• Busbellan

Örontermometer!

Skulle absolut rekomendera dig att köpa den på apoteket, den är jättebra.
    Vi har haft den i 7 år nu och jag tycker alltid den visar på så gott som helt rätt temp.
    Skiljer oftast max 2 tiondelar om man tar i båda öronen och exakt på tiondelen är ju sällan man behöver veta

Nu börjar den dock ge upp känns det som, men det beror nog på åldern, den är ju faktiskt ett antal år gammal

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    09Lias skrev 2011-03-10 19:33:15 följande:
    Köp INTE! Shit dålig. Den visar olika utslag för varje gång jag tar. Trots att jag tar inom loppet av 1 minut. Min BVC säger att det bästa sättet är i rumpan. Det visar rätt. 600 kr åt skogen. Efter att dom är 2 år kan man använda den i örat.

livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se/
    Här använder de till och med örontemp på små barn på sjukhuset och det funkar bra
    Har faktiskt inte varit på ett enda sjukhus där de tar tempen nån annanstans än i örat.
  • Busbellan
    älskarlivet81 skrev 2011-03-10 19:38:46 följande:
    De tog i armhålan när vi var på akuten med vår dotter när hon var 2 veckor gammal :)
    Ja, undantaget är väl så gott som nyfödda barn. När vi låg inlagda med dottern några veckor när hon var nyfödd så togs tempen i rumpan
    Men sen även när barnen varit under 1 år så har den tagits i örat
  • Busbellan
    principessan skrev 2011-03-10 20:27:01 följande:
    Det är ju en speciell teknik man får ha för att använda örontermometer. Testa på en annan vuxen eller ett villigt barn tills du har fått in snitsen! Jag har en braun från Apoteket. Den är superbra. Har fått bäst i test av råd och rön.
    Ja, man får ha lite teknik för att mäta rätt
    Jag brukar hålla längst upp i örat och dra uppåt lite, sen rikta termometern inåt meråt och mäta
  • Busbellan
    sleeping angel skrev 2011-03-11 19:48:39 följande:
    På barnakuten så mäter man i armhålan på alla barn, på en annan avdelning har man örontemp på barn över 1 år. Örontemp kräver en viss teknik. Visst kan man mäta rektalt men eftersom kroppstempraturen styrs från hjärnan så kan man säga att den temp som hjärnan angav för 2 minuter sen finner man i öronen, för 10 minuter sen finner man i ramhålan och för 20 minuter sen finner man rektalt.
    Inte på alla barnakuter
    Här mäts tempen i örat
  • Busbellan
    sleeping angel skrev 2011-03-11 20:31:23 följande:
    ops menade på akutavdelingen på akuten så mäts den i örat
    Här mäter de i örat på alla avdelningar
    I alla fall från 9 mån (det är från den åldern vi varit på läkarbesök med barnen)
  • Busbellan

Inte mig heller

Här blir det en ny braun örontemp från apoteket nu när vår gamla börjar ge upp, har varit helnöjd med den

Svar på tråden Örontermometer!