ni med pmds titta hit
Hej sköna tjejer
Här komer en till som lider av PMDS och har nog gjort detta i hela mitt fertila liv.
Igår mådde jag jättebra, lugn, självsäker och glad. Idag är jag väl inte direkt ledsen eller känner mig arg eller så men trycket sitter över bröstet, ungefär som en diamant eller ruter form ♦ från halsen ner till snippan :O
Låter kanske lite lustigt och det är det också. Känslan av ångest och nervositet och upprymdhet som att man väntar på att nåt ska ske, och kanske en smula kåt. Jättekonstigt!
Pulsen känns jättehög fast den är nog normal vilopuls skulle jag tro. Tårarna sticker bakom ögonlocken fast jag inte har något att vara ledsen över.
Jag är ju van har haft detta i 25 år men det är bara de sista 10 åren som jag har förstått att det är pga av PMS eller PMDS som det på de senare åren betecknas som.
Jag har aldrig pratat med någon läkare om detta och aldrig tagit tabeletter. Är nog lite som Anonym(velar) vill inte ta tabletter. Det är ju nästan för livet då eller tills man kommer in i klimakteriet iallafall.
Jag har lärt mig med tiden vad som lindrar. Tex jäkligt hård träning. Eller massor med sex fast det är svårt när man är singel ;)
Det jobbigaste är förstås humörssvängningarna. Jag kan bli så arg att det slår slint i huvudet. Om min son inte gör som jag säger eller gör fel fast jag sagt åt honom hur han ska göra kan jag bli så arg att tar saker och slänger hårt i golvet och skriker och gapar länge på min stackars son :(
Det går liksom inte att skaka av sig känslan. Man vet att nu borde man sluta men man kan inte sluta vara arg för man vet att man har rätt. Fast hade man varit "rätt" i huvudet just då hade man inte reagerat så alls.
*suck* det är jobbigt.
Men nu när jag vet att det är på G (för en slags mood diary där jag skriver hur jag mår och matchar det med mens cykeln som finns på www.alltompms.se/pmspmds) går det lättare att prata sig själv ned och ta några djupa andetag.
Om någon har andra bra tips så säg gärna till.
Kram till er alla och ta vara på er och era nära och kära.