• Mumin75

Extremt åksjuk 2-åring

Vet inte vad vi ska göra med vår 2-åring. Hon blir så extremt åksjuk när vi åker bil, det började redan i somras när hon var straxt över 1 år och ofta kan vi inte ens åka 5 km innan hon spyr. Har tidigare varit i kontakt med läkare och apotek men alltid fått samma svar, det finns inget att göra eller ge till en sån liten. Bara att härda ut. Men hur ska man göra då när man inte kan ta sig någonstans, vi känner oss helt låsta. Semester i sommar är ju liksom bara att glömma när man inte kan åka någonstans. Vi bor i ett lite mindre samhälle och har ca 1,2 mil in till stan. Varje gång man ska in och handla eller göra något annat där måste vi ordna barnvakt åt lilltösen eftersom bilfärden resulterar i både spyor och gråt. Vid kortare sträckor eller då gånger man absolut måste ta med henne får jag sitta i baksättet med påse och trösta och fånga upp spyor... detta är så extremt jobbit, inte bara för oss utan såklart även för lilltösen som mår så dåligt. Finns det någon annan här med samma problem som har några tips på vad man kan göra??

• Svar på tråden Extremt åksjuk 2-åring
  • Liten Mjau

Vi har gett vår dotter postafen sen hon var 2 år. Då fick hon en fjärde del och nu får hon en halv. Hon är 3 år nu. Fick rådet från BVC tror jag. Kommer faktiskt inte ihåg. Sen kan du ju köpa sånna där magnetbarn till handlederna. Vet inte om de funkar men det är ju värt att testa. det är verkligen inte kul att sitta och vänta på att kröket ska komma

• CariDee

sitter hon med ryggen mot färdriktning? jag vet att man inte rekomenderar att svänga bilbarnstolen med ansiktet mot färdriktning innan barnet är tillräckligt stort, men det finns många barnbilstolar som går att svänga så o är testade.. jag själv har alltid blivit åksjuk i bil, det hjälper om jag får se på vägen, om jag inte håller ögonen på vägen så börjar jag må illa. det går dock inte att göra med ett litet barn,skulle inte rekomendera att hon satt där fram med ansiktet mot färdriktning ifall det skulle hända nått ,en krock eller dylikt.

• Mumin75
    Liten Mjau skrev 2011-03-10 09:15:37 följande:
    Vi har gett vår dotter postafen sen hon var 2 år. Då fick hon en fjärde del och nu får hon en halv. Hon är 3 år nu. Fick rådet från BVC tror jag. Kommer faktiskt inte ihåg. Sen kan du ju köpa sånna där magnetbarn till handlederna. Vet inte om de funkar men det är ju värt att testa. det är verkligen inte kul att sitta och vänta på att kröket ska komma
    Hej... vi frågade om postafen på apoteket men tror dom sa att det var från 10 år och läkaren vi pratat med vågade inte heller rekommendera det... men jag har också läst om andra som gett det till sina små efter rekommendation från sin läkare. Vårt Bvc hade heller inga tips eller ekommendationer. Man kanske skulle kontakta en annan läkare??
  • Dimitra
    Mumin75 skrev 2011-03-10 09:28:44 följande:
    Hej... vi frågade om postafen på apoteket men tror dom sa att det var från 10 år
    Kan de inte ens läsa innantill på apoteket Obestämd

Dosering

Vuxna: 1 tablett 2 gånger dagligen.
    Barn: 1–5 år: ¼ tablett 2 gånger dagligen.
    5–12 år: ½–1 tablett 2 gånger dagligen.

Vid profylaktisk behandling av rörelsesjuka ges dosen 1–2 timmar före avresan och därefter var 12:e timme om resan varar längre än 12 timmar.

Källa: Postafen i Fass
    The Dimitra universe.
  • Mumin75
    CariDee skrev 2011-03-10 09:21:09 följande:
    sitter hon med ryggen mot färdriktning? jag vet att man inte rekomenderar att svänga bilbarnstolen med ansiktet mot färdriktning innan barnet är tillräckligt stort, men det finns många barnbilstolar som går att svänga så o är testade.. jag själv har alltid blivit åksjuk i bil, det hjälper om jag får se på vägen, om jag inte håller ögonen på vägen så börjar jag må illa. det går dock inte att göra med ett litet barn,skulle inte rekomendera att hon satt där fram med ansiktet mot färdriktning ifall det skulle hända nått ,en krock eller dylikt.
    Ja, hon åker baklänges, sitter i baksätet då vi har airbag fram som inte rekommenderas att koppla ur. Nej, det känns inte säkert att vända henne så tidigt. Jag är blir också åksjuk (så hon har väl ärvt det från mig) men det har blivit bättre och jag kan hantera min åksjuka bra genom att titta på vägen som du skriver. Var också väldigt åksjuk som liten och min mamma säger att när jag var liten fanns det tabletter att ge till småttingar, men idag verkar det inte finnas.
  • Kaosmamma

Har samma med två av tre barn.. På vintern går det lite bättre. Ena tjejen när hon blev runt fyra hade vi stora mc donalds muggar i bilen till. Så hon sitter och håller en sådan och kräks i den vid behov.. Lillan på två år kräks bara rätt ut. Planera med våtservetter i bilen och extra kläder.

• Liten Mjau
    Dimitra skrev 2011-03-10 09:32:42 följande:

Dosering

Vid profylaktisk behandling av rörelsesjuka ges dosen 1–2 timmar före avresan och därefter var 12:e timme om resan varar längre än 12 timmar.

Ts-testa postafen! Det är guds gåva till åksjuka. Vår dotter (och jag med, som oxå äter postafen) blir lite mer  trött av dessa men det gör inget. Vi var i sälen för några veckor sedan utan kräk och gnäll. Hon sov halva restan (i perioder) och vi har 7 timmars bil resa dit. Inga som helst problem
  • Mumin75
    Dimitra skrev 2011-03-10 09:32:42 följande:

Dosering

Hej, det där var skumt... när jag var på apoteket i höstas så gick dom igenom varenda fass på allt mot åksjuka och enligt dom fanns det inget för såna små barn som min. Nu kom jag förresten på att jag har ett paket postafen hemma (sen mitt graviditetsillamånde) och på den asken står det barn 5-12 år: 1/2 till 1 tablett, barn under 5 år: endast efter läkarordination. Dom måste ju ha ändrat rekommendationerna på dessa nyligen då. Då borde det ju vara ofarligt att testa dom då....
  • Mumin75
    Liten Mjau skrev 2011-03-10 09:44:08 följande:
    Ts-testa postafen! Det är guds gåva till åksjuka. Vår dotter (och jag med, som oxå äter postafen) blir lite mer  trött av dessa men det gör inget. Vi var i sälen för några veckor sedan utan kräk och gnäll. Hon sov halva restan (i perioder) och vi har 7 timmars bil resa dit. Inga som helst problem
    Ska jag absolut göra.... har ju inte vågat testa dom innan eftersom läkaren o apotek inte velat rekommendera dom men nu står det ju tom i fassen att man kan ge dom till såna små. Tack för era svar
  • Dimitra
    Mumin75 skrev 2011-03-10 09:45:54 följande:
    Hej, det där var skumt... när jag var på apoteket i höstas så gick dom igenom varenda fass på allt mot åksjuka och enligt dom fanns det inget för såna små barn som min. Nu kom jag förresten på att jag har ett paket postafen hemma (sen mitt graviditetsillamånde) och på den asken står det barn 5-12 år: 1/2 till 1 tablett, barn under 5 år: endast efter läkarordination. Dom måste ju ha ändrat rekommendationerna på dessa nyligen då. Då borde det ju vara ofarligt att testa dom då....
    Min källa går till läkar-fass och de har ju de riktiga doseringarna. Som vanliga användare är marginalerna mycket större, därför det är från 5 år där. Om jag var i er situation hade jag testat en 1/4 tablett utan att blinka. Även om åksjukan skulle lätta med åldern finns risken att hon hamnar i en ond cirkel om hon mått konstant illa bara av att höra knystas om att ni ska åka bil
    The Dimitra universe.
Svar på tråden Extremt åksjuk 2-åring