• Tazzme

Huskur mot muskelvärk? Behöver snabb hjälp!

Jag har en sån hiskelig värk i underarmen. Grävde fram en tub med gel mot just muskelvärk, men såg att den får jag inte använda då jag är gravid!
    Trodde värken skulle gå om av sig själv, så jag beställde inte hem någon annan salva med mannen som kom hem från jobbet i stan. Nu har ju byns apotek stängt och det är 35 km till närmaste dejourapotek! Och värken blir bara värre.

Har nån något bra husmorsknep mot muskelvärl? Hemmagjort liniment, varma bad... vad som helst!?

• Svar på tråden Huskur mot muskelvärk? Behöver snabb hjälp!
  • Amazina

Men vad har du gjort då? Träningsvärk?? Ramlat? Stukat handleden?
    Om du bara har fått ont utan anledning så kanske du ska kolla det. DVT kan man även få i armarna även om det är vanliugast i benen...

• Tazzme

Vet inte alls vad jag gjort! Jag har varken tränat mycket eller ramlat. Det bara värker i musklerna i underarmen. Det känns som att jag har träningsvärk typ.

Nå, i förrgår så rev jag lite morot och kål till en sallad och så stod jag och vispade rätt länge i en kastrull då jag kokade vaniljsås. Men inte hade jag ont i armen igår för det.
    Var på gravidyoga igårkväll, men kände inte nåt då heller. Inatt har den värkt lite grann och började värka bara mer och mer efter att jag rev skalet av en apelsin i förmiddagst. Så lite ansträgningar har den ju blivit utsatt för, men inte nåt som borde ge träningsvärk!

Vad är DVT? Har aldrig hört talas om det. Får väl lov att googla lite...

• Amazina

Djup ventrombos= DVT.
    Den kan ju vara träningsvärk efter morotsrivningen...

Symtomen på DVT är annars lätt svullnad, smärta, insomnad känsla typ.

Om du inte tror det är DVT, be maken om massage, värm med värmedyna el vetekudde  el liknande och ta två Panodil så du kan sova.

• Tazzme

Tack för svaret! Kollade upp det på google också och jag tror inte att det är DVT (tack å lov!). Armen är varken synbart svullen eller röd. Den känns inte domnad heller. Ett annat symptom var tydligen att ytliga blodådror kunde bröja synas bättre/stå ut mer och jag har rätt ytliga blodådror både i underarmen och på handen och de ser ut helt som vanligt.

Kanske det bara var morötterna ändå?! :)

Maken har tyvärr åkt bort för ett par timmar. Får lov att anlita honom som massör då han kommer hem :) Har faktiskt fått lite arm-massage av honom tidigare idag och det hjälpte bra för stunden åtminstone. En vetekudde har jag ju liggandes nånstans, får ta och leta reda på den nu.

• magga

jag fyck liknande värkar i underarmen och vaderna, någon sagde till mig att det kunde hända pga magnesium brist. 
    jag äter nu minst 1 banan varje dag eller drycker ett glas nypon soppa, som innehåller mycket magnesium och värkarna försvann. 
    hoppas det hjälperGlad 

• Tazzme

magga:

Det var ett bra tips, tack! Skadar ju knappast att äta bananer eller dricka nyponsoppa, så nu ska jag se till att ha såna hemma :)

Svar på tråden Huskur mot muskelvärk? Behöver snabb hjälp!