

Förött: grov toast med getost i ugn serveras med smörslugade gröna vindruvor och roccula.

Varmrätt: helstektfläskfile potatisgratäng med chèvre och whiskeysås

Efterrätt: gino

• soldis

Mm goda ideer, sugen är jag redan! Idag har jag handlat och eftersom jag/vi älskar lamm och getost så har jag inspirerats lite av era ideer. Till förrätt blir det Butlers avokado (räkor, avokado med grönmögelostsås) en bortglömd snabb favorit. Till varmrätt blir det lammkotletter med rödbets och chevregratäng. Till dessert, ovanligt nog stekt ananas med salt lakritskola och vaniljkesella. Hoppas jag kan tillaga det så det blir bra bara. De två sista rätterna hittade jag i "Fredagsmenyer" 20 trerättersmenyer, och förrätten är från Icas hemsida.

• Pia och Elna
    soldis skrev 2011-03-10 20:51:17 följande:
    Mm goda ideer, sugen är jag redan! Idag har jag handlat och eftersom jag/vi älskar lamm och getost så har jag inspirerats lite av era ideer. Till förrätt blir det Butlers avokado (räkor, avokado med grönmögelostsås) en bortglömd snabb favorit. Till varmrätt blir det lammkotletter med rödbets och chevregratäng. Till dessert, ovanligt nog stekt ananas med salt lakritskola och vaniljkesella. Hoppas jag kan tillaga det så det blir bra bara. De två sista rätterna hittade jag i "Fredagsmenyer" 20 trerättersmenyer, och förrätten är från Icas hemsida.
    Jag hittar inte rödbets och chevregratängen på ica kan du länka eller kopiera in receptet den lät så god.

Här blir det traditionellt svenskt idag med älggryta (fast lite franskt då det är med rödvin m.m.) och ostkaka då vi har utländska gäster.
  • Lindis1974

Lite OT men vad roligt Tinkerbell att du var här. Jag brukar hämta inspiration från din matblog:)

• så mycket bättre

Om du har tillgång till kantareller så är ju kantarellsoppa med mögelost i fantastiskt gott som förrätt!

• MBert

JAg kan tipsa om en indisk lammgryta, Rogan Josh. Lammet blir riktigt mört. En gryta med mycket smak utan att vara för stark.

• Kojbe

kockar brukar mest uppskatta vanlig husmanskost som de inte får så ofta
    ex ärtsoppa kalops stuvade makaroner osv ja listan kan göras lång....

Svar på tråden Jag vill ha tips till 3rättersmeny!