• Mariohn

Hur fungerar er kräm mot rynkor?

Jag har ganska länge varit fascinerad av dessa magiska krämer som ska förhindra åldrande och släta ut rynkor. Under ca 4 år har jag bevittnat hur människor spenderar enorma summor på olika krämer som ska släta ut deras rynkor och få dem att se yngre ut. Jag ser tyvärr inget reslutat. Jag är 27 och har inte riktigt ett behov av den sortens skönhetsprodukt än. Jag använder en massa annat skit som kostar pengar men inte gör någon annan nytta än själsligt välmående   Men nu undrar jag...Finns det verkligen någon som på riktigt hittat en kräm som funkar? Och då är jag inte ute efter kommentarer från folk som går i försvar för att de minsann spenderat pengar och måste försvara produkten för att inte känna sig lurade... Någon som använder krämer och faktiskt har sett resultat? 

• Svar på tråden Hur fungerar er kräm mot rynkor?
  • iii
    Astarte skrev 2011-04-17 00:06:43 följande:
    En kräm kan inte ta bort rynkor! Det som kan hända är att torr hud lätt ser rynkig ut, och får man då bukt med det torra så försvinner "rynkorna". Många krämer innehåller också ämnen som ger en lätt allergisk reaktion, och i och med det svullnar huden upp lite så att rynkorna inte syns. Så fort krämen slutar verka kommer de så klart tillbaka.

Rynkor får man ju eftersom bindeväven börjar släppa, och det finns inte en kräm i världen som kan få den att ta nya tag och haka fast sig igen. Det enklaste sättet att bli av med dem idag är botox som går in och fyller ut under huden. Annars kan man så klart alltid operera.
    Aberela är en receptbelagd kräm som skrivs ut bl.a till de som har för tidigt åldrad hud. A-vitaminsyra går ner i underhuden och stimulerar produktionen av kollagen. Det finns forskning som stöder detta. Men som jag skrev i mitt förra inlägg så tror jag att det finns bieffekter av en sådan kräm som på sikt kan göra att huden blir sämre i förtid. 

Men den sortens kräm är inte samma sak som dessa dyra skönhetskrämer som man köper i vanliga butiker. Dessa tror jag inte på att de hjälper, utan att de fungerar precis så som du skriver.
  • bits

Weledeas rosenolja i kapslar gjorde min hy slät efter ca 14 dagars användning. Jag var inte beredd på det, och hade bara köpt den för att den inte har farliga ingredienser. Min hy är helt ok, jag är 35 år, röker inte, sminkar mig inte, och har mest linjer. En dag när jag stod framför spegeln så var hyn spöklikt slät, såklart en stor bonus. Jag har köpt kapslarna och haft som kur, vid ett senare tillfälle, men sedan har jag inte köpt dem igen, tycker de är ganska dyra, men jag kan rekommendera dem till andra.

• iii
    bits skrev 2011-04-17 18:00:47 följande:
    Weledeas rosenolja i kapslar gjorde min hy slät efter ca 14 dagars användning. Jag var inte beredd på det, och hade bara köpt den för att den inte har farliga ingredienser. Min hy är helt ok, jag är 35 år, röker inte, sminkar mig inte, och har mest linjer. En dag när jag stod framför spegeln så var hyn spöklikt slät, såklart en stor bonus. Jag har köpt kapslarna och haft som kur, vid ett senare tillfälle, men sedan har jag inte köpt dem igen, tycker de är ganska dyra, men jag kan rekommendera dem till andra.
    Har effekten hållt efter att du slutade med kuren?
  • bits
    iii skrev 2011-04-17 22:14:10 följande:
    Har effekten hållt efter att du slutade med kuren?
    Njae, det kan jag nog inte påstå, för de två gångerna jag gjorde kuren märkte jag verkligen skillnad från innan, jag gjorde intensivkuren som är att man använder en kapsel morgon och kväll i 14 dagar, man kan även använda en kapsel 1 gång i veckan tror jag.

Jag skulle rekommendera att göra en kur under vintermånaderna när man är glåmig och torr, då märks nog skillnaden mest. Den andra gången jag köpte kapslarna var just under vintermånaderna, och då både syns och känns det för mig, speciellt labiallinjerna som går från näsvingarna. Om man läser på innehållsförteckningen så är det väldigt fina ingredienser, rena oljor et.c, så har man pengarna (över tvåhundra kronor) så kan det vara värt att prova.
  • winniemoo

Haha roligt att endel tror att rynkkrämer faktiskt är bra... Det är vetenskapligt bevisat att rynkkrämer får huden under rynkorna att svullna upp så rynkorna slätas ut, visst det låter ju kanon å resultatet de första månaderna är jätte bra. ända tills huden ger upp och blir helt uttöjd efter all svullnad då blir rynkorna ännu djupare och då hjälper inte krämen längre, men om du slutar med den ser du dubbelt så rynkig ut än vad du gjorde innan du började.

Absolut bästa tipsen på rynkfri hud :

Drick massor med vatten
    rök inte
    sola inte
    använd fuktgivande ansiktskräm
    Börja ALDRIG med anti rynk produkter 

• Pistou
    winniemoo skrev 2011-05-12 18:49:51 följande:
    Haha roligt att endel tror att rynkkrämer faktiskt är bra... Det är vetenskapligt bevisat att rynkkrämer får huden under rynkorna att svullna upp så rynkorna slätas ut, visst det låter ju kanon å resultatet de första månaderna är jätte bra. ända tills huden ger upp och blir helt uttöjd efter all svullnad då blir rynkorna ännu djupare och då hjälper inte krämen längre, men om du slutar med den ser du dubbelt så rynkig ut än vad du gjorde innan du började.

Absolut bästa tipsen på rynkfri hud :

Drick massor med vatten
    rök inte
    sola inte
    använd fuktgivande ansiktskräm
    Börja ALDRIG med anti rynk produkter 
    Tror att du har helt rätt!
    Klart att företagen vill att man ska köpa deras svindyra produkter som ofta sägs bygga på flera års forkning, men innerst inne vet nog alla att det egentligen bara handlar om ett sunt leverne och "goda" gener.
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • winniemoo

Hehe jo men det är så, roligt med någon som tror samma sak som mig för en gångs skull :)

• tittisg

Om man får rynkor eller inte beror på hur man lever och dina gener.
    Måttligt med  solen, alkoholen  och nikotinet.

Huden behöver fukt, inte fett.
    En fuktkräm morgon och kväll.

Gärna med solskyddsfaktor.

Ta hand om din hud redan från 20 års-åldern, den börjar åldras redan då... 

CoolCoolCool 

• camus

Köpte Estee Lauders advanced night repair serum. Tar inte bort några rynkor förstås, men den ger en märkbart bättre hud efter användning. Tillfälligt, men ändå. 

• Estee

1. Låt inte huden torka ut! Använd bra produkter som verkligen fungerar - professionella istället för dem med exklusiva förpackningar. Bioaktivt vitamin-C är en viktig ingrediens i anti-age crémer.
    Huden kan visst vara i behov av fett! Det beror på talgproduktionen - om den inte är tillräcklig (med tiden minskar den), ska man använda fetare crémer. Man ska tillföra huden det som saknas.
    Om fuktbalans kan du läsa här: blogg.friskovacker.se/  
    2. Sola inte!
    3. Viktigt med välbalanserad kost, essentiella fettsyror, vatten. Undvik alkohol och tobak.
    4. Undvik stress!
    5. Mimiska rynkor uppstår ändå - botox funkar jättebra om du vill förebygga rynkor mellan ögonbrynen och på pannan. De blockerade musklerna jobbar inte mer = inga rynkor. Efter ca. 6 månader måste behandlingen upprepas, så den enda nackdelen är priset. Riktigt bra med botox i förebyggande syfte redan när rynkorna börjar framträda - då får man ju inga rynkor. (Risk för konstigt utseende vid botox runt ögonen.)
    6. När rynkorna finns kan man överväga hudföryngringskurer med starkt exfolierande produkter (AHA, vitamin-A preparat)  och fillers - men bara ren hyaluronsyra för att undvika risk för granulom (Q-Meds produkter t.ex. Restylane).
    7. Thermage uppstramande behandling för nya kollagentrådar. Det fungerar verkligen, behövs inte förrän man blir 40+.
    8. Stark peeling hos plastikkirurgen - det finns en del risker och i minst 3 v. måste man hålla sig inomhus. Alt. andra plastikkirurgiska ingrepp.  

• Lauranorrh

Hudkrämen jag använder är så bra att jag slutat att använda andra krämer. Underbar mot mina rynkor i pannan och runt ögonen. Jag har blivit av med mina rynkor. Huden är helt len utan spår av en ända rynka. Får komplimanger för att jag har så fin hy. Använder placentakräm från hudroller.

Svar på tråden Hur fungerar er kräm mot rynkor?