• SmultronCupcake

Vilket efternamn?

En fråga till er som fick barn när ni inte var gifta.
    Vilket efternamn tog ni? Mammans eller pappans och varför just det efternamnet? 

• Svar på tråden Vilket efternamn?
  • MammaTove

Vi tog pappans efternamn, det kändes självklart för oss då vi ändå hade planer på att någon gång gifta oss och då skulle även jag ta hans namn...

• SilverEmma

Pappans. Vi har planer på att gifta oss i framtiden och då ska jag ändå ta hans namn. Kändes onödigt att ge barnen mitt efternamn då.

• Kina79

MItt efternamn. Hans var ett vanligt -sonnamn och mitt är väldigt ovanligt. Nu är vi 36 som heter det i Sverige. Vi visste ju dessutom att vi ville gifta oss och då skulle vi heta mitt namn.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Ninette

Mitt efternamn, självklart för mig. Kan inte tänka mig att inte heta som mina barn, som tur var känner barnens pappa inte alls så. Helt oviktigt för honom (han tycker iofs inte om sitt efternamn heller ;)).

För mig är det självklart att barnen heter som mamma, jag och min bror fick mammas efternamn så det är bara så de ska va tycker jag :D Pappa har ett -sonnamn och mamma ovanligt, för mina barn är det ovanliga efternamn på båda sidor. Skulle pappan och jag gifta oss i framtiden kommer jag inte byta efternamn.

• SmultronCupcake

Det är väldigt vanligt att man tar Pappans namn men jag har aldrig förstått varför.

Jag och min sambo började diskutera lite lätt om vilket efternamn barnet skulle få jag insåg att jag faktiskt vill att bebisen ska heta mitt efternamn.
    Vi har båda väldigt vanliga namn men på nått sett så fanns det något som sa att barnet skulle heta som jag. 

• Poison

Mitt (mammans) efternamn. Båda ville givietvis att det skulle vara ens eget efternamn barnet fick men för mig var det nog lite viktigare än för sambon. Det blev mitt efternamn och vi kommer inte (läs: aldrig) gifta oss. Glad

När jag tänker efter så är det många av släkt och vänners barn som fått pappans efternamn, och många av dom har planer på att gifta sig - kan vara en av anledningarna? En kusins barn fick däremot mammans efternamn och dom har planer på giftemål, men det är om fleeeera år.

• Niiskuneiti

Vi tog mitt efternamn, det är det hon fick automatiskt och vi ändrade inte på det när vi skickade in papprena. När (inte planerat än) vi gifter oss byter vi båda till pappans efternamn. Vi har båda ovanliga efternamn.

Svar på tråden Vilket efternamn?