• Isalel

Har du svårt att vara konsekvent?

Kom på mig själv idag att jag har så jäkla svårt att vara konsekvent!
    Ett ex. Nej du får inte titta mer TV nu, men tillslut fick sonen titta 20 minuter till, utan att det egentligen var något program han gillade/tittade på.
    Jag orkar helt enkelt inte argumentera!

Är jag ensam om att ha svårt om detta?
    Hur svårt har ni att vara konsekventa?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du svårt att vara konsekvent?
  • lövet2

Nej. Om det är en dag då det passar med en slappare attityd, så gör jag klart för barnen att vi "tar ledigt" och gör lite sådant som vi inte brukar göra i vanliga fall. Annars är jag precis så konsekvent som jag vill vara ...

• Tant Green

Nej, jag brukar sällan sätta upp så fasta regler att jag riskerar att behöva vara inkonsekvent... det blir enklare så Jag kan t.ex. säga "titta klart på det här programmet och stäng av tv:n sen" istället för "stäng av nu". Eller om vi är ute på stan och dottern säger att hon vill att vi går och fikar så säger jag oftast inte nej direkt utan "jag vet inte, jag måste fundera lite" också hinner jag känna efter om jag själv är fikasugen. Är jag det så gör vi det (om det passar), annars säger jag nej och då har jag hunnit komma på en bra motivering så att jag kan stå emot tjatet sen.

Sen har vi överlag inte så mycket regler som aldrig någonsin får brytas (i princip bara att man inte får slåss eller ha sönder något och annat självklart). Och då är det ju lättare att hålla hårt på det som man verkligen tycker är viktigt.

• tahira

Det var svårt i en period, just för att jag svarade för snabbt och sedan insåg att jag haft fel. Då tränade jag på att verkligen tänka efter innan jag svarade, ha bra framförhållning och vara tydlig med när det är en speciell dag (typ, idag kom mormor - det är därför du får choklad på en tisdag eller ikväll verkar du extra pigg, du kan se klart på den där filmen innan läggdags).

• Tant Green

Fast nu kom jag på att vi nu ikväll satt och tittade på en film som jag först sa att vi inte skulle kunna se färdigt idag eftersom dottern skulle lägga sig kl.20. Men så visade det sig att filmen skulle sluta kl.20.07 och då ändrade jag mig och tyckte att vi kunde se klart den istället. Det kanske kallas inkonsekvent, men jag tycker det är helt ok.

• tahira
    Tant Green skrev 2011-03-10 20:45:58 följande:
    Fast nu kom jag på att vi nu ikväll satt och tittade på en film som jag först sa att vi inte skulle kunna se färdigt idag eftersom dottern skulle lägga sig kl.20. Men så visade det sig att filmen skulle sluta kl.20.07 och då ändrade jag mig och tyckte att vi kunde se klart den istället. Det kanske kallas inkonsekvent, men jag tycker det är helt ok.
    Jag tror att så länge man förklarar varför man ändrar sig och att det är ett rimligt skäl så finns det ingen anledning att "oroa sig".
  • Isalel

Vad duktiga ni är :)
    Jag är helt kass på det där, men det är främst när det gäller "skitsaker"...när det gäller viktiga regler som att inte slåss eller sticka ut i vägen och liknande så är jag lyckligtvis konsekvent!
    Men jag är helt värdelös när det gäller att tjata sig till tex. TV eller dataspel...

Får öva på det ni sagt :)

• Tygtiiger

Sällan.

Jag försöker att bara säga nej när jag verkligen är övertygad om att det är nej. Då är det lätt att stå emot tjat. Om jag tycker det är en dålig idé med en jättebulle innan maten så fortsätter ju det vara en dålig idé även om någon tjatar. Jag kan ändra mig om någon kommer med bra argument, och det tycker jag bara är bra, då lär sig min son att jag har skäl till det jag säger och om han har bättre skäl för sin sak så lönar det sig att lägga fram dem - han blir lyssnad på, även om han inte alltid får som han vill, och då lyssnar han på mig också.

Krupke, we've got problems of our own!
  • 3tjejer

Aldrig men det betyder inte att jag inte kan ändra åsikt om någon kommer med bra argument eller förutsättningarna ändras eller så. Men om jag bestämmer mig för nej så blir det nej.

• morochmer

Nej, jag ändrar mig aldrig efter tjat men efter en diskussion eller ett bra argument så kan jag ändra mig. Ifall jag hade fel.

Svar på tråden Har du svårt att vara konsekvent?