• Anonym (deppig)

receptfria antidepp? Har ngn erfarenhet?

Hej!

Jag mår just nu inte på topp, är inte nere i depression, men känner att jag inte har så långt kvar dit. Jag har tidigare varit deprimerad och tagit mig ur det med hjälp av KBT.  (helt utan medicinering)  Nu använder jag mig av mina KBT metoder och det fungerar helt ok, jag håller mig undan depressionen, men jag känner att jag har lite svårt att hitta krafterna nu. Jag har två barn, min första depression var en förlossningsdepp och det är en sådan jag kämpar emot nu, mitt andra barn är 10 månader.  Men det är så mkta som tar kraft just nu så jag funderar på vad som kan hjälpa till att lyfta mig lite.

Jag har googlat lite och hittat att Johannesört kan fungera, har hittat bla  det här medlet : http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/naturlakemedel-2/hypermin

Har även googlat lite på seorotonin och melatonin och dopamin preparat, men hamanr mest bara på flashback och en massa konstiga svar.....  har ngn här erfarenhet av  tex 5-htp http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/halsokost/-5/5-htp eller  L-tyrosine? http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/halsokost/-5/l-tyrosine-500mg-50-kapslar

Jag tar tacksamt emot alla svar!

• Svar på tråden receptfria antidepp? Har ngn erfarenhet?
  • Mela78

Varför inte träffa en läkare som skriver ut prövade läkemedel istället för att experimentera själv?
    Om du väljer att prova johannesört ska du vara medveten om att den slår ut väldiga många receptbelagda medel, ex. p-piller, blodförtunnande osv. 

• Anonym

Jag håller med ovanstående varför exprimentera själv???
    Om du går på kbt varför inte tala med en läkare där?? Då får du oxå hjälp med biverkningar m.m
    Man ska inte exprimentera med medikamenter för det kan slå ut annan medicin oxå som du kanske äter.

• Anonym (deppig)

Ja, jag fattar hur det låter.... men jag ska förska svara på era svar och se om det kan sprida lite ljus...

Jag går inte i KBT nu, jag har gjort för tre år sedan, men verktygen har jag ju kvar och använder! Jag använder även affirmationer vilket är väldigt effektivt på mig.

Jag vill inte träffa en läkare och prata om detta, vill egentligen inte prata om det alls, eftersom ett av mina verktyg är att tänka bort problemet, dvs inte fokusera alls på det som är jobbigt, helt enkelt igonrera det. Denna tråd är ett avsteg från det verktyget, och redan när jag skrev den så påverkades jag negativt. MEn jag beslutade mig föra tt fördelarna, om jag får de svar jag behöver skulle överväga nackdelarna. Det är ett väl avvägt beslut. Mina känslor är inte på riktigt och jag måste låta förnuftet styra. ( ja jag hör hur konstigt det låter....)

Jag äter inga andra mediciner, inga p-piller eller ngt sådant.

har jag gjorrt ngt klarare.... eller låter jag bara helt förvirrad? 

• maskros

Om du inte tar några andra mediciner kan du ju prova med något johannesörtpreparat. Det är inte på något sätt skadligt att prova vid lättare depression. Därför säljs det receptfritt både på apotek och i hälsofackhandeln. Mer obeprövade preparat (som säljs via nätet) skulle jag akta mig för om jag var som du.
     Hoppas att du snart kommer att må bättre.

• Anonym

Kanske funkar att ignorera det som är jobbigt ett tag, men tillslut måste du konfrontera det! Jag tror inte på sådana där andra preparat, har man verkligen serotoninbrist så är mediciner det som funkar. Inget annat  naturpreparat.

• Anonym

Jag tycker att du ska prova. Fungerar det inte så har du iaf provat. Jag tror också att det kan vara lättare att sluta med t.ex. Johannesört om man inte gillar effekten/biverkningarna än det är att trappa ner antidepressiv medicin.

Jag åt Johannesört mot lätt nedstämdhet för många år sedan och tyckte att det hjälpte bra tillsammans med att jag jobbade på att tänka positivt. Jag överdoserade visserligen tabletterna och det är inget jag rekommenderar andra att göra men jag mådde bra på en högre dos. Jag blev lite mer fumlig än vanligt och tappade saker ibland och sådär men annars kände jag inte av några biverkningar. Detta är min personliga erfarenhet av Johannesört.

Lider man av måttlig till svår depression tror jag dock inte Johannesört kan hjälpa så mycket.

• Anonym (deppig)
    maskros skrev 2011-03-10 13:49:35 följande:
    Om du inte tar några andra mediciner kan du ju prova med något johannesörtpreparat. Det är inte på något sätt skadligt att prova vid lättare depression. Därför säljs det receptfritt både på apotek och i hälsofackhandeln. Mer obeprövade preparat (som säljs via nätet) skulle jag akta mig för om jag var som du.
     Hoppas att du snart kommer att må bättre.

Tack för svar! Nej obeprövade preparat ska man passa sig för, det inser jag också, och jag köper inget via ngn konstig handel på nätet, utan jag kommer gå in på min lokala handel här där jag bor och prata med dem också, länkarna ovan är ju från bodystore, som ju är en bra butik från nätet, där jag bla köper min hudvård. 

Anonym skrev 2011-03-10 14:15:24 följande:
    Kanske funkar att ignorera det som är jobbigt ett tag, men tillslut måste du konfrontera det! Jag tror inte på sådana där andra preparat, har man verkligen serotoninbrist så är mediciner det som funkar. Inget annat  naturpreparat.

Ja, altså att ignorera är ett av mina verktyg, men bara ett av dem, och det är utprövat av em mycket duktig terapeut som dessutom är psykolog, så jag känner mig trygg med att mina verktyg är rätt för mig.  Har man serootinbrist så är det natruligtvis så att man behöver det "på riktigt" eller vad man säger, men jag har nog inte det, vill bara höja mitt välmående lite så att kampen mot depresionen blir lite lättare!

Anonym skrev 2011-03-10 14:19:58 följande:
    Jag tycker att du ska prova. Fungerar det inte så har du iaf provat. Jag tror också att det kan vara lättare att sluta med t.ex. Johannesört om man inte gillar effekten/biverkningarna än det är att trappa ner antidepressiv medicin.

Jag åt Johannesört mot lätt nedstämdhet för många år sedan och tyckte att det hjälpte bra tillsammans med att jag jobbade på att tänka positivt. Jag överdoserade visserligen tabletterna och det är inget jag rekommenderar andra att göra men jag mådde bra på en högre dos. Jag blev lite mer fumlig än vanligt och tappade saker ibland och sådär men annars kände jag inte av några biverkningar. Detta är min personliga erfarenhet av Johannesört.

Lider man av måttlig till svår depression tror jag dock inte Johannesört kan hjälpa så mycket.

Tack för ditt svar! Jag har ju lätt depression, elelr nästan ingen alls, ligger på gränsen tror jag.  Men jag blir lite orolig över att du skrivera tt du belv lite fumlig.... hur är det med bilkörning? blir man påverkad? Jag kör ju bil varje dag, och vill inte göra det om jag är påverkad....

• Anonym (deppig)

Ngn annan med erafernhet?

• Anonym (Toblerone.)

Jag käkade Johannesört för några år sedan.
    Helt verkningslöst för mig - och jävligt dyrt.

• wild roses

OBS! Varning för att Johannesört är känt för att slå ut effekten av p-piller. Rek dig att gå i samtalsterapi, sök på nätet eller via din VC. lycka till:)

• Anonym (deppig)
    Anonym (Toblerone.) skrev 2011-03-10 22:06:54 följande:
    Jag käkade Johannesört för några år sedan.
    Helt verkningslöst för mig - och jävligt dyrt.
    Tack för svar!
    wild roses skrev 2011-03-10 22:26:05 följande:
    OBS! Varning för att Johannesört är känt för att slå ut effekten av p-piller. Rek dig att gå i samtalsterapi, sök på nätet eller via din VC. lycka till:)
    Jag äter inte p-piller och jag behöver inte gå i samtalsterapi, jag har bra verktyg att jobba med!
Svar på tråden receptfria antidepp? Har ngn erfarenhet?