• Fru Kwasthilda

Gravid och dricker vin

Jag är gravid och ibland tar jag ett halvt glas vin till maten. Jag har förstått att det upprör många. Enligt min gynekolog är det ingen fara med ett glas i veckan och vad jag förstår så finns det INGEN studie som visar att så små mängder skulle kunna orsaka skada på fostret. Någon mer som vågar smutta ibland?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-13 21:35
    Förtydligande: jag konsumerar 1/2 glas vin tillsammans med mat ca 2 ggr per månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-14 07:50
    Det märks tydligt på nivån på inläggen här att SLVs riktlinjer verkligen behövs. Om man inte kan fatta egna beslut utifrån vetenskapliga fakta utan litar blint på myndigheter så är det jättebra att det är som det är, speciellt som svenska myndigheter utgår ifrån försiktighetsprincipen. När jag ammade mitt första barn så drack jag vid något tillfälle ett glas vin, då var rekommendationen att om man verkligen var tvungen att dricka vid amning så skulle man pumpa ut mjölken. Helt utan vetenskaplig grund, men med mycket tyckande och moral.

I denna tråd har jag fått kommentarer som att ?idioter borde inte få skaffa barn? och ?du kan få hjälp, prata med din barnmorska?. Jag har också fått fina räkneexempel: ett halvt glas vin som, om det intas under en måltid och därmed ger långsam exponering, motsvarar att hälla 2 cl ren sprit i en nappflaska och ge till ett spädbarn. Och att tro att den nivå på konsumtion jag talar om skulle kunna orsaka FAS är lika löjlig. Sen så finns det de som tror att man inte häller i gravida alkohol i forskningssyfte ? det är väl klart att man inte gör! De data som finns är baserade på data insamlat i efterhand såklart.

I UK avråds gravida från att äta leverpastej och leverkorv eftersom A-vitamin i stora doser är skadligt för foster, men ett glas vin i veckan anses ok (www.nhs.uk). I Australien avråds man från alkohol när man ammar medan det i Sverige numera är ok med två glas vin (www.foodstandards.gov.au och www.slv.se). Det finns otaliga exempel.

Det finns fler saker som är potentiellt farliga men som i dagsläget inte finns med på någon lista, tex strålning, mobiltelefoner, WiFi och 3G. Någon som använder det i närheten av magen? Sen finns det ju det som är verkligen riskfyllt som ingen avstår ifrån under graviditet, tex bilåkning (400 döda och tusentals skadade varje år). Klarar inte de flesta sig utan bil i nio månader? Från början var detta exempel ett skämt, det är det inte längre.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-15 07:36
    Först och främst så skulle jag vilja be er undvika personangrepp. Det är totalt onödigt och tillför inget i debatten. (Jag tar gärna både hugg och slag (och tål det) eftersom jag får skylla mig själv för att ha startat denna tråden men i övrigt tycker jag att det är onödigt).

Hur stort är ett glas vin? I min värld, där vi inte har vulgo-vinglas à la 2001, så är ett glas 15 cl. Ett halvt glas är således 7,5 cl om man ska vara exakt. Min angivelse av hur mycket jag dricker har aldrig, under trådens varande, ändrats bara förtydligats.

Tvärtemot vad många anser så tycker jag inte att jag "dricker" när jag är gravid. Den mängd jag får i mig kvalificerar inte för det ordet enligt mig. (På samma sätt som att jag inte anser att jag "tränar" bara för att jag cyklar 2 km till jobbet). Min icke-gravida alkoholkonsumtion uppgår till motsvarande 2-3 glas vin per månad (fast lite mer på sommaren) ifall någon undrar. I vår familj lämnar vi heller inte bort barnen eller skaffar barnvakt för att vi dricker vin till middagen.

Sen så vill jag gärna återkomma till en fråga: Varför är alkohol som riskfaktor så oerhört mycket "viktigare" än andra riskfaktorer? Ärligt? Jag har aldrig försökt förringa riskerna med alkohol genom att dra upp andra saker som är farliga. Jag försöker bara sätta det i perspektiv. Varför är det farligare att dricka extremt lite alkohol än att sätta sig i en bil när man är gravid? Och det är fortfarande inte så att jag tycker att förekomsten av vissa riskfaktorer gör andra riskfaktorer ok. Någon?

• Svar på tråden Gravid och dricker vin
  • mithrandil

herregud vilket provocerande inlägg.
    Du förstår väl hur litet barnet är? att all alkohol går över till fostret?
    Man borde verkligen inte dricka någon alkohol under graviditeten, du kanske inte blir påverkad av ett halvt glas men jag undrar hur pass påverkad ett 14cm stort foster kan bli på ett halvt glas. Usch.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Caroline

Kommer garanterat bli många påhopp här... min BM sa att man inte ens ska dricka den 0,7% cidern som finns i mataffären.

• Fru Kwasthilda

Fast ett halvt glas blir ju väldigt utspätt i min kropp och koncentrationen blir inte högre i det blod som går till fostret.

• Fru Kwasthilda

Japp, jag räknar med rejäla påhopp.

• 09Lias

Jag tror inte att det är nån fara. Men jag hade aldrig vågat ta chansen/risken för att få drcka ett halvt glas vin.
     Till vilken nytta? Men jag kan hålla med om att Svergie är lite överdrivna med allt möjligt skit. Min syster bor i England och där var det inte alls nått om att man fick dricka ett glas vin till maten.

Men du kommer nog bli grymt påhoppad här nu efter din tråd.

livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se/

• Lanie

problemet är att man inte vet när i graviditeten som fostret tar mest skada, det har man inte kunnat göra några studier på, vilket är ju ganska självklart att man inte forskar på. Det är därför man ska undvika alkolhol under hela graviditeten.  Sen är varje barn unikt också, så vissa kanske klarar större mängder medan andra inte ens klarar ett glas vin utan att bli påverkad. Är du verkligen villig att chansa? Jag kan själv tycka det är otroligt jobbigt att inte ta det där glaset med vin till maten, men nio månader är en ganska kort period i livet så då tycker jag man ska avstå.

Sen gör ju du precis som du vill, men om det vill sig illa så kan det bli stora konsekvenser för både dig, barnet o din familj!

• Fru Kwasthilda

Nä, det är ju inte så att man startar ny forskning på det här. De data som finns att tillgå är insamlade "i efterhand". Det gäller ju allt som är giftigt under graviditet.

• Tualisa

Man gör ju såklart precis som man vill.. men det jag undrar är om du är så i stort behov av alkohol så du måste dricka när du är gravid? Jag har smakat lite skumpa och vin när jag varit gravid, men har inte känt något behov, och sen har det varit ett naturligt avbrott under tiden man är gravid och ammar. Men som sagt, alla gör som man vill. jag tror inte att små mängder skadar fostret heller, inte mer än nikotin och det är ju massvis med människor som röker under grav. Lycka till med bebis!

Mina småtroll: Alva 080514, Tor 100130.
  • kristinah

Jag läser just nu embryologi. om man förstod hur lite lite som behövs under en kort liten stund under fosterutvecklingen för att det ska gå fel så skulle inte någon öht tycka att det är ok att skicka över alkohol i blodet till embryot/fostret.

Vissa enormt viktiga utvecklingssteg sker under få dagar, ibland timmar och ger du då fostret en promillehalt i det lilla blod som finns kan det betyda små förändringar som får stora konsekvenser.

Jag förstår inte varför man måste drick alkohol när man är gravid. Vad är det som är så svårt att under någar månader avstå, sen när man amma rär det ju en helt annan sak, kan du inte avstå under den tid du är gravid åtsminstone? Och en BM som säger att det ok begår ett stort tjänstefel.

• Fru Kwasthilda

Just organogenesen är säkert värst men samtidigt är det många som inte vet att de är gravida i början och lever som vanligt.

Svar på tråden Gravid och dricker vin