Thaleya skrev 2011-03-11 20:19:36 följande:
Han är lite bättre, vi har fixat en kattlåda med kattsand så han är inne hela tiden.
Han kan komma fram och vilja ha en lite klapp ibland men då smyger han sig fram. Han äter idag också, försiktigt men han äter iaf. Och han sitter inte och trycker under matbordet och tittar in i väggen längre, utan har legat och vilat i våran säng en stor del av dagen.
Thaleya skrev 2011-03-10 22:21:47 följande:
Ja jag har sökt igenom hela hans päls. Skulle han ha skadat sig så är det på insidan. Men en annan katt kan väl inte slå så hårt att det ger inre skador utan att det syns något på utsidan?
Och han hade trots allt hoppat upp på ett balkongräcke när jag hittade honom, så han kan ju inte ha varit jätteskadad, eller?
Låter lite extremt att bli så skadad av en annan katt. Jag ringde veterinären iaf, och de sade att jag skulle låta han lugna ner sig och se hur han var under natten, och sen ta in honom imorgon om han blivit dåsig eller om jag hittar nått nytt eller han inte blir bättre.
En katt kan inte slå så att det blir invärtes skador, däremot är det inte alls ovanligt att andra katter ger sig på katter som är sjuka eller skadade, jag hade gjort som veterinären säger om han inte är drastiskt bättre imorgon så åk med honom så de får ta en titt.
Han kan ju rent krasst ha fått sig en rejäl smäll av en bil och ha rejäla inre skador, eller så bara vara blåslagen och den andra katten gett sig på honom då han märkt att din katt var nedsatt i försvaret.
En katt kan göra det mest otroliga och man ska alltid ta det på allvar om en katt verkligen visar något då de är mästare på att dölja att något är fel. Känner till ett fall som låter som rena rama fantasin men som är sant, en kattunge såldes, hade vid veterinärbesiktningen en lätt hälta som de trodde var en sträckning. Katten flyttade men blev med tiden stelare och stelare, hältan gav sig heller inte. De tog till slut katten till större djursjukhus då den inte längre kunde gå ordentligt. En röntgen visade att bäckenet var krossat! Kattungen hade alltså i månader haltat om kring med krossat bäcken! Detta hade börjat läka och växa ihop helt galet vilket ledde till att katten blev stelare och stelare och fick svårare och svårare för att gå. Den lilla fick somnna då det inte fanns något mer att göra för henne. Men det visar tydligt på hur bra en katt kan vara på att dölja sina smärtor.