• MajaVira

Vinteroverallen är så sliten - noll andrahandsvärde!

...eller, rättare sagt; hur i hela friden kan vissa barn lyckas hålla en vinteroverall fräsch och i hyfsat okej skick efter en hel säsong? Här slits overallen väldigt; nött i baken och vid knäna, sömmar som släpper, trasiga band under fötterna, rejält nötta sömmar nederkant benen etc.

De är ute 2-5 timmar per dag på dagis, så blir ju rätt många timmar under en vinter, men jag är ändå undrande till varför just han lyckas slita overallen så rejält...

Om det gör någon skillnad har vi haft Didrikson-overaller de senaste två vintrarna, men även täckbyxor från Lindex samt Stadium har haft liknande nötningar.

• Svar på tråden Vinteroverallen är så sliten - noll andrahandsvärde!
  • Tant Green

Jag undrade också det precis Tvättade dotterns vinterbyxor (Reima och PO.P) som hon båda har haft en vinter (PO.P förra vintern och någon enstaka gång i år, och Reimabyxorna den här vintern) och då har det ju varit mycket snö så man tycker att det borde slita mindre, men de är ändå (åtminstone PO.P-byxorna) rejält uppruggade på knäna! (+ hål längst ner i nederkanten och banden under fötterna går snart av, men det kanske inte är så konstigt).

• ModestyB

Be förskolan om en ny, med hänvisning att det är deras pedagoger som slitit på dom. Det verkar ju funka för ganska många här inne

Nej, men allvarligt talat så slits dyra prylar precis som billigare. Vi har aldrig ytterkläder längre än en säsong, de håller sig helt enkelt inte snygga och fräscha längre. Jag brukar dock köpa begagnat i mycket gott skick, så det gör ju inget, jag räknar med att mina barn ska leka sönder kläderna-och då tycker jag på något vis att det är ett kvitto på att dom haft roligt=) Jag köper dyrare märken när jag är villig att betala för snygg design, en särskild print, eller liknande, men jag vet ju att dom inte håller längre bara för att dom kanske är snygga.

• MajaVira

Reima och PoP är ju två andra "bra" märken, så då är det inte vi som har haft otur eftersom vi haft Didriksons. Det är väl kanske bara att konstatera att vinterkläder som verkligen används dagligen slits ordentligt...

• bebben Elias mamma

Mina barn hade Didriksson förra året och de slets sönder snabbt, blev besviken. Detta året hade sonen en overall från Lindex som inte ser ett dugg sliten ut, han har däremot växt mycket så den börjar bli för liten.

• MajaVira

Kanske ska tillägga att rubriken mest var ironisk, jag skiter fullständigt i om kläderna är säljbara eller inte. Jag började bara fundera på detta dels pga de många trådar där TS är upprörd över att kläderna är förstörda så att de inte längre är säljbara, men främst för att det verkar finnas gott om vinterkläder i gott skick på Tradera så var lite intresserad om de verkligen varit "brukskläder" eller mer extrakläder som inte använts dagligen på dagis etc.

• sara1981

Vi har 4 olika märken på barnens overaller i år och Didrikson är helt klart den som ser mest nött ut.
    Tjejens Molo och MAT overaller ser ut som nya och sonens overall från Troll är ärvd från storasyster och fortfarande i superskick.

• Busbellan

Har använt lite olika märken till barnen. pop tycker jag blir snabbt sliten, likaså rasavil. Kläderna vi haft från Hummel, Molo och MAT har hållt sig jättefina. Det ska vara danska märken helt enkelt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Ventress

Det verkar ju vara väldigt olika - jag har inte upplevt att våra barn har slitit särskilt mycket på sina overaller. Vi hade en från Rasavil till dottern - den klarade två vintrar utan nämnbart slitage. Reiman hon har haft hela vintern är även den i nyskick.
    Hur mycket tvättar ni overallerna? Oftast räcker det med att bara hänga dem i duschen och spola av dem och allt går bort - de slits ju mer i tvättmaskinen.

• MajaVira

Vi har bara tvättat overallen en gång, var ett måste då han kissade på sig... Dock är årets overall mindre sliten än fjolårets, iallafall än så länge - är ju fortfarande någon månad kvar av vintern.

Sedan misstänker jag att sonen förmodligen sliter mer på overallen än många andra barn, han är väldigt "aktiv" utomhus och lyckas mot alla odds ALLTID få in snö/vatten i stövlarna då han konstant springer, kryper, ålar, hoppar etc, ibland är dagispersonalen helt mållösa över hur han lyckas blöta ner sig. De har även en pulkabacke där barnen normalt åker stjärtlapp, men är det för isigt får barnen bara åka på rumpan - naturligtvis sliter det rejält på kläderna.

• ModestyB

Jag kan också flika in att jag köpt en bättre begagnad Molo Rainbow, som har hållt förvånansvärt bra, tyget ser ut som nytt, tyvärr är reflexerna slitna, men det påverkar ju egentligen inte funktionen utan är endast estetiskt. Jag har svårt att se hur min bulldozer-unge skulle lyckas slita hål på det tyget-och då var det ett exempel på overall jag egentligen bara köpte för att bli glad i ögonen av-glatt överaskad helt enkelt. Undrar varför dom verkar hålla så bra? Är även nöjd med hur den höll vätan ute och värmen inne.

Svar på tråden Vinteroverallen är så sliten - noll andrahandsvärde!