• Anonym

Ormar och småbarn?

Enkel lösning: se till att terrarierna är rymningssäkra och så lås med nyckel. Jag har själv reptiler och spindlar och fyra barn och det funkar utmärkt!

• Anonym

Men har han dem lösa då? Om han verkligen är reptilkunnig så vet han att reptiler inte har något behov av kontakt (som tex katter och hundar) och trivs bäst i sitt egna terrarium där förhållandena är optimala. Reptiler mår inte bra i vår inomhusmiljö och det finns ingen anledning att ta i dem förutom när det krävs rengöring av terrarierna eller för att kolla att djuren mår bra.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:03:44 följande:
    Men har han dem lösa då? Om han verkligen är reptilkunnig så vet han att reptiler inte har något behov av kontakt (som tex katter och hundar) och trivs bäst i sitt egna terrarium där förhållandena är optimala. Reptiler mår inte bra i vår inomhusmiljö och det finns ingen anledning att ta i dem förutom när det krävs rengöring av terrarierna eller för att kolla att djuren mår bra.
    Han släpper ut dem ibland så de får röra på sig ja.
  • Anonym

Viktigare än ev lösa ormar tycker jag dock att salmonellarisken är. Reptiler har naturligt salmonella i kroppen och vissa sorter kan smitta till människan. Noggrann handhygien är ett måste om man rört i terrariet eller vid djuren.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:10:37 följande:
    Han släpper ut dem ibland så de får röra på sig ja.
    Okej, då är han uppenbarligen inte så kunnig trots allt och då tycker jag din oro är mer befogad.  Jag skulle nog ta ett ordentligt snack med honom om hur ni ska göra.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:10:52 följande:
    Viktigare än ev lösa ormar tycker jag dock att salmonellarisken är. Reptiler har naturligt salmonella i kroppen och vissa sorter kan smitta till människan. Noggrann handhygien är ett måste om man rört i terrariet eller vid djuren.
    Sånt där har jag ingen koll på alls, men jag antar att han är nogrann eftersom han jobbat med reptiler i flera år.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:56:01 följande:
    Har har köpt sin lägenhet, så skulle bli där isf..

Som det är nu har han ju dem i vardagsrummet.. Men minsta jag kan begära är att de har ett eget rum iaf, eller hur? Jag vet inte hur ormar fungerar, de är väl inte så sociala kanske, men annars hade det känts väldigt illa att stänga in dem så..
    Jag tycker att ett reptilrum låter som en mycket bra idé! Ormar är inga sociala djur, så det skulle funka fint!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:12:59 följande:
    Okej, då är han uppenbarligen inte så kunnig trots allt och då tycker jag din oro är mer befogad.  Jag skulle nog ta ett ordentligt snack med honom om hur ni ska göra.
    Så bara för att man vill låta dem röra lite på sig är man inte kunnig? Det är han iaf. Han gillar väl att ha dem så. Det är ju inte så att de sover i sängen precis, men nån halvtimme-timme då och då..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:14:50 följande:
    Jag tycker att ett reptilrum låter som en mycket bra idé! Ormar är inga sociala djur, så det skulle funka fint!
    Tur! För som sagt, jag vill ju inte tvinga ifrån honom dem, det känns inte som en bra start på ett gemensamt liv..
  • Anonym

Och jag understryker många gånger om att jag inte har en aning om hur ormar fungerar, men att jag litar på att han vet vad han gör eftersom han till och med jobbar med såna djur.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:14:52 följande:
    Så bara för att man vill låta dem röra lite på sig är man inte kunnig? Det är han iaf. Han gillar väl att ha dem så. Det är ju inte så att de sover i sängen precis, men nån halvtimme-timme då och då..
    Läs på lite om hur reptiler funkar så ska du se att jag har rätt. Reptiler har inget behov av att vara utanför sitt terrarium. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:18:12 följande:
    Läs på lite om hur reptiler funkar så ska du se att jag har rätt. Reptiler har inget behov av att vara utanför sitt terrarium. 
    Jag säger inte att du har fel, känns bara märkligt att de skulle vilja ligga ihopringlade i en glasbehållare hela tiden.. Men det är väl möjligt.. Han tycker om att hålla på med dem iaf och de verkar må bra.
  • Anonym

Har du kommit fram till vad det är för ormar ännu? Jag tror inte det är någon fara bara ni har lås på terrarierna och ska han ha dom ute så får han väl göra det när sonen inte är hemma? Vanliga arter som man kan hålla som husdjur: Majsorm Mjölksnok Kungspyton Kungsboa Strumpebandssnok Råttsnok Tjursnok Tigerpyton Rutpyton Finns massor! Men ingen av dom jag nämnt är giftig. Har själv haft 3,5 meter Kungsboa hemma:)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:34:43 följande:
    Har du kommit fram till vad det är för ormar ännu? Jag tror inte det är någon fara bara ni har lås på terrarierna och ska han ha dom ute så får han väl göra det när sonen inte är hemma? Vanliga arter som man kan hålla som husdjur: Majsorm Mjölksnok Kungspyton Kungsboa Strumpebandssnok Råttsnok Tjursnok Tigerpyton Rutpyton Finns massor! Men ingen av dom jag nämnt är giftig. Har själv haft 3,5 meter Kungsboa hemma:)

Jag har fortfarande ingen aning förutom tigerpyton.. Beskrev några högre upp, så du får gärna gissa.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:18:12 följande:
    Du har rätt i en sak men fel i en annan. Nej, reptiler har inte ett behov av att vara utanför terrariumet, men människan har ett behov i att ha en hanterbar orm!
    Man måste plocka med sin orm så att den fortsätter vara människovan, annars kan det bli jobbigt att städa och ge den mat. Inte kul att ha en orm som försöker bitas så fort man ska byta vatten tex. Sambon hade en kompis det blev så för pga att han inte tog i sin orm så mycket.
  • Anonym
    Anonym (fråga) skrev 2011-03-12 12:46:29 följande:
    Varför frågar du inte honom? Det är ju rätt svårt att sitta och gissa vilka raser det skulle kunna tänkas vara. Är väl bara att skicka iväg ett snabbt sms så får du ju svaret, och slipper att oroa dig
    Känns så random bara när vi knappt pratat om dem, men jag kommer fråga senare.. Måste låta konstigt bara när jag inte visat dem något intresse tidigare. Han har inte mobilen igång på jobbet, han får inte ha den där.
  • Anonym

En kompis till mig hade någon slags boa (TROR jag att det var men vet inte säkert) och en gång när han hade den lös i huset ringlade den sig runt köksbordet och kramade till så att benen gick av.
    Jag hade också hejat på ett eget reptil-rum.

• Anonym

Har dem lösa emellanåt så lär det väl inte vara giftormar iaf.  Men det är väl bara att skaffa rejäla terrrielås med nyckel och lägga dem utom räckhåll för barnet? Det hade jag när jag hade klåfingriga barn.

Svar på tråden Ormar och småbarn?