• Anonym (undrande)

Är det oki?

Har en liten som fyller 3 månader nästa vecka, hon är väldigt nyfiken av sig, och vill nu sitta i knät och inte ligga ner, hon är stadig på att hålla huvudet och hon verkar oxå ha koll på ryggen så hon sitter inte hela tiden som en "hö  säck" utan rak i ryggen.

Min undran är om det är oki att ha henne så, eller kan ryggen ta skada?
    Har hört att små bebisar inte ska sitta eftersom dom kan få krokig ryggrad, stämmer det?

Hon har även lite tendenser till att vara platt i bakhuvudet, men vägrar verkligen att ligga på magen, lägger man henne på sidan istället så vänder hon sig själv över till rygg, så det funkar ju inte heller för att avlasta bakhuvudet, hur ska jag göra för att motverka?
    Kan huvudformen ändras tillbaka, om man får henne att ligga mer på magen?

Tacksam för svar

/S.G 

• Svar på tråden Är det oki?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att barn i hennes ålder beter sig precis som du beskriver din dotter. De vill gärna sitta.
    Sitter hon i ditt knä gör det ingen skada. Dessutom är jag övertygad om att hon säger ifrån om det är jobbigt. Var med andra ord lyhörd för hennes signaler och lägg ned henne om hon upplevs otillfredsställd.

Det vore naturligtvis bra om hon kunde ligga mer på mage. Huvudformen går till viss del tillbaka, men de finns dock risk för plattare huvud om hon ständigt ligger på rygg. Ju äldre hon blir, dessto större risk är det att huvudet förblir platt, om du inte aktivt hjälper henne avlasta det.

Försök vänja henne vid maglägge korta stunder varje dag, så brukar de kunna ligga längre och längre stunder. Du kan gärna lägga en rullad handduk under hennes bröst, så hon kommer upp mer. Ligger du själv på golvet och pratar med henne eller sätter en spegel (finns jättebra barnspeglar för detta ändamål) framför henne så kanske hon kan ligga en liten stund längre.
    Förutom att träna magläge är det bra om hon har en tunn babykudde då hon sover.

Upplever du att det inte sker någon förbättring inom kort eller hon får mer platt huvud, så prata med er BVC-sköterska. Vid behov kan man få hjälp från sjukgymnast för att förebygga platt huvudform.

MVH Christine

• Anonym (undrande)

Tack för svaret....
    Ska verkligen "hård träna" lillan på maglägetSolig 
    Baby kudde finns redan, både i vagnen och i sängen,
    så antar att träning är rätt melodi för snuttan=)

Tack igen för snabbt svar

// S.G 

Svar på tråden Är det oki?