• Anonym (orolig)

4 månader - vredesutbrott!

Hej!

Min 4 månaders bebis har hela tiden varit mycket nöjd, lugn och tålmodig. För några dagar sedan såg jag tendenser till mycket mindre "tålamod" och mer uttryck för frustration hos henne. I går kväll fick hon två stycken, som jag skulle kalla det, vredesutbrott. Hon blev mycket arg/frustrerad, fäktade med armar så hon kom åt mitt ansikte, tog i så hon skakade och skrek HÖGT, GÄLLT och på ett helt nytt sätt. Idag på morgonen har hon varit rätt så gnällig och lite missnöjd, morgnar som varit hennes bästa tid?

Detta sätt/uttryck gjorde mig JÄTTE orolig. Kan en 4 månaders få så starka känslor (av ilska/frustration)? Vad beror det på? Båda utbrotten kom när hon var med mig, inget mot hennes pappa? Pappan är borta mycket i arbete och det är i stort sett jag som har hand om dottern 24 timmar om dygnet, kan det spela någon roll?

De senaste veckorna har vår lilla gnytt/ gnällt/ gråtit till i sömnen ofta, det har hon inte heller gjort förut? Tidigare var det bara att lägga henne ner när hon skulle vila under dagen , nu gnäller och gnyr hon lite oftast?

Igår när jag skulle amma henne på kvällen blev hon frustrerad vid bröstet, släppte och ville tillbaka, släppte o ville tillbaka och grät om vartannat. Min tanke är att jag inte har tillräckligt med mjölk och vi funderar att ge henne modersmjölksersättning som sista mål på kvällen för att hon ska få i sig det hon behöver, blir mätt o kanske lite nöjdare, vad tycker du om det?

Vi har funderingar på om hon har tandsprickning. Jag ser inget i tandköttet på henne men nävarna åker in i munnen, hon producerar mycket saliv och vid ett av utbrotten körde hon in sin lilla näve mycket desperat i munnen - tandsprickning - hungrig???

Dessa  förändringar hos henne skapar STOR oro hos mig. Kan du hjälpa mig att reda ut lite tankar?

TACK!

• Svar på tråden 4 månader - vredesutbrott!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Vid fyra månder har mycket hänt för det lilla barnet. Dels har det utvecklast motoriskt. Kan numera röra armarna kontrollerat, forma ljud med munnen och mycket annat. Psykosocialt har hon börjar förstå sig själv som en egen kärna och anar samband mellan orsak och verkan. Dessutom är de väldigt intresserade av vad som händer omkring dem.

Allt detta kan bidra till att de skriker för att fånga uppmärksamhet, får svårare att komma till ro då allt som händer omkring upptar intresset och bearbetar saker i sömnen som gör att sömnen upplevs orolig. Att hon dregglar har att göra med att hon är inne i en "oaral" fas, då hon stoppar fingarna/hela handen i munnen och använder rösten mer och mer. Ofta misstolkar man detta och tror att de börjar få tänder, men normalt kommer de inte förrän runt sex månader eller senare.

För mig låter detta med andra ord som en normal fas i hennes utveckling. Att det är du som får uppleva dessa utbrott, beror på att det är du som är med henne hela tiden. Hade pappa varit med henne, hade han upplevt samma sak. Det har inte med dig att göra, utan med hennes utveckling!

Leken får mer och mer betydelse, både för hennes psykosociala och motoriska färdigheter. Bygg ett torn med klossar, låt henne välta det och sedan ta en kloss i munnen. Hon har ingen aning om vad saker smakar och vill, helt naturligt, stoppa allt i munnen efter att de känt på det med händerna.

Det här är kanske första gången du upplever frustration från din dotter, men tro mig det kommer hända igen och igen. Ofta handlar det om att de vet vad de vill men får inte till det, precis som när de skall lära sig krypa, prata, förmedla och tolka sina känslor och mycket, mycket annat....

Hoppas att du fick ut något av detta Solig

MVH Christine

• Anonym (orolig)

Hej!

Tusen tack för ditt svar, som lugnade mig och fick mig att förstå Glad

Svar på tråden 4 månader - vredesutbrott!