• bodimit

Byta ut alla elkablar ett måste i gamla hus?

Vi köpte ett gammalt hus för några år sedan och undrar om man måste byta ut alla elkablar för att det ska vara säkert? vid två tillfällen har det bränt till i eluttagen och nästan börjat brinna. vi har då kopplat av just de elkablarna så det inte kommer ström till dem men ska man byta ut elkablar? är det nån som vet varför det kan bli så att det börjar brinna i eluttagen?

• Svar på tråden Byta ut alla elkablar ett måste i gamla hus?
  • MattiasFru

jag frågade min man som utbildar sig till elektriker, och han sa att det kan finnas en massa orsaker. Är huset tillräckligt gammalt så kan dom ha isolerat kablarna med tyg, det hände tydligen att folk fortfarande hade så. Alltså istället för att det är ett plasthölje runt kabeln så är det tyg. Men det kan vara en uppsjö av andra orsaker också. Detta är inget man ska göra själv dock säger han, utan ta dit en eklektriker som kan kolla hur och vad som behövs göras.

• Blgebo

Gör det..det är säkrast.
    Jag bodde förut i ett hus där det var tyg runt ledningarna, och ibland (typ dagligen) blev det kortis och jag fick byta propp. Gick på 18000 att dra om elen i 2 rok, 60 kvm....

• mammaNena

tycker det du skriver själv, att det smällt till och nästan börjat brinna, är inte det skäl nog??
    Vi har oxå ett gammalt hus och har snart bytt ut alla kablar, bara några på övervåningen kvar.
    har då även dragit in jord till alla uttag, det är något som inte finns i gammla hus och även fast där kanske sitter ett jordat uttag, är det ju inte alls säkert att det är riktigt gjort.
    Så mit förslag, byt allt!

• bodimit

ja vi ska ta o byta men hur ofta borde man byta? finns det nån rekommendation till det? typ vart 20:e år eller så?
    Tyg tror jag inte att det är för det är nån sorts mjuk metall rör som lätt kläms ihop om man trycker på det. vad kan det vara?

• mammaNena
    bodimit skrev 2011-03-12 12:55:09 följande:
    kan el gå på försäkring?
    du menar om försäkringen går in och betalar eljobbet??
    JAg tror inte det, utan det är nog en kostnad ni får stå för helt själva. har aldrig hört någon som fått det på försäkringen.
  • bodimit

usch vad jobbigt. vi som precis fick vattenläcka i köket och var tvungen att betala det själva också... rörbytet.. suck...

• mammaNena
    bodimit skrev 2011-03-12 13:29:30 följande:
    usch vad jobbigt. vi som precis fick vattenläcka i köket och var tvungen att betala det själva också... rörbytet.. suck...
    ja det är inte billigt att ha hus när det krånglar!
    Vi har snart helrenoverat vårat, det är bara nästan grunden som står orörd, resten är omgjort! och fy vad det har kostat och vilken tid det tagit! Kommer aldrig göra om detta igen!
  • Blgebo
    bodimit skrev 2011-03-12 12:55:09 följande:
    kan el gå på försäkring?
    Nope, det gör det inte. Och brinner huset ner för att det är gamla ledningar, så kan försäkringsbolaget sänka ersättningen de betalar ut, eftersom det är en känd risk med gamla ledningar.
  • Pappa G

Hur gammalt är huset då?

Generellt kan man säga att är det äldre än 50 år, så kan man misstänka att det har elrör i metall (moderna är i plast) och också tjärade ledningar (till skillnad från moderna platsisolerade) och då bör man byta ut dem.

• Xombie

Byt ut det direkt, och be dom installera en jordfelsbrytare samtidigt.. elen i hemmet är inget man ska ta risker med, är det gamla ojordade ledningar som det isolerade materialet gått sönder på så kan det bli direkt livsfarligt.

Bor du i stockholm så kan jag fixa det åt dig om du står för materialet ;)

Svar på tråden Byta ut alla elkablar ett måste i gamla hus?