• Lumo

Örontermometer!

Örontermometrar är jättebra MEN de är svåra att få exakt värde på små barn med små örongångar. Vår dyra termometer har jag märkt många ggr visar helt fel, kanske en halv till 1 grad för lågt. Man måste alltid skjuta 3-4 ggr gärna i båda öronen för att kunna lita på värdet. Tyvärr märkte jag när jag jämfört med rumptermometern på sonen att örontermometern alltför ofta visar betydande för lågt för att vara pålitlig på små barn (min son är en stor 2åring nu o har fortfarande för små öron).

På vuxna verkar den funka bra o som jag just märkt använder de samma märke som vi har på akuten i Uppsala.

Så min rekommendation är att köpa en SNABB rumptermometer till små barn. Den mäter på max 10 sek o ger korrekt värde jämt! Även våran dagmammegrupp kör på rumptermometer.

• Lumo

Några tiondels grader kvittar ja, men vår visar ofta 1 grads fel o i det fallet visar örontemp 37 (inte feber) även efter många mätningar, medans rumptermometern visar 38, dvs klar feber! Jag var åxå olyckligt vetande o jättenöjd i 1,5 år då vi bara använde örontemp, men när dagis skickat hem vår son 3 ggr pga att deras temp visat feber o vår örontermometer visade att han var frisk så började vi ana ugglor i mossen. Men som sagt, den visar fortfarande rätt på oss vuxna!

• Lumo

Just ja, kan tillägga att det fortfarande är busenkelt att mäta med rumptermometer nu när min son är två år. Det gör man vid blöjbytet då man ändå smörjer in rumpan. På med lite kräm på spetsen bara, sen känns det inget! Men som sagt, smaken är ordagrant som baken bara man vågar att inte lita till 100 på resultatet...

• Lumo

Ni som tycker rektaltermometer är ett övergrepp, tycker ni samma om suppar o tvingar i dem den avskyvärda drick-alvedonen istället? Blä, det kallar jag isf övergrepp...

Min son har just nu hög feber o inspirerad av denna tråd har jag gjort någea kontrollmätningar. Min Braun örontermometer den dyra från apoteket) visade vid 3 mätningar i vardera öra 38.3, 38.5, 38,8 i höger öra samt 38.6, 39.0 och 38,5 i vänster öra. Min son är två år o ligger still vid mätningarna som han tycker är spännande.

Med rektaltermometern, en snabb termometer som mäter på max 10 sek, visade 39,4. Dvs nästan en halv grad högre än den högsta öronmätningen o nästan en grad högre än snittmätningen som man lätt skulle kunna trott på om man inte gjort 6 mätningar...

Nån skrev att man inte mäter rätt, men det lovar jag att jag gör. O jag mäter alltid flera ggr/öra. O som sagt, den visar rätt på vuxna så örontermometern är det inga fel på...

Kan tillägga att min son ibland nappar åt sig termometern o leker "ta tempen", fast det går inge bra med blöja så då tar han i naveln, hehe... Så så traumatiskt kan det inte vara, iaf inte om man inte har en mamma som ger en sådana intryck av att det är just ett övergrepp...

Termen övergrepp tycker jag för den delen är mycket osmaklig o opassande i detta fall.

Svar på tråden Örontermometer!