• Anonym

Ormar och småbarn?

Hejsan! Vet ej om det här är rätta kategorin för det här, men hittade inget bättre.

Har en dotter på 2 år och jag har träffat en ny kille. Vi planerar att flytta ihop, MEN han har en massa reptiler, därbland stora ormar. Helt ärligt så ryser jag i hela kroppen av tanken, men jag kan väl lära mig att leva med det, men däremot så är jag lite fundersam för om jag vill ha mitt barn i samma hem som en massa farliga ormar.
    Ni som har det, hur har det fungerat? Han brukar släppa ut dem ibland så de får röra sig runt i huset.
    Jag vill ju bo med honom men jag vet inte om jag vågar pga dem.

• Svar på tråden Ormar och småbarn?
  • Anonym

jag skulle inte flytta ihop med honom innan han gjort sig av med de farliga ormarna. Min son är det viktigaste så hande fortsatt som särbo om han inte vill göra sig av med dem

• Anonym

Är det giftormar eftersom du kallar dem farliga? Isåfall bör han ju inte släppa ut dem i huset alls. Giftormar hade jag aldrig flyttat ihop med en som har.
    Är det däremot den andra sorten så är det väl ingen fara, du kommer väl knappast lämna barnet ensamt med en orm som ringlar runt. Ha ormarna instängda i ett rum när de ska ut och röra på sig så behöver inte du och barnet vara där just då.

• Anonym
    Zandra f skrev 2011-03-12 10:13:35 följande:
    <ni får väl kompromissa. ni kan ju ha bara en orm eller reptil till att börja med. så han får väl sälja allt annat. sen är det inte så smart och släppa ormar inomhus då de kan ta sig in överallt i minsta småvrår.

har haft orm själv eller rättare sagt min man har haft orm men jag rörde den nog aldrig. men man måste ha bra lås på terrariumet. annat är kanske en liten ödla ett alternativ de är ju lite sötare och inte så läskiga och tror inte de bits som en orm kan göra. sen beror det på hur man känner för att ge dom små möss att äta och sånt.
    Ja, jag har tänkt på det, men han har haft ormar i flera år och aldrig haft problem med att de gömmer sig o dyl.. De är stora, så det är inte några miniormar precis..
    Han har ödlor också, hade även spindlar ett tag, men de har han inte kvar (tack och lov, då hade jag aldrig satt min fot innanför hans dörr)
    Jag är djurvän och skulle aldrig nånsin kunna ge dem levande föda. Även han känner starkt för djur, men kan skilja mellan "husdjur och föda".. Det kan inte jag, liv är liv för mig.
    Han jobbar med reptiler också, så han vet nog vad han gör.. Men som sagt, att ha ett barn i samma hem vet jag inte om jag vill..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:17:12 följande:
    Är det giftormar eftersom du kallar dem farliga? Isåfall bör han ju inte släppa ut dem i huset alls. Giftormar hade jag aldrig flyttat ihop med en som har.
    Är det däremot den andra sorten så är det väl ingen fara, du kommer väl knappast lämna barnet ensamt med en orm som ringlar runt. Ha ormarna instängda i ett rum när de ska ut och röra på sig så behöver inte du och barnet vara där just då.
    Nja, giftiga är de säkert inte, men storleken på dem skrämmer mig.. Jag har ingen aning om vad de är för raser.. Ska fråga..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:17:22 följande:
    Jag är djurvän och skulle aldrig nånsin kunna ge dem levande föda. Även han känner starkt för djur, men kan skilja mellan "husdjur och föda".. Det kan inte jag, liv är liv för mig.
    ormar är ju också djur. Äter du kött? Vad tycker du om hundar, katter osv som äter kött? katter fångar ju ofta möss och fåglar själva. Eller vargarna i skogen. Är det just att ormarna kramar ihjäl mössen som är jobbigt, jag tror att en katt leker mer med sitt byte än en orm gör, det går väldigt snabbt när en orm tar sitt byte.
  • Anonym

Skaffa hänglås till terrarierna och lägg undan nycklarna där barnen inte får tag i dem, ha bara ormarna ute när du och barnet inte är hemma, så är problemet löst. Ormar är fina djur. Förstår din oro om barnet ska vara tillsammans med ormarna, men det ska det ju inte. Det är ju glasväggar emellan och inget kan hända.

• Anonym

Jag kan försöka förklara hur de ser ut, så kanske ni kan gissa raserna. Han jobbar nu så kan inte fråga. (kollar på bilderna)

En känns väldigt "klassisk". Brunaktig i färgen med ränder, eller snarare "fyrkanstformade" ränder på ryggen och trekantigt huvud..

En är mörkbrun, även den randig men har trubbig nos.

En annan är också trubbnosig men är mer ljusbrun och sicksackrandig och ljus mage.

En är rödrandig, ljusbrun-rödaktig och mörkare röda ränder. Trekantigt huvud.

En är brunröd med mer skarprödfläckig mage..

Det är några av dem, men han har fler.. Som sagt så jobbar han med reptiler, så säkert därför han har så många.. Har inte pratat så mycket om dem tidigare, så har inte så stor koll.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:20:45 följande:
    ormar är ju också djur. Äter du kött? Vad tycker du om hundar, katter osv som äter kött? katter fångar ju ofta möss och fåglar själva. Eller vargarna i skogen. Är det just att ormarna kramar ihjäl mössen som är jobbigt, jag tror att en katt leker mer med sitt byte än en orm gör, det går väldigt snabbt när en orm tar sitt byte.
    Jo, och jag säger inte att det är fel, det är deras instinkter, men JAG skulle inte kunna ge dem levande byte.
    Nej jag äter inte kött.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:27:35 följande:
    Jo, och jag säger inte att det är fel, det är deras instinkter, men JAG skulle inte kunna ge dem levande byte.
    Nej jag äter inte kött.
    Han kanske kan ge dem frysta byten? Eller mata dem när du inte ser.
Svar på tråden Ormar och småbarn?