• cafébönan

HJÄLP! Vad gäller om en anställd slutar utan hänsyn till uppsägningstiden?

Är det någon som vet vad som gäller om en anställd slutar utan hänsyn till uppsägningstiden? Uppsägningstiden är 1 månad.
    Behöver akut hjälp!!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden HJÄLP! Vad gäller om en anställd slutar utan hänsyn till uppsägningstiden?
  • Amazina

Du menar arbetsvägran... Att du "skolkar" från jobbet? Ja, för det första får du ju ingen lön men  i o m att ni har ett skrivet kontrakt med uppsägningstid så kan jag föreställa mig att det är straffbart!

• cafébönan

Vad jag har förstått så blir man enligt LAS utan innestående lön och semesterersättning + att man kan bli skadeståndskyldig för uppkommen kostnad för arbetsgivaren.

Om företaget förlorar pengar på att du inte jobbar kan du bli ersättningskyldig för den summan.
    Om företaget på kort varsel måste ta in någon dyr ersättare eller betala en massa övertid till någon annan kan du bli ersättningskyldig för merkostnaden.

MEN jag kan inte hitta detta när jag själv letar i LAS reglerna.. Skulle vilja ha hjälp med VART i LAS det står.. vilken paragraf eller så... Så man har det svart på vitt och inte bara "hörsägen"...

• cafébönan

PUFFAR ... behöver verkligen hjälp!

• Pappa G

Det enda normala är nog att man håller inne innestående lön och semesterersättningar.

Mitt tips är att försöka komma fram till en kompromiss..

• Kjell2

Man får ingen lön för sista månaden.
    Det är inte brottsligt och straffbart utom i vissa extrema speciallfall.

Sen kan arbetgivaren kräva ersättning för kostnader som uppstår, tex för att hyra in vikarier eller minskad  produktion. Nu är det väldigt sällan det sker i praktiken.

En ful arbetgivare kan hålla in t ex semetsrersättning, övertid, outnytjade semesterdagar mm. Då kan man tvingas driva ärende själv eller med hjälp av facket för att få ut det man har rätt till.

Det kan också bli mycket trassel med betyg, intyg mm

• cafébönan

Tack för svaret.. Har förstått att det är så men vart står det ATT det är så undrar jag mest..

• Fidelis ad urnam

38§ 1st LAS
    En arbetstagare är skadeståndsskyldig om han eller hon inte iakttar den uppsägningstid som anges i 11 § första stycket.

• cafébönan
    Kjell2 skrev 2011-03-14 12:17:15 följande:
    Man får ingen lön för sista månaden.
    Det är inte brottsligt och straffbart utom i vissa extrema speciallfall.

Sen kan arbetgivaren kräva ersättning för kostnader som uppstår, tex för att hyra in vikarier eller minskad  produktion. Nu är det väldigt sällan det sker i praktiken.

En ful arbetgivare kan hålla in t ex semetsrersättning, övertid, outnytjade semesterdagar mm. Då kan man tvingas driva ärende själv eller med hjälp av facket för att få ut det man har rätt till.

Det kan också bli mycket trassel med betyg, intyg mm
    Vet du vart i LAS detta står?Att man inte får lön för sista månaden alltså??

Tänker inte vara en ful arbetsgivare men vill ju göra som det ska vara enligt lagen..
    kommer inte kräva någon som helst extra ersättning, trots att det kommer kosta oss mkt både i pengar, tid o möda..
    Vi har absolut inte behandlat henne fel på något sätt och hon bad om ursäkt för att hon gjorde såhär, men att hon såg ett provjobb på 3 dagar i Norge vara "sitt livs chans" och därför inte hade något annat val än att ta chansen och då sluta med omedelbar verkan..
    Känns så himla ledsamt och tråkigt, hon var som en familjemedlem för oss...
  • Kjell2
    cafébönan skrev 2011-03-14 12:29:21 följande:
    Vet du vart i LAS detta står?Att man inte får lön för sista månaden alltså??

Tänker inte vara en ful arbetsgivare men vill ju göra som det ska vara enligt lagen..
    kommer inte kräva någon som helst extra ersättning, trots att det kommer kosta oss mkt både i pengar, tid o möda..
    Vi har absolut inte behandlat henne fel på något sätt och hon bad om ursäkt för att hon gjorde såhär, men att hon såg ett provjobb på 3 dagar i Norge vara "sitt livs chans" och därför inte hade något annat val än att ta chansen och då sluta med omedelbar verkan..
    Känns så himla ledsamt och tråkigt, hon var som en familjemedlem för oss...
    Skadeståndsparagrafen, som jag hade missat, har du ovan.

Genom att hon inte dyker upp på jobbet med giltigt frånvaro får hon ingen lön

Om ni nu inte tänker kräva henne på någon ersättning samt följa regler och avtal är det inte myckt ni kan göra. Avskeda henne direkt, lämpligtvis via rekomnderat brev, om hon inte sagt upp sig. betala ut innestånde lön och ersättning och glöm sen allt.
Svar på tråden HJÄLP! Vad gäller om en anställd slutar utan hänsyn till uppsägningstiden?