• LinaTed

4 månaders bebis, smakportioner?

Min lillkille blir 4 månader idag och vissa börjar ju med smakportioner redan nu men jag vill helst helamma tills han är 6 månader, jag tycker han känns alldeles för liten för att börja äta mat, han är ju fortfarande en liten bebis baraDrömmer Men saken är den att han är jätte intresserad när vi äter, han tittar å ser verkligen ut att vilja smaka, fast de kan ju vara att han bara tycker att det är intressant att kolla på när vi äter oxå Flört men iaf så undrar jag om man kan ge honom nån liten sked med frukt pure, bara så han får smaka nånting annat tex när vi äter?
    Jag är så rädd att han ska få ont i magen då han har känslig mage å har ont i magen ganska ofta.

Hur skulle ni göra? Jag vill inte börja ge honom varje dag utan mest om han kan smaka nån gång ibland bara för smakens skull? Är det dumt?

Ursäkta om jag ställer dumma frågor men jag är så osäker på de här med smakportioner eftersom han fortfarande är så  liten

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Edwin 101112♥
  • Svar på tråden 4 månaders bebis, smakportioner?
  • La Lola

Jag började med gröt o smakisar när Hedda var 3 ½mån (Alma var 4½ mån).

Fruktpuré skulle jag inte börja ge.

I övrigt får du nog fundera på om du vill börja med smakisar eller inte.
    Det kan ingen annan än du (och pappan) avgöra.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Tillägger att om du vill helamma till 6 mån kan du inte börja med smakisar nu.
    Då helammar du inte längre.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Carisma95

Håller med ovanstående; börjar inte med fruktpuré utan något med mer neutral smak! T.ex. gröt eller potatis, palsternacka, brocolli osv...
    Sen om ni ska låta honom smaka nu eller om ett par månader, kan ju bara ni "känna av".

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Tainted

är han intresseradså är det väl ett tecken på att han är mogen?
    jag började med mosad banan, var väldigt populärt :) gick sen vidare till babygröt. då var dottern 3mån.

• Carisma95
    Tainted skrev 2011-03-12 18:40:30 följande:

är han intresseradså är det väl ett tecken på att han är mogen?
    jag började med mosad banan, var väldigt populärt :) gick sen vidare till babygröt. då var dottern 3mån.

Banan är förstoppande och bör inte ges så tidigt.
  • sommartjejen1

min pojke va 3,5 månad när han började få mat!..Min bvc sköterska sa till mig att är barnet intresserat av mat vid 3-4 månaders ålder så är det bara att köra på. Väntar man sen för länge så kan det va"försent" då kan barnet va intresserat av annat än mat.,..Men alla gör som dom vill=)

• Ingiz

Jag skulle börja med rotfrukts- eller grönsakspureer. Potatis, morot, palsternacka, majs mm.

Bra råd ha alltid blåbärspure hemma: Om bebisen skulle få diaree så är blåbär stoppande - var försiktig med det om de inte har diaree.
    ...och katrinplommonpure: om bebeisen blir hård i magen.

Om du börjar med smakportioner så ge samma smak i ca 5 dgdar i rad. Då vnjer de sig vid smaken och du hinner se hur deras mage reagerar och utifall de skulle uppvisa matallergi.
    Kan rekomendera boken "Leva med barn" som vi fick av BVC som bla tar upp detta.

Jag började med smakportioner vid 4 månader eftersom vår lille var så intresserad.

Jag ammar ju mjoriteten av dagen och ingen av smakportionerna ersätter en amning (jag ger 0.75 dl pure vid lunch och 1 portion gröt på kvällen båda målen serveras med katrinplommonpure till och vatten att dricka. Sedan får lillen amma  tills han är mätt.)

Du och din partern får känna av hur ni ska göra, gå på vad som känns rätt för er!

• Tainted
    Carisma95 skrev 2011-03-12 18:57:08 följande:
    Banan är förstoppande och bör inte ges så tidigt.
    jag har då aldrig blivit förstoppad av att äta banan.. och som sagt det var bara smakisar, dvs några enstaka små skedar, var aldrig några problem. kör på det som barnet gillar, handlar ju bara om så små mängder i början ändå
  • Carisma95
    Tainted skrev 2011-03-13 20:20:19 följande:
    jag har då aldrig blivit förstoppad av att äta banan.. och som sagt det var bara smakisar, dvs några enstaka små skedar, var aldrig några problem. kör på det som barnet gillar, handlar ju bara om så små mängder i början ändå
    Det är dock otrolig skillnad på en vuxen mage och en spädbarnsmage... Det ÄR förstoppande oavsett vad du har upplevt eller inte. Säger inte att man inte kan ge banan till småbarn, men att ge dig som första smakis vid 4 mån ålder är inte att rekommendera!
  • HelenaK

Min tjej var likadan och jag resonerade som så att jag aldrig hört talas om någon som varit allergisk eller fått ont i magen av lite potatis.
    När vi åt och hon var vaken och med när vi åt fick hon lite potatis blandat med ersättning av mig.
    Säkert tre veckor innan vi började med andra "riktiga" smakisar, bara för att hon var så intresserad. Hon var nog fyra månader då.

• Tainted
    Carisma95 skrev 2011-03-13 20:43:53 följande:
    Det är dock otrolig skillnad på en vuxen mage och en spädbarnsmage... Det ÄR förstoppande oavsett vad du har upplevt eller inte. Säger inte att man inte kan ge banan till småbarn, men att ge dig som första smakis vid 4 mån ålder är inte att rekommendera!
    Ska man tänka så om allting så vore livet väldigt tråkigt.. som sagt det var aldrig några problem här, räcker ju med ett par teskedar i början. man behöver ju inte ge barnet en hel grön banan första gången direkt.
  • Carisma95
    Tainted skrev 2011-03-15 11:14:06 följande:
    Ska man tänka så om allting så vore livet väldigt tråkigt.. som sagt det var aldrig några problem här, räcker ju med ett par teskedar i början. man behöver ju inte ge barnet en hel grön banan första gången direkt.
    Tja... Alla gör som de vill.
    Ska man inte tänka på sånt, kan man ju lika gärna låta barnet smaka lite grann på mjölk och honung också.
  • mariakall
    sommartjejen1 skrev 2011-03-12 19:10:42 följande:
    min pojke va 3,5 månad när han började få mat!..Min bvc sköterska sa till mig att är barnet intresserat av mat vid 3-4 månaders ålder så är det bara att köra på. Väntar man sen för länge så kan det va"försent" då kan barnet va intresserat av annat än mat.,..Men alla gör som dom vill=)
    Min lilla tjej var 6,5 månad när vi började med smakisar. Hon satt med när vi åt från att hon var 2-3 månader och var också mycket intresserad av vad vi gjorde. Men vi resonerade som så att vi tyckte att vi ville låta den lilla bebis-magen mogna till sig ordentligt på helamning fram till 6 månader.

När vi började med smakisarna och fortfarande så äter hon allt med god aptit. Gapar som en fågelunge och inga direkta grimaser åt något. Så jag tror att det där med att det kan bli "försent" är lite bullsh*t.

Vissa ungar äter, andra är kräsna. Jag tror inte att det har med att göra att man började med smakisarna en vecka eller månad för sent...
    * * * Lill-skruttan 100618 * * *
  • merenwen

Jag läste någonstans (minns tyvärr inte var) att det är lagom att börja med smakisar när bebisen är 6 månader eftersom den då ofta har dubblat sin vikt sen födseln och behöver mer mat...

Har det verkligen med kroppsvikt att göra??

Min son hade mer än dubblat sin kroppsvikt redan vid 4 månader. Vägde 3500 vid födseln, och 8000 vid 4 månader...

Nu är han 4,5 månader och verkar vilja amma allt oftare, så jag funderar på om det är ett tecken på att han behöver mer "matig" mat nu..? Han tittar suktande på när vi äter också... Glad

• Busymommy
    merenwen skrev 2011-03-15 12:53:33 följande:
    Jag läste någonstans (minns tyvärr inte var) att det är lagom att börja med smakisar när bebisen är 6 månader eftersom den då ofta har dubblat sin vikt sen födseln och behöver mer mat...

Har det verkligen med kroppsvikt att göra??

Min son hade mer än dubblat sin kroppsvikt redan vid 4 månader. Vägde 3500 vid födseln, och 8000 vid 4 månader...

Nu är han 4,5 månader och verkar vilja amma allt oftare, så jag funderar på om det är ett tecken på att han behöver mer "matig" mat nu..? Han tittar suktande på när vi äter också... Glad
    min son har oxå dubblat vikten.. redan vid 3,5 månader..
    Men vi väntar ett litet tag till innan vi kör smakisar.
  • Smulan87

Jag hade inte gett banan i alla fall.

Men mosad potatis, med lite bröstmjölk på kan du alltid testa!!
    Koka palternacka och potatis..!

Vet inte om jag hade gett morötter? är de inte lätt att de reagerar på det som första smakportion?

(jag har alltid haft i en klick smör i mosade potatisen för att det ska vara lite godare, men de är jag det)

Majskrokar kan man med testa, nu är majs stoppande, men då krävs de nog massor med majskrokar.
    Men ge en eller två, så suttar dom på den ett bra tag ;> haha

• Tainted
    Carisma95 skrev 2011-03-15 11:24:12 följande:
    Tja... Alla gör som de vill.
    Ska man inte tänka på sånt, kan man ju lika gärna låta barnet smaka lite grann på mjölk och honung också.

men haha, vad är det för fel på mjölk nudå :)

Svar på tråden 4 månaders bebis, smakportioner?