Jag är utmattad pga min 3-årings trotsande. Känner mig ledsen.
Jag har hittills som ensamstående mamma på heltid aldrig klagat men nu är det JOBBIGT!
Min son är inne i en extrem trotsperiod där han kan bli sjövild och omöjlig att stoppa.
Jag försöker behålla lugnet och följa de råd man kan läsa i boken " fem gånger mer kärlek" av Martin Forster.
Ibland fungerar metoderna men inte alltid.
Det som gör mig mest ledsen och trött är då min son går upp i varv och börja hoppa på mig i soffan. Han kan kasta sig på mig, dra av min glasögon och slå mig i ansiktet. Jag förklarar varje gång att så gör man inte och visar hur man skall göra istället. Men det är som om han inte lyssnar alls.
Samma sak med att hoppa i min säng. Där står han trots att jag avleder, flyttar på honom.
Igår brast det för mig och jag tog tag i hans tröja och byxa och lyfte ut honom hängades i kläderna från sovrummet då han för säkert 10 de gången inte lyssnat och gått tillbaka och hoppat. Jag släppte ned honom på golvet och märkte då att tröjan olyckligt klämt åt halsen så han blivit röd i ansiktet och han hostade.
Det fick mig att bli helt förtvivlad. Att jag blivit så utmattad att jag tom kan lyfta honom i kläderna och detta händer! Jag känner mig som världens sämsta förälder just nu och anklagar mig själv för att jag inte lyfte ned honom på ett bättre sätt. Det var ju inte alls meningen tröjan skulle komma åt sådär.
Jag har ringt mina föräldrar och bett dem komma hit snart och avlasta mig. Jag måste få vila mig några timmar från detta trotsande och alla konflikter så gör att jag känner mig helt överkörd.
Jag trodde aldrig att jag skulle kunna bli så här trött av att sonen trotsar. Men det har jag blivit, trots att jag försöker behålla lugnet och följa alla råd från barnpsykologer mfl som vet hur man skall hantera trots.
Jag känner mig bara ledsen och utmattad just nu.
Då jag är förälder på heltid och det inte finns ngn pappa som kan ta över så är det som om alla energi försvinner till slut.
Fler i min situation? Hur skall man orka? Hur tar man nya tag då man själv har ansvaret 24h /dygn?