• Jeninan

Funderar på att skola om mig till socionom, snälla hjälp mig!

Hej,

Jag är utbildad ekonom, har läst 4,5 år på högskolan. Jag har varit ute i arbetslivet i några år och även hunnit med att få två barn under tiden. Nu känner jag mer och mer att jag valde fel. Jag skulle inte ha blivit ekonom, jag passar inte som det, tycker inte att det är särskilt kul, inget jag brinner för.

Jag vill jobba med människor, jag vill hjälpa människor, jag vill göra skillnad. Jag har funderingar på att skola mig. Men frågan är till vad? Det känns som att socionomprogrammet är det bästa alternativet. Vad säger ni som är socionomer? Vad jobbar ni med? Hur är yrket? Är ni glada att ni är socionomer? Trivs ni?

Å ena sidan känns det verkligen som att jag vill skola om mig. Men det tar lite emot eftersom jag inte är helt säker samt att jag har mycket studielån. I så fall funderar jag på att försöka jobba 50 % samtidigt, är det möjligt? En annan aspekt är att det är så himla dåliga löner, kommer i så fall att ha pluggat på högskolan i 8 år och ha en lön på ungefär 22 000 kr. Känns inte så bra men samtidigt så är inte lönen det viktiga. Jag vill trivas och må bra. Jag har ändå 35 år kvar i arbetslivet...

Snälla kom med reflektioner! Vad tror ni? Finns det andra bra utbildningar?

• Svar på tråden Funderar på att skola om mig till socionom, snälla hjälp mig!
  • J1983

Jag jobbar som soc.sekr och har alltid haft svårt att tänka mig att arbeta som något annat förutom i perioder då jag vill bli barnmorska. Men socionom är nog ändå jobbet för mig. Det är ju en väldigt bred och varierande utbildning som ger många möjligheter.

Lönen är dålig ja och du lär tjäna bättre som ekonom men det kanske inte är det viktiga.

Vad gäller att plugga och jobba samtidigt så är jag tveksam för om du menar som ekonom är det väl inte extra på helgerna du tänkt. Går man på distans kan det väl funka men jag rekomenderar inte att gå socionomutbildningen på distans då jag tycker att samtalet och diskussionen man har med sina klasskamrater är en viktig del av processen att tänka som en socionom.

Vad är det mer konkret du vill göra och jobba med?

• Jeninan

Tack så mycket för ditt svar, vad glad jag blev att någon svarat! Och kul att du trivs som socionom! Vad gör du på jobbet? Är det psykiskt jobbigt?

Jag tänkte plugga heltid (inte distans) men att jag försöker att kombinera det med lite jobb några timmar om dagen så att jag slipper ta studielån. Frågan är om det kanske blir svårt om man inte i förväg vet hur schemat ser ut, grupparbeten osv.

Jag vet inte riktigt vad jag vill jobba med, men gärna samtalsstöd, typ kurator. Men då ska man väl dessutom ha påbyggnadskurser vad jag förstår. Vad kan du tänka dig för annat jobb som socionom?

Gärna fler svar från socionomer som trivs/vantrivs med sitt jobb!

• J1983
    Jeninan skrev 2011-03-11 18:39:38 följande:

Tack så mycket för ditt svar, vad glad jag blev att någon svarat! Och kul att du trivs som socionom! Vad gör du på jobbet? Är det psykiskt jobbigt?

Jag tänkte plugga heltid (inte distans) men att jag försöker att kombinera det med lite jobb några timmar om dagen så att jag slipper ta studielån. Frågan är om det kanske blir svårt om man inte i förväg vet hur schemat ser ut, grupparbeten osv.

Jag vet inte riktigt vad jag vill jobba med, men gärna samtalsstöd, typ kurator. Men då ska man väl dessutom ha påbyggnadskurser vad jag förstår. Vad kan du tänka dig för annat jobb som socionom?

Gärna fler svar från socionomer som trivs/vantrivs med sitt jobb!

Jag jobar med vuxna och främst med försörjningsstöd och kontaktpersoner. Ibland är det psykiskt jobbigt både vad gäller det man får se i jobbet av folks elände men även pga hot man kan utsättas för.

När det gäller upplägget av utbildningen så ser det nog olika ut men där jag pluggade var det mycket obligatoriska grupparbeten och två terminer med praktik på heltid och då är det ju svårt att jobba.

Som kurator kan man arbeta med vanlig socionomutb, dock brukar de kräva påbyggnadsutb, tex, terapeututb. inom landstinget men jag tror inte att det är nödvändigt som skolkurator t.ex. Jag är lite sugen på att jobba som sjukhuskurator och funderar därför på vidareutbildning så småningom.
  • Theta

Favoritar eftersom jag även funderar på att utbilda mig till socionom. Har funderingar på att isåfall vara inom missbrukar/kriminalvården eller med utsatta barn på något sätt. Men är tveksam på att jag kommer kunna lämna "jobbet på jobbet" om jag arbetat med barn, och så känns det lite sådär med eventuella hot inom m.k-vården.. Har ju min dotter att tänka på också..

• Mrs girl

Lägger också till favoriter, ska söka in till hösten i Gävle.

Nu e våran sötnos här 8/7-09
  • Gladhannapanna

Jag ahr jobbat som socionom sedan januari 1996. Har aldrig tvekat på om det är socionom jag ska vara!

Har jobbat inom många olika områden, både med försöjrningsstöd, missbrukare, barn-ungdomsutredningar, ungdomar, kurator och nu jobbar jag på en familjecentral.

I mitt nuvarande jobb har jag enskilda samtal, jag har grupper, tillbringar mycket tid på vår öppna förskola och har konsultativa träffar med MVC och BVC.
    Jag har världens roligaste jobb!!

Dock tycker jag faktiskt inte att man ska börja jobba som kurator direkt efter utbildningen. Att jobba som socialsekreterare är en superbra grund att ha. Dels får man en kunskap kring hur socialtjänsten fungerar som är bra att ha i alla situationer. Dels lär man sig "hantverket", att ha samtal, att fatta beslut, att dokumentera, att stå ut med att vara illa omtyckt osv osv.

Jag har en lön på 27 400, inte toppen alltså!

Fråga hur mycket du/ni vill så ska jag svara så gott jag kan!

• J1983
    Gladhannapanna skrev 2011-03-12 13:45:00 följande:
    Jag ahr jobbat som socionom sedan januari 1996. Har aldrig tvekat på om det är socionom jag ska vara!

Har jobbat inom många olika områden, både med försöjrningsstöd, missbrukare, barn-ungdomsutredningar, ungdomar, kurator och nu jobbar jag på en familjecentral.

I mitt nuvarande jobb har jag enskilda samtal, jag har grupper, tillbringar mycket tid på vår öppna förskola och har konsultativa träffar med MVC och BVC.
    Jag har världens roligaste jobb!!

Dock tycker jag faktiskt inte att man ska börja jobba som kurator direkt efter utbildningen. Att jobba som socialsekreterare är en superbra grund att ha. Dels får man en kunskap kring hur socialtjänsten fungerar som är bra att ha i alla situationer. Dels lär man sig "hantverket", att ha samtal, att fatta beslut, att dokumentera, att stå ut med att vara illa omtyckt osv osv.

Jag har en lön på 27 400, inte toppen alltså!

Fråga hur mycket du/ni vill så ska jag svara så gott jag kan!
    Jag håller med dig om att det är bra att ha arbetat som soc.sekr och enligt min mening gärna med försörjningsstöd då man får en väldigt bra bild av hur samhällets olika resurser fungerar och vilken hjälp som finns att få. Dessutom anser jag inte att man ska jobba på barn och unga som sitt första jobb.
  • Theta
    J1983 skrev 2011-03-12 14:07:33 följande:
    Jag håller med dig om att det är bra att ha arbetat som soc.sekr och enligt min mening gärna med försörjningsstöd då man får en väldigt bra bild av hur samhällets olika resurser fungerar och vilken hjälp som finns att få. Dessutom anser jag inte att man ska jobba på barn och unga som sitt första jobb.
    Jag känner lite så med, att det nog inte är så bra att jag skulle börja med barn och ungdomar direkt isåfall. Eftersom jag har en dotter på 1 år och jag tror att det skulle vara svårt för mig att hantera olika slags situationer. Jag hade nog relaterat allt till min dotter och haft svårt för att lämna det jobbiga hemma.

Sen så har jag svärföräldrarna som är poliser båda två, de får utstå hot m.m som vardagsmat, iaf min svärmor som bland annat håller i förhör. Hon har sagt till mig att det kan förekomma en del hot mot mig om jag är inom missbrukar/kriminalvården och att jag verkligen måste vara beredd på att få ta en hel del skit. Att ta skit har jag inte problem med, utan det är just det med hot osv. Man vet ju aldrig hur långt en annan person kan gå, och jag tror knappast att jag skulle klara av om någon hotade min dotter Rynkar på näsan

Har även stora funderingar på att bli barnmorska, och har tänkt att jag ska boka en tid med en studievägledare på Komvux för att få lite handläggning m.m. Hade tänkt göra det i veckan men åkte på magsjukan så det har inte blivit av ännu :/

Tack till er båda för att ni hjälper oss nyfikna {#emotions_dlg.flower}
    ¤l Cassandra 100331 l¤
  • Jeninan

Tack snälla för era svar här i tråden! Längesen jag skrev, hoppas ni finns kvar.....

Har varit iväg och träffat en studievägledare och har fått information att jag kan ta ut en kandidatexamen i Beteendevetenskap (Sociologi eller Psykologi som huvudämne) om jag läser på högskolan i 1,5 år på heltid. Jag vet att Beteendevetare inte är att jämföra med Socionom men det kanske ändå skulle kunna ta mig dit jag vill. Och praktik kanske man kan fixa själv, nån som vet och har erfarenhet?

Svar på tråden Funderar på att skola om mig till socionom, snälla hjälp mig!