Vad menar man egentligen med "mogen"?
Jag hör ofta ordet "mogen" användas när man pratar om potträning och att ta bort blöjan men jag förstår inte riktigt vad man lägger för innebörd i det sammanhanget?
Vi har äntligen börjat få vår 3-åring blöjfri (hemma till 99% dagtid, men på förskolan och på natten har han blöja).
Jag känner själv att det hade varit lämpligt att börja betydligt tidigare eftersom det numera (på förskolan, men även hemma innan det blev 99%-igt) handlar mer om stark vilja än en fysisk möjlighet att kontrollera bajs och kiss. Om vi hade introducerat pottan betydligt tidigare (kanske 1½ års ålder) istället för, som vi gjorde, vid 2½ års ålder så misstänker jag att det hade gått betydligt bättre eftersom han då ännu inte hade "utvecklat" denna vilja (2½-3åringar brukar ju kunna ha det ;)...
Så vad menar man egentligen med "tills barnet är moget att bli blöjfritt"... är det att barnet "vill" bli blöjfritt, eller menar man fysisk mognad att kunna kontrollera kissande och bajsande?
Om jag skulle använda ordet "mogen" om vår son skulle jag säga att han antagligen var som mest mogen att bli blöjfri mellan typ 1-2 års ålder och därefter var omogen igen fram tills nu? ;)