inte ok!
Jag skulle försöka sluta skälla så mycket och istället förklara lugnt och sansat att jag blir ledsen när hon säger såna saker.
Jag skulle försöka sluta skälla så mycket och istället förklara lugnt och sansat att jag blir ledsen när hon säger såna saker.
Har ni satt er ner och haft ett familjemöte där ni TILLSAMMANS sätter upp gemensamma regler och konsekvenser?
Hur mår flickan? En tonåring som utåtagerar och inte ger någon respons eller förståelse när man lugnt och sansat pratar om påhopp, låter inte normalt. Observera att dessa samtal inte ska ske när tonåringen arg, gjort något fel, mitt i ett bråk. Det ska inte ligga anklagelser bakom så att hen känner sig påhoppad, utan endast rationella förklaringar till hur hennes beteende påverkar dig. Ett VUXET samtal där flickan får säga vad hon känner och förklara varför hon slänger ur sig såna saker. Ifrågasätt även om hon vet vad en hora är, och be henne utveckla sitt svar och förklara varför hon tycker att du är en hora.
Vad tycker hon är lämpliga regler hemma då? Och vad anser hon att det ska finnas för konsekvenser?