• Iväntanpålivet

Hjälp att planera föräldradagar?!

Försöker klura ut hur jag ska lägga upp föräldraledigheten och jag sitter som ett stort frågetecken. Har varit inne med e-leg på försäkringskassans hemsida och planerat och lyckas inte med att förstå vad som menas med dessa 90 dagar med lägsta nivå.

Förstår att man får 240 dagar med sjukpenningsnivå och resterande 90 med lägsta nivå. Men jag undrar VARFÖR?
    Sköts det där automatiskt att jag först får alla "sjukpenningsdagar" och sen att det övergår automatiskt till lägsta nivå sista tre månaderna eller?

Hoppas någon kan hjälpa till att förklara så jag kan förstå :(

• Svar på tråden Hjälp att planera föräldradagar?!
  • bellsii

du fyller ju hur många dagar du vill ha i veckan och om du ansöker om sgi eller låga.

• Cia o krabaten
    Alla får dessa LN dagar.
    Tex är de bra att ha när man skolar in på dagis eller annat för de får man nämligen ta av om man bara har hand om barnet  1h den dagen.
    Inskolning på dagis får man inte ta vanlig FP med SGI-nivå för att man inte vårdar barnet, heller inte semester om man ska vara paragrafryttare för då får man inte ha barnet på dagis. 
    OCh om man inte har ngn ersättning alls så riskerar man ju sin SGI, om man nu vill skydda den (Sånt där kommer när barnet fyllt 1 )

Du får blanda och ta hur du vill av dem tidigare också, men jag har för mig att dte finns en gräns på att man måste ha tagit ut ett visst antal SGI-dagar innan man ut av LN dagarna. 
  • älskarlivet81

Totalt är det 390 sgi-dagar och 90 lägsta nivådagar som man har för barnet.

Du ansöker själv om föräldrapenning. Däremot kan du inte ta ut lägstanivådagarna förrän du tagit ut ett visst antal sgi-dagar. 

• Arcoiris

Du måste börja med att ta ut sjukpenningdagarna och när 180 dagar är uttagna så kan ni börja blanda och ta ut tex mån-fredag med sjukpenningdagar och lör-sön med lägstanivådagar.

Men det är svårt att hjälpa dig när man inte vet mer om din situation. Hur är er ekonomi? Vad är planen - att vara hemma så länge som möjligt och snåla ekonomiskt eller måste du ta ut föräldrapenning 7 dagar i veckan?

• bellsii
    Iväntanpålivet skrev 2011-03-13 20:17:40 följande:
    Min sambo jobbar heltid och jag jobbar 50%. Tanken är att jag ska ta ut 6 dagar/vecka och han 1 dag/vecka.
    ring istället till fk så hjälper dom dej/er..
    men att ta ut 7 dagar i veckan gör att man bara kan vara hemma 1 år med barnet!
  • älskarlivet81
    Iväntanpålivet skrev 2011-03-13 20:17:40 följande:
    Min sambo jobbar heltid och jag jobbar 50%. Tanken är att jag ska ta ut 6 dagar/vecka och han 1 dag/vecka.
    Har ni råd att snåla så är det ju bäst, annars måste ju barnet börja på förskola redan när det är 1 år.
  • IsabelleLi

Som andra skrivit: Det finns 390 dagar med sjukpenningnivå och 90 dagar med lägstanivå för barnet.

Av de 390 sjukpenningnivådagarna så är 60 st bara din sambos, och 60 st är bara dina. De övriga 270 Sjukpenningnivådagarna + de 90 lägstanivådagarna väljer ni själva hur ni delar mellan er. Men om du vill ta ut mer än totalt 240 föräldrapenningdagar så måste din sambo skriftligt ge dig rätt till det.

När du fyller i en "begäran om föräldrapenning" så klickar du i om du vill ha sjukpenningnivå eller lägstanivå. De första 180 dagarna man tar ut för barnet måste man ta sjukpenningnivå. Därefter kan man blanda som man själv vill. 

Hur man delar upp föräldrapenningen mellan sig och hur många dagar/v man tar ut beror alldeles på vad som passar familjen och vad som behövs ekonomiskt.

Jag tog ut 4 sjukpenningnivådagar/v hela första året, från barnets 1-årsdag tog jag även 1 lägstanivådag/v. Vi valde att maken skulle ge mig allt utom sina reserverade 60 dagar. Så jag fick alltså 330 sjukpenningnivådagar och 90 lägstanivådagar.

Min brorsa och hans fru valde att dela föräldrapenningen rakt av. De fick alltså 195 sjukpenningnivådagar och 45 lägstanivådagar var. Hur många dagar/v de tog ut vet jag inte, men mamman var först hemma 8 månader och sedan var han hemma 8 månader. 

• SötaSarah

Tror ni det funkar att lägga upp det på följande sätt:

Ta ut 4 dagar/v SGI-grundat belopp 10 juni 2011 till 9 juni 2012 (eller nåt sånt)
    och sen 5 dagar/v SGI-grundat belopp 10 juni 2012 till 31 aug 2012.

Då bör jag ha några SGI-grundande dagar kvar om jag fått sambons han kan lägga över på mig ändå och även våra lägstanivådagarna och sambon sina 60 dagar. Han vill inte vara hemma nu utan ha några dagar till sen vid jul och sådär och kanske några veckor på sommaren när barnet blir ett par år. Tycker det är jättesvårt att räkna ut när man ska ta 4 dgara först och 5 dagar sen osv men detta borde ju funka tycker jag utan att dagarna tar slut...

• älskarlivet81
    SötaSarah skrev 2011-03-14 09:16:18 följande:
    Tror ni det funkar att lägga upp det på följande sätt:

Ta ut 4 dagar/v SGI-grundat belopp 10 juni 2011 till 9 juni 2012 (eller nåt sånt)
    och sen 5 dagar/v SGI-grundat belopp 10 juni 2012 till 31 aug 2012.

Då bör jag ha några SGI-grundande dagar kvar om jag fått sambons han kan lägga över på mig ändå och även våra lägstanivådagarna och sambon sina 60 dagar. Han vill inte vara hemma nu utan ha några dagar till sen vid jul och sådär och kanske några veckor på sommaren när barnet blir ett par år. Tycker det är jättesvårt att räkna ut när man ska ta 4 dgara först och 5 dagar sen osv men detta borde ju funka tycker jag utan att dagarna tar slut...
    Det borde väl funka. Tycker också det är svårt att räkna ut hur länge dagarna räcker. Nu visar det sig att vi nog kommer ha ca 150 dagar kvar när vår dotter börjar på förskola, så jag vet inte varför jag haft ont i magen för att dagarna inte skulle räcka så länge som vi vill.
Svar på tråden Hjälp att planera föräldradagar?!