• trasselsudd

Är det ok att knäppa små barn på fingrarna?

Är det ok att knäppa ett litet barn löst på fingrarna för att markera att ett nej är ett nej?
    Är det en god uppfostringstaktik eller på gränsen till barnmisshandel?
    Vad tycker du?
    Vad tycker experterna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-13 18:32
    Själv tycker jag att det är fel att knäppa någon på fingrarna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att knäppa små barn på fingrarna?
  • smaoo

Det går ju att markera om något är tokigt på andra sätt tycker jag.

• Veladis

Att avsiktligt ge ett barn en smärtförnimmelse, om än aldrig så liten, i uppfostrande syfte - dvs t ex som straff eller för att avbryta ett oönskat beteende, är per defintion aga.
    Så, ja, det är absolut tokfel. Det finns en massa andra sätt man kan göra på.

• Kazeer

Det är inte en metod jag själv skulle använda mig av mot mina (eller andras) barn.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pickeli

Tycket det är helt fruktansvärt. Fattar inte att folk håller på med sådant. Finns så många andra sätt att "markera" ett ajjabajja.

• stresss

Jag tycker att beror på hur man knäpper, och om det gör ont. man ska inte heller jaga upp sig och fråga sig vad expertena tycker, utom använda sunt förnuft, för utom det är vi förlorade...

min ståndpunkt är att det är ok att göra allt mot barn som du skulle göra mot din partner eller nära vän. Jag kanske skulle kunna knäppa lite på fingrarna hos min kompis som försökte nalla mitt godis, och veta att det är okontroversiellt, och på det sättet gör jag öven mot mitt barn i liknande sammanhang. Jag skulle inte göra min kopis illa, på fingrarna eller någon annanstans, och inte heller mitt barn.

• Pickeli

Angela70: och därför är det okej? För att det fungerar?

• trasselsudd

Det är klart att man ska använda sunt förnuft och ha en egen åsikt men det förhindrar inte att man kan vara intresserad av vad andra, både "vanligt" folk och experter, har för åsikter i en viss fråga.

Mamma till Cilla -05 och Vide -09
Svar på tråden Är det ok att knäppa små barn på fingrarna?