• nenababe

Var köper man barntyg billigt online?

Jag har precis skaffat mig en symaskin och har i hopp om att lära mig sy enkla barnkläder. Var köper man bra tyg till sånt? Nån som har koll på vilken sorts tyg man ska leta efter?

Gärna webshoppar online.

(¯`°?.¸ ღ Lilleman 04, Prinsessan 07, Lillan 09 och Snuttan maj -11ღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-11 13:48
    Nu i början tänkte jag sy haklappar, kanske nån enkel mössa och små saker. De jag då också undrar är hur mycket tyg man ska köpa i början?
  • Svar på tråden Var köper man barntyg billigt online?
  • nenababe
    piapiapia skrev 2011-03-11 13:45:14 följande:
    Jag tycker att www.stoffochstil.se är bra. De har både billigt och dyrt. 
    Såg ut att vara en trevlig sida, ska kika lite djupare :)

Fler förslag?
  • Leoella

Stoff och sitl har mycket snyggt precis som piapiapia säger.
    MG-tyger har en hel del och är ganska billiga.
    Det finns ytterligare MÄNGDER av sidor.

Kameleont Design, Znok design är två exempel på sidor där du hittar designade lite dyrare, men enormt fina och högkvalitativa tyger.

Jag har sytt mängder sen ett par år tillbaka. Ska du sy i trikå (vilket ju är bra för barnkläder) är det allra bästa en overlockmaskin. Men nu har du ju köpt en vanlig maskin. Bäst då är att sy antingen en smal sick-sack-söm eller om det finns en "falsk overlock" eller något som kallas "trikåsöm" på den (kolla i manualen!).

Mängden tyg beror ju på vad du ska sy och i vilken storlek. Mönster kan vara bra att ha, där står också tygåtgång angiven. Det finns mönster att köpa hos Stoff och Stil, men annars tycker jag Burda och Ottobre (se nedan) har bra mönster med bra passform.

En bra mönstertidning som jag prenumerar på är Ottobre Design. http://www.ottobredesign.com/
    En finsk tidning, men du kan prenumerera på den svenska upplagan.

Tipsar om en jättebra blogg där du kan hitta alltifrån mönster på mössa till tips om sömnad:
    http://kokalal.blogspot.com/

Grattis till att ha hittat världens roligaste hobbY!!!

• nenababe
    Leoella skrev 2011-03-11 14:00:05 följande:
    Stoff och sitl har mycket snyggt precis som piapiapia säger.
    MG-tyger har en hel del och är ganska billiga.
    Det finns ytterligare MÄNGDER av sidor.

Kameleont Design, Znok design är två exempel på sidor där du hittar designade lite dyrare, men enormt fina och högkvalitativa tyger.

Jag har sytt mängder sen ett par år tillbaka. Ska du sy i trikå (vilket ju är bra för barnkläder) är det allra bästa en overlockmaskin. Men nu har du ju köpt en vanlig maskin. Bäst då är att sy antingen en smal sick-sack-söm eller om det finns en "falsk overlock" eller något som kallas "trikåsöm" på den (kolla i manualen!).

Mängden tyg beror ju på vad du ska sy och i vilken storlek. Mönster kan vara bra att ha, där står också tygåtgång angiven. Det finns mönster att köpa hos Stoff och Stil, men annars tycker jag Burda och Ottobre (se nedan) har bra mönster med bra passform.

En bra mönstertidning som jag prenumerar på är Ottobre Design. www.ottobredesign.com/
    En finsk tidning, men du kan prenumerera på den svenska upplagan.

Tipsar om en jättebra blogg där du kan hitta alltifrån mönster på mössa till tips om sömnad:
    kokalal.blogspot.com/

Grattis till att ha hittat världens roligaste hobbY!!!
    Tackar hjärtligast för tipsen :))
  • sarsparis

Detta är min absoluta favvobutik. Fantastiks fins tyger i härliga färger. Kanske inte jättebilligt, dessvärre är den här typen av tyger inte jättebilliga
    Ska man sy barnkläder i små storlekar går det inte åt jättemycket tyg, en meter tyg räcker en bra bit.
    http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=5085&grp=208993

Sen har jag köpt en del trikåtyger på tradera

• sarsparis

Glömde en sak, jag har än så länge bara sytt mössor och byxor upp till storlek 92 då har det räckt att köpa 0.5 m.
    Oftast måste kan köpa 0.5 m tyg minst.

Svar på tråden Var köper man barntyg billigt online?