Körde ihjäl grannens katt
Ikväll när jag kom hem från jobbet råkade jag tyvärr köra på grannens katt. Djuret avled omedelbart, och jag drabbades lite av panik. Dels för att min dotter umgås med grannens flicka och dels för att katten var en sån där dyr långhårig sak med stamtavla och gud vet vad.
Jag la kadavret i en plastpåse, sedan körde jag bort några kvarter och där slängde jag "beviset" i en soptunna. Nu har jag dock lite ångest - tänk om någon såg mig? Jag undrar mest vad lagen säger om detta, kan jag bli åtalad för smitning eller liknande? Vad gäller för en dyr katt? Är det att jämställa med annan egendom? Exempelvis om jag råkar repa min grannes bil blir jag såklart ersättningsskyldig oavsett om det är med avsikt eller ej, och samma sak är det med katten - jag hann inte bromsa innan den satt som ett frimärke under mitt högra framdäck.
Är ju knappast mitt fel att katten springer vind för våg mitt i gatan, dessutom kunde min bil fått bucklor och liknande - oansvarigt av min granne men framför allt av katten.