• Odhos

Körde ihjäl grannens katt

Ikväll när jag kom hem från jobbet råkade jag tyvärr köra på grannens katt. Djuret avled omedelbart, och jag drabbades lite av panik. Dels för att min dotter umgås med grannens flicka och dels för att katten var en sån där dyr långhårig sak med stamtavla och gud vet vad.

Jag la kadavret i en plastpåse, sedan körde jag bort några kvarter och där slängde jag "beviset" i en soptunna. Nu har jag dock lite ångest - tänk om någon såg mig? Jag undrar mest vad lagen säger om detta, kan jag bli åtalad för smitning eller liknande? Vad gäller för en dyr katt? Är det att jämställa med annan egendom? Exempelvis om jag råkar repa min grannes bil blir jag såklart ersättningsskyldig oavsett om det är med avsikt eller ej, och samma sak är det med katten - jag hann inte bromsa innan den satt som ett frimärke under mitt högra framdäck.

Är ju knappast mitt fel att katten springer vind för våg mitt i gatan, dessutom kunde min bil fått bucklor och liknande - oansvarigt av min granne men framför allt av katten.

• Svar på tråden Körde ihjäl grannens katt
  • iser

Gå och hämta katten. Ring på dörren och berätta vad som hände. Varför är du så feg? Det är ju bättre att de vet att katten är död än att undra när den kommer tillbaka. Och någon kommer ju hitta katten i sopptunnan. Om det är några juridiska följder på det vet jag inte. Men det är inga juridiska följder att köra på en katt som springer över vägen av misstag.

• Emmy22

För det första är man rädd om sitt djur släpper man inte ut den vind för våg. Det är ju inte kattens fel utan grannens. Jag förstår din panikreaktion att fort göra dig av med den döda katten. Du åker inte fast för att du kört ihjäl en katt det är djurägaren som har ansvar för sitt djur. Däremot  tycker jag ärlighet varar längst så jag hade tagit upp katten och berättat vad som hänt.

Jag tror du skulle må ännu sämre om du går och bär på din hemlighet, så gå till grannen förklara vad som hänt.

• Avalie

hm, ja det är lite knepig situation, har man sin katt lös så vet man ju och måste vara beredd på att detta kan hända.
    om du inte vill erkänna att det var du, kan du lämna en lapp i deras brevlåda med en förklaring på vad som hände och vart katten finns. Kan ju lämna en sådan lapp till flera i området så att det inte är så uppenbart att du visste att det var deras. Det är inte kul , speciellt inte för barn att ett djur bara försvinner. 

• Lady Gaga

Slängde du katten i en soptunna?!?!? Har di tänkt på att dom säkert älskar sin katt och gärna vill begrava den. Den hade kanske smitit ut. Usch o fy.

• Odhos

Nja, det är nog bättre att mörka det hela, det vore ju synd om min dotter om inte annat. Risken finns ju att min grannes flicka tar ut sin besvikelse på min dotter, vilket vore synd eftersom dom leker så bra ihop. Man vet ju hur småtjejer är med sina husdjur!

Skönt att jag inte kan bli ekonomiskt ansvarig ändå.

• Serla

Katten var grannens ansvar och denne borde ha bättre koll på sin katt. Men jag tycker att du ska hämta katten och gå och berätta vad som har hänt. Som sagt, det är bättre för dem att få veta att katten är död, än att de ska gå och vänta på att den ska komma hem!

• Mjolle

Kattägare som släpper ut djuren är medvetna om vad som kan hända. Tro mig, vi har haft katt i massvis av år och det är en kalkylerad risk. Du har inte medvetet dödat katten.

En katt är som en familjemedlem i de flesta fallen. Återlämna kroppen och låt familjen ta över resten.

• Lady Gaga

Du behöver ju inte säga att det var du. Det räcker med att säga att du hittade katten vid vägkanten.

• Odhos

Hmm bra idé - förutom att kattens kvarlevor inte är en vacker syn. 1 ton BMW versus 4 kilo katt = ingen vacker syn. Tror nog det är bättre att dom inget vet.

• Emmy22
    Odhos skrev 2011-03-11 00:26:20 följande:
    Nja, det är nog bättre att mörka det hela, det vore ju synd om min dotter om inte annat. Risken finns ju att min grannes flicka tar ut sin besvikelse på min dotter, vilket vore synd eftersom dom leker så bra ihop. Man vet ju hur småtjejer är med sina husdjur!

Skönt att jag inte kan bli ekonomiskt ansvarig ändå.
    Men man kan inte skydda barnen från verkligheten heller. Din dotters kompis kommer bli jätteledsen och leta efter sin katt. Din dotter kommer oxå undra över var katten är. Även om sanningen svider så sårar lögner mer. Du har kört på katten, gjort är gjort. Låt dom få sörja sin katt istället för att låta dom leva i ångest och oro över var katten är.
Svar på tråden Körde ihjäl grannens katt