• Anonym (ella)

50-årspresent för hur mycket?

är bjuden på rätt stor 50-årsfest
    allt är troligtvis gratis i stor fin hyrd lokal.

hur mycket ska man  köpa present för?
    det är en vän inte släkt
    vi umgås ibland inte jättenära vän
    vi gillar personen
    vi kommer att vara 2 som köper ihop
    vill inte fråga vad personen önskar sej, då man blir begränsad
    till kanske få saker som man inte vill eller har råd att köpa^^

men om ni bjöd typ 100 pers på fest hur hade du tänkt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-11 10:11
    om ni blev bjudna på fest för 100 pers skulle det sista vara;)

• Svar på tråden 50-årspresent för hur mycket?
  • Moi Mokulat

jag köpte ett jätte fint armband för 500:- när jag var bjuden på en 30 års fest.
    Känner henne lite sådär. Har inte träffat henne sen dess alls så det kändes jätte fel
    att lägga ut så mkt pengar.

• Anonym

Om det inte är så att ni har väldigt mycket pengar (är rika) så skulle jag inte köpa present för 3000 kronor.

Rimligt är runt 1000-lappen (500 var). Det är inte för mycket och inte för lite. Helt lagom. Och gärna något personligt, så fatet tycker jag verkar vara en jättebra present.

• Mrs Moneybags
    Anonym (ella) skrev 2011-03-11 10:43:01 följande:

alltså man måste inte köp en present för typ 2000 för oss 2 då?

den jag ska gå med tyckte 2-3000 och jag bara blev lite fundersam, vi har nån månad kvar innan festen så det är ingen panik, men jag tänkte väl typ max 1000.
    fick till svar- men va tror du dom betalar för lokal o allt?

Men hjälp, det är ju inte en jättenära vän... Om du inte brukar köpa för de summorna till dina nära och kära ska du inte köpa för så mkt till den här vännen.

Och presenten har ingenting att göra med vad värden bjuder på, det är ingen inträdesbiljett så att säga.
    Man köper efter kassa och efter hur nära man står födelsedagsbarnet tycker jag.
  • sextiotalist
    Mrs Moneybags skrev 2011-03-11 11:04:44 följande:
    Men hjälp, det är ju inte en jättenära vän... Om du inte brukar köpa för de summorna till dina nära och kära ska du inte köpa för så mkt till den här vännen.

Och presenten har ingenting att göra med vad värden bjuder på, det är ingen inträdesbiljett så att säga.
    Man köper efter kassa och efter hur nära man står födelsedagsbarnet tycker jag.
    Och efter känsla, bättre en genomtänkt present med en lägre prislapp än en dyr ogenomtänkt
  • Mrs Moneybags
    Anonym (ella) skrev 2011-03-11 10:49:07 följande:
    det är faktiskt svårt. vill inte att det blir pinsamt med en för flådig present eller pinsamt för mej med en för enkel present.

vet hon gillar samma typ av porslin som jag har samt gillar det jag tillverkar som hobby så ett tag funderade jag på att ge henne nåt hemgjort samt beställa kanske ett stort fint fat av en kompis som är suverän på keramik, men det kanske blir fel? prismässigt skulle det nog landa på 1000 för keramiken, mitt kan man inte värdesätta i pengar då det är såå tidskrävande...
    Något fint hantverk från dig själv låter som den allra bästa presenten!
    Det skulle jag i alla fall uppskatta enormt mycket mer än något annat.
  • Anonym (ella)

vi är inte rika, men jag har en givmild make ;)
    men det blir nog runt 1000 , fat eller tavla

ska också luska lite bland ev andra gäster, det enda är att jag inte är säker på om
    vilka som är bjudna, pinsamt om jag frågar o sen är dom inte bjudna...därför la jag ut en tråd här istället för tips

ja vi får se :) boende slipper vi undan med då vi bor hos släkten
    samt får träffa dem lite o få barnvakt blir ju toppen för alla parter :)

• Anonym (ella)

Tack så mycket för alla tips o råd :)
    glömde skriva det, fy på mej!!

alltid bra råd på FL :)

• Lindis1974

2-3000. Opps det köpte jag inte äns för till mamma när hon fyllde 50

400-500 är lagom. Inte mindre. Då blir det 800-1000 tillsammans. Det får ni något ganska fint för.

• Anonym (ella)

Festen har varit nu, det blev en tavla iaf då maken bara beställde en utan att det blev så mkt funderingar kring present

summan för tavlan slutade på 1500:- inte heller något maken kollade innan(inte såå viktigt för honom;))

men tavlan blev väldigt uppskattad så det blev bra fast jag kanske skulle lagt lite mindre( ja jag är den snåla av oss....)

festen var sueränt kul så all in all en lyckad dag för oss och henne ^^

• Druantia

500/person. Det tycker jag är rimligt.

• Druantia
    Druantia skrev 2011-05-11 11:05:16 följande:
    500/person. Det tycker jag är rimligt.
    Haha jaha, så går det när man inte kollar i tråden. :) Tss. :P
  • 071001

Beror på hur nära jag känner mig personen i fråga. Skulle nog lägga 300-500 kr.

• Anonym (ella)

Ja jag hade nog också tänkt en mindre slant, men nu är det för sent att göra nåt åt det, hon blev som sagt uppriktigt glad( tror jag eller så har hon ett bra pokerface ;), får nog se till att råka komma förbi när man är i storstan o kolla var den hänger ;) )

men bara festen i sej med alla trevliga nya människor, gjorde att  det var en toppenfest

fast nästa gång ska jAG se till att hålla i plånboken ;)

Svar på tråden 50-årspresent för hur mycket?