Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Örontermometer!

Vi funderar på att skaffa en örontermometer. Har sett en på apoteket, men den kostar 600 kr, är det värt det eller finns det andra som är minst lika bra?

• Svar på tråden Örontermometer!
  • älskarlivet81

Vi vill inte ta tempen i rumpan, men tack för tipset...!

Bara man vet att man ska lägga på någon grad så ser jag ingen problem med det.

• älskarlivet81
    Labolina3 skrev 2011-03-10 19:24:43 följande:
    håller med föreg.  men vi har en billigare, köpt på Gekås! Kostade väl 100-200. Funkar perfekt! Men för o få korrekt temp på de små är det bättre m rumptermometer! Men den ger ju iaf en hint om de har feber el inte, är ju lättare att få ta tempen i örat än i rumpan
    Ja och som sagt var, vi vill inte ta tempen i rumpan. Dessutom har vi en 9 månaders bebis, så det är inte så länge till det hade funkat med rumptermometer ändå..
  • älskarlivet81
    sara1981 skrev 2011-03-10 19:29:42 följande:
    Inte så länge till det hade funkat med rumptermometer ändå? Blir nyfiken på varför?
    Ja, inte vet jag. Rumptermometer är inget vi vill använda, så därför är det väl inte relevant att diskutera i den här tråden heller?
  • älskarlivet81
    Shian01 skrev 2011-03-10 19:28:42 följande:
    Jag har den från Apoteket till min son, köpte den när han var 3 månader. Jag tycker den fungerar väldigt bra. Jag brukar se till att han har nått kul att titta på så han sitter still eftersom man måste få in den i örat ordentligt, den är snabb å piper svagt när den är klar. Jag tyckte först att den var väldigt dyr, men jag är jättenöjd! Jag kommer själv ihåg när jag var liten, låg på skötbordet och fick termometern i rumpan, det tyckte jag inte om! Har minne av det fast jag var ganska liten, så det vill jag att min son ska slippa.
    Ja, det är också anledningen till att vi inte vill ta tempen i rumpan hur snabb termometern än är..
    Men vad bra att apotekets är bra! Vill ju inte köpa den om den inte är bra, eftersom den är så dyr. Men det är ju positivt att hela familjen kan använda den också.
  • älskarlivet81
    09Lias skrev 2011-03-10 19:33:15 följande:
    Köp INTE! Shit dålig. Den visar olika utslag för varje gång jag tar. Trots att jag tar inom loppet av 1 minut. Min BVC säger att det bästa sättet är i rumpan. Det visar rätt. 600 kr åt skogen. Efter att dom är 2 år kan man använda den i örat.

livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se/
    Vad ska man ha för örontermometer enligt dig då?
  • älskarlivet81
    Busbellan skrev 2011-03-10 19:36:59 följande:
    Här använder de till och med örontemp på små barn på sjukhuset och det funkar bra
    Har faktiskt inte varit på ett enda sjukhus där de tar tempen nån annanstans än i örat.
    De tog i armhålan när vi var på akuten med vår dotter när hon var 2 veckor gammal :)
  • älskarlivet81
    Busbellan skrev 2011-03-10 19:35:19 följande:
    Skulle absolut rekomendera dig att köpa den på apoteket, den är jättebra.
    Vi har haft den i 7 år nu och jag tycker alltid den visar på så gott som helt rätt temp.
    Skiljer oftast max 2 tiondelar om man tar i båda öronen och exakt på tiondelen är ju sällan man behöver veta

Nu börjar den dock ge upp känns det som, men det beror nog på åldern, den är ju faktiskt ett antal år gammal
    Åh vad bra! Ja, som sagt man behöver ju inte alltid veta på decimalen, exakt temp.
  • älskarlivet81
    Gwempa skrev 2011-03-10 20:11:33 följande:
    Just ja, kan tillägga att det fortfarande är busenkelt att mäta med rumptermometer nu när min son är två år. Det gör man vid blöjbytet då man ändå smörjer in rumpan. På med lite kräm på spetsen bara, sen känns det inget! Men som sagt, smaken är ordagrant som baken bara man vågar att inte lita till 100 på resultatet...
    Men ge dig, vi tänker inte skaffa rumptermometer, så på den punkten kan du inte övertyga oss :)
  • älskarlivet81
    Isalel skrev 2011-03-11 11:24:07 följande:
    Vi har också den och rent tekniskt är den enkel och den kan visa om barnet har feber eller inte.
     Men för oss skilde det dels 0.5 grader mellan varje öra och 1,5 grader rektalt, så jag kan ju inte lita på resultatet. Men om man bara vill veta OM barnet har feber (vilket många gånger är tillräckligt) så är den OK. men om man vill veta hur mycket så skulle jag inte lita på den.
    Vårt BVC och vår barnakut förespråkar inget annat än rektaltemp om man behöver veta exakt temperatr (kan tillexemepel vara viktigt om man har barn som får feberkramper)
    Ja, behöver man veta exakt temp så kanske rektaltemp är bättre, men vi behöver inte det. Vår dotter har inte haft feber hitintills och hon är 9 månader.
  • älskarlivet81

Jag har aldrig pratat om övergrepp, däremot vill vi inte ta i rumpan ändå. Kan inte folk bara acceptera det? Tråden handlar om örontermometer och inget annat. Det är inte lönt att försöka övertala mig om att använda rektaltemp.

Svar på tråden Örontermometer!