Funderar på att skola om mig till socionom, snälla hjälp mig!
Hej,
Jag är utbildad ekonom, har läst 4,5 år på högskolan. Jag har varit ute i arbetslivet i några år och även hunnit med att få två barn under tiden. Nu känner jag mer och mer att jag valde fel. Jag skulle inte ha blivit ekonom, jag passar inte som det, tycker inte att det är särskilt kul, inget jag brinner för.
Jag vill jobba med människor, jag vill hjälpa människor, jag vill göra skillnad. Jag har funderingar på att skola mig. Men frågan är till vad? Det känns som att socionomprogrammet är det bästa alternativet. Vad säger ni som är socionomer? Vad jobbar ni med? Hur är yrket? Är ni glada att ni är socionomer? Trivs ni?
Å ena sidan känns det verkligen som att jag vill skola om mig. Men det tar lite emot eftersom jag inte är helt säker samt att jag har mycket studielån. I så fall funderar jag på att försöka jobba 50 % samtidigt, är det möjligt? En annan aspekt är att det är så himla dåliga löner, kommer i så fall att ha pluggat på högskolan i 8 år och ha en lön på ungefär 22 000 kr. Känns inte så bra men samtidigt så är inte lönen det viktiga. Jag vill trivas och må bra. Jag har ändå 35 år kvar i arbetslivet...
Snälla kom med reflektioner! Vad tror ni? Finns det andra bra utbildningar?