• galojj

medial/lateral halscysta, någon??

Någon som har barn, eller som kanske själv haft en medial/ lateral halscysta?
    Vill gärna komma i kontakt med någon...gärna någon som har eller haft ett litet barn med den typen av cysta!

• Svar på tråden medial/lateral halscysta, någon??
  • galojj

Ingen som vet något om dessa knölar?

• minniz

hejhej!
    Hur litet barn?
    Ska in till sjukhuset med min 3-åring imorrn för undersökning av en ev medial halscysta.
    Vet inte så mycket mer än de man hittar när man googlar.
    Spänd för vad de skall säga.

• galojj

Min son är inte 2 än, och dom har inte velat operera för dom tycker han är för liten. Me. Tycker inte det borde vara så stor skillnad på en snart 2åring och en 3åring. Vill gärna höra hur det gått för er, prover dom tagit,och hur snabbt det blir op för er. Hur länge har ditt barn haft cysta? Har den varit infekterad många gånger? Spruckit? Berätta gärna!

• minniz

Upptäckte knölen den 10mars, vet inte hur länge hon kan haft den. frågade en vecka senare när vi va till doktorn i annat ärende om va de kunde vara, å de va då vi fick remissen till ÖNH å dit ska vi idag nu då. hon har inte haft nå problem me den hitills. Så än så länge bara en "klurig knöl" som hon fått! :) själv tror hon att de är en äppelbit som fastnat!  Kan den spricka?! huu...  ha faktiskt tyckt att den vuxit sen jag upptäckte den, men de kanske ä inbildning.. Operation...oj. de har jag ju läst att de kan leda till.  ja de ska bli spännande å höra vad som sägs idag! jag återkommer! men berätta gärna lite mer om din son. Känns som ovanlig grej å få, så skönt å få kontakt med nån i liknande situation...

• galojj

Enligt dom läkare vi träffat är det ganska vanligt att den cäxer och krymper helatiden, men det är ju såklart inte bra om den växer för mycket, för då får det ju lixom inte plats i den, å det är ju då den spricker:-S det låter mer dramatsikt än vad det är...första gången läkaren sa till oss att den kunde spricxka om den blir för stor såg jag ju hur halva hakan sprack upp lixom...men så har det inte varit, utan det har blivit ett litt hål där det sipprat ur var.

Min son har haft jättejobbigt med sin cysta   och just nu känner jag mig så uppgiven, vet inte alls vad jag ska göra längre! Han har blivit uppskriven på en väntelista för operation...3 måanders väntetid! Och det känmsn väldigt långt när cystan bråkat så mycket som den gjort sista 2-3 måanderna.
    Han har ätit antibiotika pga infektioner i  cystan ca 6 gånger nu på kort tid,  och det känns ju inte bra! Knölen har nu spruckit 5 gånger, varav dom sista 3 gångerna har varit nu sista veckan!
    Han har jätteont...förstå själv när huden späns ut så mycket pga en varsamling, så huden spricket:-S Klart det gör ont...stackarn!
    Dessutom måår han väldigt dåligt av antibiotikan han ätit, hans mage mår inte alls bra av den! Det känns jobbigt att se!!
    Jag upptäckte cystan i sommras, efter en allergisk reaktion han hade då och ända ffram till i julas skötte den sig bra, växte lite och krympte igen och höll på så. Men så i julas fick han en till allergisk reaktion, och efter det har knölen varit infekterad i stort sett helatiden.

Vi får lixom ingen hjälp någonstans. Vi bor i en lite mindre stad, och sjukhuset här vill inte operera, utan vi har blivit skickade till ett annat sjukhus, där dom somsagt inte verkar tycka det är så farligt...vi har varit där 2 gånger nu, första gången tyckte läkaren att vi skulle vänta tills han är helst 4 år.
    Sjukhuset här hemma vill att den ska bort nu direkt, dom har ju sett hur knölen betett sig sista tiden, igår var vi till läkaren i den andra staden igen, eftersom läkaren här hemma fick ringa och säga åt dom att knölen ska bort! Så, vi var där igår, och dom verkar inte ens ha läst journalen, eftersom han frågar frågor som han borde veta om han läst:-O Jag blir så arg, är så besviken på sjukvården så det finns itne! En fråga var om vi hade varit till vårdcentralen eller önh med honom...men hallå...det är ju önh som skickat remissen till denhär staden?!:-O

Jaja, hursomhelst så sprack cystan i natt igen, så idag blir det att ringa läkaren här hemma igen...

Jag hoppas att ni får bra hjälp, och att cystan inte hinner börja bråka för mycket innan dom bestämmer sig för att ta bort den. Men enligt det jag läst på internet så ska cystan helst tas bort redan efter första infektionen, eftersom varje infektion gör en operation svårare!

Oj va långt det blev, och säkert jättesvamligt! HAde gärna berättat hela hans cystahistoria, skulle vilja berätta hur sjukt dåligt vården funkar ibland...men det skulel ta mig flera dagar att skriva tror jag:-P

Lycka till idag!!

• minniz

men fy!! stackars stackars liten!Gråter tycker så himla synd om små som måste gå igenom sånt! nog hemskt att vuxna inte få bra vård och respons.
    Nellie ha ju som sagt itne haft nå besvär än, få se då va som händer framöver.
    Hon fick träffa en trevlig underläkare idag, Han klämde å kännde, hämtade överläkaren, han gjorde en ännu snabbare klämning och sen konstaterade de att de va en medial halscysta. Inte helt ovanligt. Eftersom hon inte hade nå besvär ville dom avvakta op å ett återbesök skulle komma till hösten. men blev de problem skulle vi höra av oss direkt. de sa att de opererades bort men vill avvakta,bla för att inte orsaka ärr helt i onödan. sen va de klart.
    Dom tog inge prov. ha de gjorts på din son?
    antagligen var de säker på va de va pga av dess placering.
    men de är de enda som gnager lite.....
    annars skönt att de inte blev op just nu

Va sa eran läkare idag då? mera antibiotika?

• galojj

okej, vet du om dom sa något om någon sträng, som går från cystan och in mot halsen? Tänkte om dom hade känt någon sådan? Eller, känner du någon sådan?

Vi fick en tid i höstas för att söva honom och ta prover, vi kom dit och han fick lugnande och var lixom klar för operation när läkaren som skulle operera kom in och kände på knölen och sa att det var onödigt att ta prov, eftersom han kände just dendär strängen så tydliget att han var 100% säker på att det var en halscysta. Så, dom har inte tagit några prover eller liknande på honom heller. Tänkte på om dom hade känt dendär strängen på din dotter oxå, att det var därför dom var så säkra på sin sak där oxå...

Skönt att ni fick träffa en trevligt och bra läkare...det gör ju så mycket Hoppas att den inte bråkar något med henne, och att ni slipper märka av cystan något!

Läkaren vi var hos kunde ju itne göra så mycket...det är ju fel sjukhus lixom, men han är så bra dendär läkaren...han vill verkligen hjälpa oss! Han skulle ringa det andra sjukhuset och försöka skynda på det hela lite! Jag hoppas att han lyckas för idag sprack cystan IGEN...det går snabbare och snabbare för den att spricka nu ju!
    Sen tyckte han inte att vi skulle ge han mer antibiotika nu, så det känns skönt! Men han fick någon salva som vi ska smörja på knölen som innehåller antibiotika istället! Så vi hoppas det räcker

• minniz

va tiden går fort iblan! de händer så mycke..på alla områden. så ja har itne hunni skriva nå mer här

hur har de gått för er? har de blivit op? va har hänt?

men nu känns de som vi håller på att återkomma till knölen..

kännde ingen sträng å de sa heller inget. kanske får läge å fråga om  de igen fö dottern ha varit sjuk nu snart en månad från till. typ förkylning som vandrar runt. börja i luftrör..hals..öron infl förra veckan..å konstant lite lite feber. ida kom de lite blod ur öra så imorrn ska vi å visa upp öra igen för den är inte bra trots penicillin i en vecka.
    men så fråga ja henne om knölen idag..om ja fick titta å känna..bara titta sa hon. VA? har du ont?!..ja, svara hon.
    så de kanske ä dax fö den nu?  Hmmm..

• petrakaylee

Hej, när ja va 3 år gammal opererades ja för detta. De va 1989. Tyvärr minns ja ingenting om detta annat än att de gick bra o ja har ett 3 cm långt ärr på halsen.

• lima

Hej!
    Vet att detta är en gammal tråd, men jag tänkte se om ni finns kvar här och vill berätta lite om hur det har gått för era barn. Jag har en 14-månaders och vi upptäckte hennes halscysta för en dryg månad sedan då den blev inflammerad första gången.

Har era barn opererats? Har de några problem idag?

MVH en lite orolig mamma

Svar på tråden medial/lateral halscysta, någon??