• Anonym (Anonym identitet)

Landsbygd, By, Förort, Småort, You name it - GÖTEBORG

Vi funderar på att flytta till en mindre ort, by eller förort till Göteborg. Helst på nordvästra sidan.
    Vi har inga erfarenheter av dessa och vi flyttar nog inte förrän om ett par år men vi vill iaf veta nu....
    Rekommenderar ni några "orter" där?

Vi har kollat lite på google och finner dessa lagom stora:
    Torslanda, Säve, Rödbo, Halleröd, Djupedal, Tomtebacken, Tulebo
    (För- /nackdelar med dem?)

Nu vill vi veta vad NI föreslår.
    Har ni några tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-14 09:09
    Det får gärna finnas många barnfamiljer

• Svar på tråden Landsbygd, By, Förort, Småort, You name it - GÖTEBORG
  • frukarlssonn

Partille tycker jag är mysigt. Men det ligger ju tyvärr inte på den sidan du vill helst

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Anonym (vi med)

Vi funderar i samma spår. Jag jobbar inom skolan på Hisingen och vad jag hör från mina elever är att Torslanda är rasist-nästet på Hisingen, det gör mig tveksam till det, men jag vet ändå massor av trevliga människor som är uppvuxna där.

Vi funderar lite på Säve, så länge det inte är för nära flygplatsen....

Chanell: Det är inget krav att det är på väst men det är vad vi vill helst hur många invånare bor det i Partille? Anonym (vi med): Ajdå det låter inte bra ... Då kanske vi får tänka bort det :-/ vilka ställen har ni funderat på då?

• frukarlssonn
    Anonym (Anonym identitet) skrev 2011-03-14 09:04:23 följande:
    Chanell: Det är inget krav att det är på väst men det är vad vi vill helst hur många invånare bor det i Partille? Anonym (vi med): Ajdå det låter inte bra ... Då kanske vi får tänka bort det :-/ vilka ställen har ni funderat på då?
    Aha ok Ca 100 000 invånare är det. Jag är uppvuxen där och alltid gillat Partille men många ogillar att det blivit så "stort" då Allum byggdes och det blivit mkt affärer i industriområdet, t.ex Jysk och så. Nu bor vi inte där pga att sambon hittade jobbpå annan ort men jag va jättesugen på att flytta tillbaka när vi bodde nära Gbg fortfarande. Jag tycker det är så smidigt med närheten till Gbg centrum men ändå en liten bit ut. Och nu finns ju ett köpcentrum där och affärer lite runtom så man behöver i princip inte åka till stan för att shoppa Skrattande Om det inte är en spe3ciel affär man vill till.
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • pluvdo

Jag bodde i Torslanda tills jag var 12 och jag hade en superb barndom. Om jag haft råd hade jag gärna flyttat tillbaka dit nu när jag själv har barn.

Fördelarna är många, inklusive cykelavstånd till havet (ja, eller gångavstånd om man har råd med det), bra busstrafik in till Göteborg centrum, barnvänligt och så vidare.

Nackdelar är väl att jag inte vet om det är lika roligt för ungdomar, att det är stämplat som något av ett nazistställe (vilket jag inte märkte så mycket av när jag bodde där och heller inte märkt på vänner som bor och bodde där), att det är dyrt.

Men som sagt... om jag haft råd hade jag lätt flyttat tillbaks dit nu.

• Anonym (vi med)

Vi funderar på massor av ställen, åt flera olika håll. Vi har varit inne på Stenungsund, Härlanda/Kålltorp, Södra Skärgården, delarna av Hisingen som är närmare havet osv, men vi har helt enkelt inte bestämt oss ännu. Svårt! Havet är viktigt för oss, liksom kommunikationer till stan.

Chanell: Alldeles för stort ! :P vi söker "mindre" ställen, typ byar. Inte så mycket folk

Anonym (vi med): Havet är viktigt för oss också men det är dyrare närmare havet va?

• Anonym (vi med)
    Anonym (Anonym identitet) skrev 2011-03-14 09:53:50 följande:
    Anonym (vi med): Havet är viktigt för oss också men det är dyrare närmare havet va?
    Ja, men det finns ju alternativ. Det är därför vi tittar på södra skärgården, där kan det vara billigare och galet havsnära.
    Anonym (vi med) skrev 2011-03-14 10:34:39 följande:
    Ja, men det finns ju alternativ. Det är därför vi tittar på södra skärgården, där kan det vara billigare och galet havsnära.
    Jo, men hittar vi något ledigt på västsidan så flyttar vi nog dit.
    Men det finns inte så mkt ledigt i de mindre orterna eller byarna
Svar på tråden Landsbygd, By, Förort, Småort, You name it - GÖTEBORG