• HardrockGoddess

Jag tappar håret - kan Priorin vara lösningen?

Hejsan!

Jag födde barn för lite mer än fyra år sedan. Jag märkte efter ett par månader att jag hade stubb i håret, dvs mitt bland det längre håret, så växte det upp stubb. Tolkade detta som att jag tappat hår i samband med förlossningen och att håret var på väg att växa tillbaka.

Men så blev det inte. De kortare hårstrårna blir bara ca fem centimeter långa. Sista två månaderna har jag också börjat tappa väldigt mycket hår på sidorna av huvudet (dock inte som manligt håravfall när det kryper upp vid tinningarna) samt att en del hårstrån knäckts av och bara är några centimeter långa.

Jag har levt under ofattbar stress de senaste åren då min dotter dog i plötslig spädbarnsdöd när hon var sex månader gammal. Jag försöker därmed hitta en förklaring till varför håret inte hämtat sig; att jag helt enkelt är stressad.

Min fråga till er där ute är om kosttillskottet Priorin kan vara något för mig? Det är ju ganska dyrt (400 kr/månaden) och jag vill gärna veta om någon kan rekommendera det eller kanske t o m själv blivit hjälpt utav det.

Jag ringde hudmottagningen på närmaste större sjukhus och pratade med en sköterska. Det hon kunde säga var att hon hade kolleger och vänner som blivit hjälpta, men dock inte att Priorin var något man kunde ordinera från sjukhusets sida.

Ytterst tacksam för svar!

• Svar på tråden Jag tappar håret - kan Priorin vara lösningen?
  • Amazina

Jag tappade extremt mycket hår efter min senaste förlossning. Nu är jag höggravid och kommer testa Priorin N snarast efter! Har fått det rekommendert av flera frisörer. Har dock aldrig testat det själv.

• HardrockGoddess

Var på vårdcentralen härom veckan och berättade att jag tappat en massa hår och visade detta. Andra grejer har tillkommit: jag har fått stora finnar på ryggen som jag aldrig haft innan och att jag är så fruktansvärt varm att jag duschar/badar kallt flera gånger per dag. Läkaren jag träffade var svår att förstå sig på, han var islänning och jag upplevde det som att jag inte riktigt visste om han uppfattat det jag berättade. Nästa dag skulle jag komma och lämna prover och då var det kalium som skulle kollas upp bla och b12. Jag har blivit ordinerad att äta b12-tabletter och fick nyss reda på per telefon av en sköterska att b12-värdet var högt. Så jag bör nog sluta med de tabletterna. Skulle också lämnat ett urinprov av något slag men får göra det imorgon. Min frisör berättade härom dagen att hon hört mycket gott om Priorin, så det skall jag satsa på.

• Probably the best    in the
    HardrockGoddess skrev 2011-04-18 14:11:44 följande:
    Var på vårdcentralen härom veckan och berättade att jag tappat en massa hår och visade detta. Andra grejer har tillkommit: jag har fått stora finnar på ryggen som jag aldrig haft innan och att jag är så fruktansvärt varm att jag duschar/badar kallt flera gånger per dag. Läkaren jag träffade var svår att förstå sig på, han var islänning och jag upplevde det som att jag inte riktigt visste om han uppfattat det jag berättade. Nästa dag skulle jag komma och lämna prover och då var det kalium som skulle kollas upp bla och b12. Jag har blivit ordinerad att äta b12-tabletter och fick nyss reda på per telefon av en sköterska att b12-värdet var högt. Så jag bör nog sluta med de tabletterna. Skulle också lämnat ett urinprov av något slag men får göra det imorgon. Min frisör berättade härom dagen att hon hört mycket gott om Priorin, så det skall jag satsa på.
    Kollade dom även sköldkörteln? Att man tappar hår ett vanligt symtom på hypotyreos. Nån form av hormonell rubbning låter det ju som i varjefall. Viktnedgång/uppgång?
    B12 värdet blir automatiskt högt (och SKA bli det) när man äter B12 tabletter. Det finns andra prover som bättre värderar om du har nytta av dina tabletter på cellnivå. Det är inte allt som cirkulerar i blodbanan som gör nån nytta.
  • Xgirl83

Sköldkörtelproblem var det jag också tänkte på.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • HardrockGoddess
    Probably the best in the skrev 2011-04-18 21:48:12 följande:
    Kollade dom även sköldkörteln? Att man tappar hår ett vanligt symtom på hypotyreos. Nån form av hormonell rubbning låter det ju som i varjefall. Viktnedgång/uppgång?
    B12 värdet blir automatiskt högt (och SKA bli det) när man äter B12 tabletter. Det finns andra prover som bättre värderar om du har nytta av dina tabletter på cellnivå. Det är inte allt som cirkulerar i blodbanan som gör nån nytta.
    Xgirl83 skrev 2011-04-18 21:57:09 följande:

Man har tagit sköldkörtelprover på mig i omgångar de senaste åren, men inte funnit något fel. Men enligt vad jag har hört kan man ta flera sorters sköldkörtelprover (?), men det är inte så lätt alla gånger som patient att få en syl i vädret.

• Probably the best    in the
    HardrockGoddess skrev 2011-04-19 10:03:13 följande:
    Xgirl83 skrev 2011-04-18 21:57:09 följande:

Man har tagit sköldkörtelprover på mig i omgångar de senaste åren, men inte funnit något fel. Men enligt vad jag har hört kan man ta flera sorters sköldkörtelprover (?), men det är inte så lätt alla gånger som patient att få en syl i vädret.

Ta reda på vad dina värden ligger på. Referensvärdena ligger högt, och gör att MÅNGA hamnar inom referens men är ändå sjuka och mår mkt bättre när de väl får Levaxin. Så ring och fråga! Sen kan man även ta antikroppar.
  • Mmmbop

Jag fick k-vitamin och zink utskrivet när jag tappade mycket hår (även det stressrelaterat). Det funkade då iaf. Finns receptfritt på apoteket.

• Jacie

Jag har samma problem som du... tappar också extremt mycket hår och har gjort det i över en månad nu. Har försökt med det mesta, har slutat färga håret, tvättar håret varannan eller var tredje dag och då använder jag kallvatten när jag sköljer det, har bytt schampo, har börjat äta kosttillskottet "kvinna", har slutat använda hårspray och andra stylingprodukter och jag har slutat platta och locka håret. Men jag fortsätter bara att tappa hår Rynkar på näsan speciellt när jag tvättar håret så lossnar det en massa. Har också funderat på Priorin, men det är ju som sagt ganska dyrt och jag vet ju inte heller om det kommer funka...

• daniellarsson

Priorin är en naturmedel och inte en medicin däremot säljer apoteket medlet. Kvinnligt håravfall är något som är komplicerat och du nämner själv själv både förlossning och stress vilket kan påverka håret - men då växer det ofta tillbaka. Se till att prata med en dermatolog.

• Elin 554

Själv så har jag börjat med priorin efter att jag tappat mycket hår under min graviditet och under amning. Jag tycker att det fungerar jätte bra och man ser tydlig skillnad. Då jag har tagit två tabl på morgon och en på kvällen. Men lite andra huskurs tips som jag tycker är toppen oxå : Ricinolja som finns på apoteket 48:- Ha i håret över natten det ger susen för skadat hår,, och sen även en in packning på Olivolja,öl och ägg !!! 

• HardrockGoddess

Tack för era svar!

Som ni ser var det ett tag sedan jag startade tråden. Jag har nu fått reda på varför jag tappar/tappat hår; nämligen en biverkan av en medicin jag använder. Priorin har inte hjälpt och det enda sättet att få tillbaka håret är att sluta med medicinen vilket jag försöker göra, har jag fått reda på utav läkemedelsfirman.

Det är mest upptill skallen jag tappat hår. Jag använder mig utav Toppik, ett slags "hårfiber", man pudrar på så ser håret inte så tunt ut, och så ser man inte hårbotten som annars lyser i genom.  Toppik finns i olika färger och är relativt dyrt här i Sverige, varför jag köper det via Ebay. 

• Amles

Är det någon som har upplevt någon biverkning av Priorin? 

Svar på tråden Jag tappar håret - kan Priorin vara lösningen?