Ormar och småbarn?
Enkel lösning: se till att terrarierna är rymningssäkra och så lås med nyckel. Jag har själv reptiler och spindlar och fyra barn och det funkar utmärkt!
Enkel lösning: se till att terrarierna är rymningssäkra och så lås med nyckel. Jag har själv reptiler och spindlar och fyra barn och det funkar utmärkt!
Men har han dem lösa då? Om han verkligen är reptilkunnig så vet han att reptiler inte har något behov av kontakt (som tex katter och hundar) och trivs bäst i sitt egna terrarium där förhållandena är optimala. Reptiler mår inte bra i vår inomhusmiljö och det finns ingen anledning att ta i dem förutom när det krävs rengöring av terrarierna eller för att kolla att djuren mår bra.
Viktigare än ev lösa ormar tycker jag dock att salmonellarisken är. Reptiler har naturligt salmonella i kroppen och vissa sorter kan smitta till människan. Noggrann handhygien är ett måste om man rört i terrariet eller vid djuren.
Och jag understryker många gånger om att jag inte har en aning om hur ormar fungerar, men att jag litar på att han vet vad han gör eftersom han till och med jobbar med såna djur.
Har du kommit fram till vad det är för ormar ännu? Jag tror inte det är någon fara bara ni har lås på terrarierna och ska han ha dom ute så får han väl göra det när sonen inte är hemma? Vanliga arter som man kan hålla som husdjur: Majsorm Mjölksnok Kungspyton Kungsboa Strumpebandssnok Råttsnok Tjursnok Tigerpyton Rutpyton Finns massor! Men ingen av dom jag nämnt är giftig. Har själv haft 3,5 meter Kungsboa hemma:)
Fler tankar?
En kompis till mig hade någon slags boa (TROR jag att det var men vet inte säkert) och en gång när han hade den lös i huset ringlade den sig runt köksbordet och kramade till så att benen gick av.
Jag hade också hejat på ett eget reptil-rum.
Har dem lösa emellanåt så lär det väl inte vara giftormar iaf. Men det är väl bara att skaffa rejäla terrrielås med nyckel och lägga dem utom räckhåll för barnet? Det hade jag när jag hade klåfingriga barn.