Gravid och dricker vin
Jag är gravid och ibland tar jag ett halvt glas vin till maten. Jag har förstått att det upprör många. Enligt min gynekolog är det ingen fara med ett glas i veckan och vad jag förstår så finns det INGEN studie som visar att så små mängder skulle kunna orsaka skada på fostret. Någon mer som vågar smutta ibland?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-13 21:35
Förtydligande: jag konsumerar 1/2 glas vin tillsammans med mat ca 2 ggr per månad.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-14 07:50
Det märks tydligt på nivån på inläggen här att SLVs riktlinjer verkligen behövs. Om man inte kan fatta egna beslut utifrån vetenskapliga fakta utan litar blint på myndigheter så är det jättebra att det är som det är, speciellt som svenska myndigheter utgår ifrån försiktighetsprincipen. När jag ammade mitt första barn så drack jag vid något tillfälle ett glas vin, då var rekommendationen att om man verkligen var tvungen att dricka vid amning så skulle man pumpa ut mjölken. Helt utan vetenskaplig grund, men med mycket tyckande och moral.
I denna tråd har jag fått kommentarer som att ?idioter borde inte få skaffa barn? och ?du kan få hjälp, prata med din barnmorska?. Jag har också fått fina räkneexempel: ett halvt glas vin som, om det intas under en måltid och därmed ger långsam exponering, motsvarar att hälla 2 cl ren sprit i en nappflaska och ge till ett spädbarn. Och att tro att den nivå på konsumtion jag talar om skulle kunna orsaka FAS är lika löjlig. Sen så finns det de som tror att man inte häller i gravida alkohol i forskningssyfte ? det är väl klart att man inte gör! De data som finns är baserade på data insamlat i efterhand såklart.
I UK avråds gravida från att äta leverpastej och leverkorv eftersom A-vitamin i stora doser är skadligt för foster, men ett glas vin i veckan anses ok (www.nhs.uk). I Australien avråds man från alkohol när man ammar medan det i Sverige numera är ok med två glas vin (www.foodstandards.gov.au och www.slv.se). Det finns otaliga exempel.
Det finns fler saker som är potentiellt farliga men som i dagsläget inte finns med på någon lista, tex strålning, mobiltelefoner, WiFi och 3G. Någon som använder det i närheten av magen? Sen finns det ju det som är verkligen riskfyllt som ingen avstår ifrån under graviditet, tex bilåkning (400 döda och tusentals skadade varje år). Klarar inte de flesta sig utan bil i nio månader? Från början var detta exempel ett skämt, det är det inte längre.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-15 07:36
Först och främst så skulle jag vilja be er undvika personangrepp. Det är totalt onödigt och tillför inget i debatten. (Jag tar gärna både hugg och slag (och tål det) eftersom jag får skylla mig själv för att ha startat denna tråden men i övrigt tycker jag att det är onödigt).
Hur stort är ett glas vin? I min värld, där vi inte har vulgo-vinglas à la 2001, så är ett glas 15 cl. Ett halvt glas är således 7,5 cl om man ska vara exakt. Min angivelse av hur mycket jag dricker har aldrig, under trådens varande, ändrats bara förtydligats.
Tvärtemot vad många anser så tycker jag inte att jag "dricker" när jag är gravid. Den mängd jag får i mig kvalificerar inte för det ordet enligt mig. (På samma sätt som att jag inte anser att jag "tränar" bara för att jag cyklar 2 km till jobbet). Min icke-gravida alkoholkonsumtion uppgår till motsvarande 2-3 glas vin per månad (fast lite mer på sommaren) ifall någon undrar. I vår familj lämnar vi heller inte bort barnen eller skaffar barnvakt för att vi dricker vin till middagen.
Sen så vill jag gärna återkomma till en fråga: Varför är alkohol som riskfaktor så oerhört mycket "viktigare" än andra riskfaktorer? Ärligt? Jag har aldrig försökt förringa riskerna med alkohol genom att dra upp andra saker som är farliga. Jag försöker bara sätta det i perspektiv. Varför är det farligare att dricka extremt lite alkohol än att sätta sig i en bil när man är gravid? Och det är fortfarande inte så att jag tycker att förekomsten av vissa riskfaktorer gör andra riskfaktorer ok. Någon?