Inlägg från: froggan |Visa alla inlägg
  • froggan

Glasa in balkong - pengarna tillbaka?

Hej

Vi bor i en nybyggd lägenhet på 98kvm (4rok). Den har två ganska stora balkonger och vi funderar på att glasa in den ena.
    Men att glasa in en balkong är ju rätt dyrt så nu undrar jag om ni tror att man får tillbaka pengarna vid en ev försäljning inom 2-4 år.
    Lägenheten ligger i Solna och kostade ca 3.2 msek när vi köpte den

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-14 09:32
    Vi har glas hela vägen ner på balkongen så det kommer att vara en vädligt "öppen" känsla även om vi glasar in.
    Inglasningen skulle isf vara sådana fönster som går att vika bort helt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-14 10:39
    Balkongen har fm-sol fram till ca kl 13 (på sommaren) och ligger mot en bilfri innergård som har gräsmatta och en liten lekplats

• Svar på tråden Glasa in balkong - pengarna tillbaka?
  • froggan
    Pumpkin skrev 2011-03-14 09:20:44 följande:
    Vi glasade in vår balkong när vi bodde i Södertälje för knappt 50000kr (13kvm balkong ungefär) och ja, vi fick tillbaka pengarna.
    Hur mycket mer tror du att du fick pg av inglasningen?
  • froggan
    Pappa G skrev 2011-03-14 14:04:57 följande:
    Tänk på att inglasning av den typ du beskriver kan kräva bygglov, då det är en fasadändring..
    Självklart krävs ju föreningens medgivande.
    Vi har tillstånd - fixat genom föreningen
  • froggan
    Ulrica80 skrev 2011-03-14 14:19:06 följande:
    Men är det för eran skulle eller för att höja priset på lägenheten när ni säljer som ni vill glasa in?
    Vi vill glasa in den MEN räknar inte med att bo här så många år till och vill därför vara säker på att iaf få tillbaka pengarna.
    Om vi bara blir kvar här 2 år till så känns det lite saftigt med 25 000kr/år för inglasningen
  • froggan
    Ulrica80 skrev 2011-03-14 14:25:50 följande:
    Men om ni inte planerar att bo där så länge till så varför glasa in? Finns ingen som kan säga att ni kommer att få tillbaka de pengar när ni säljer, vad som helst kan hända. Ni kna lika gäna gå minus några 100 000kr när ni säljer.
    tjaaa.. för att det är mysigt att kunna njuta av sommaren lite längre.
  • froggan
    Ulrica80 skrev 2011-03-14 14:33:46 följande:
    Alltså ni gör det för eran skull. Det är ju det ni får ta ställning till. Vill ni läga ca 50 000kr för att ni ska får ha det musitk på sommaren, även om ni inte skulle få tillbaka ett skit vid en försäljning.
    nej det vill jag inte det är därför jag undrar hur troligt det är att en inglasad balkong ökar värdet på lägenheten
  • froggan
    Ulrica80 skrev 2011-03-14 14:52:48 följande:
    Ha mäklare menar jag
    hehe

var jobbar du?
  • froggan
    Ulrica80 skrev 2011-03-14 15:00:06 följande:
    En mäklarbyrå som jag inte tänker outa här.
    var i landet?
    tror du det kan vara skillnad på stor stad vs liten? dyr lägenhet vs mindre dyr?
  • froggan
    Ulrica80 skrev 2011-03-14 15:14:34 följande:
    Det du kna göra för att ev får ett svar är att kolla vad lägenheter i ditt område säljs för och om de har inglassad palkong.
    jag har sett att lägenheter i vårt område har gått för ett kvm-pris som jämförelsevis skulle bli ca 3.4-3.5 msek för vår lägenhet, men jag vet inte om dom haft inglasade balkonger eller inte.
    Men du som är mäklare kanske kan svara på om man kan göra en sådan jämförelse som jag just gjorde
    dvs
    om en lght på 88kvm säljs för 34 000/kvm
    kan man då göra en ungefärlig uppskattning vad vår lght skulle gå för
    dvs
    98 x 33 000
    (alla lägenheter i vårt område är nybyggda och har samma standard,garage, tvättmaskin osv..)
    Vår lägenhet är en hörnlägenhet..vet inte om det kan vara ett plus också?
  • froggan
    Ulrica80 skrev 2011-03-14 15:31:27 följande:
    Nej, det kan jag inte eftersom det finns en mängd andra aspekter som spelar in.
    kan man ringa till en mäklare i vårt område och fråga? Eller kostar sånt pengar?
  • froggan
    Ulrica80 skrev 2011-03-14 15:33:45 följande:
    Ring och fråga.
    hur fungerar det hos er?
  • froggan
    Musetti skrev 2011-03-14 17:22:51 följande:
    Har du kollat med föreningen att det är ok att glasa in balkongen? Jag bor också i Solna, i en samfällighet, och här har en granne fått avslag från föreningen att glasa in sin balkong. Bra tycker jag, det är fult med inglasade balkonger.
    ja det är ok.
  • froggan

Fick prisuppgift på en eventuell inglasning idag. 36 000:- dvs 14 000 mindre än jag trodde att det skulle kosta. Alltid något! =)

Svar på tråden Glasa in balkong - pengarna tillbaka?