• Lindreas

Örontermometer!

Om det är svårt att ta i örat på ett litet barn så funkar ju armhålan också, fast man får kolla om man ska lägga på någon grad eller inte. Just till små barn fattar jag inte varför de envisas med örontermometer, det är skitsvårt att få rätt temp.

• Lindreas
    straw2008 skrev 2011-03-11 20:35:44 följande:
    På alla sjukhus i Sthlm (barnakuter samt husläkare) tar man i örat. Vi hr apotekets från braun o använder den jättemkt o litar på den till 100% Kul oxå att öva med barnen o så :0)
    Nä, på Astrid Lindgren tar de rektalt, i alla fall på spädbarn.
  • Lindreas
    sleeping angel skrev 2011-03-13 19:28:40 följande:
    Nej, det stämmer iallafall inte på två av avdelningarna som jag haf jobbat/praktiserat på.

På min dotter ger jag bara suppar på natten då hon är lite halvsovande och inte reagerar lika starkt på det, ta tempen rektalt har min dotter hatat sen hon var 6 månader....supparna likaså. Så jag ser det som ett övergrepp att göra något rektalt om hon protesterar.
    Okej, de gånger jag varit där med min plutt så har de tagit rektalt i alla fall. För min del spelar det faktiskt ingen roll hur de gör, örontermometer är smidigt, men på små barn är det som sagt svårt att få rätt resultat.
  • Lindreas

Och jag menar på akuten, glömde skriva det.

Svar på tråden Örontermometer!